SM Stafett-silver!

29 09 2013

Årets SM började med medalj och slutade med medalj. Ett brons tidigt i vĂ„ras pĂ„ ultralĂ„ng och nu ett fint silver i stafett tillsammans med Viktoria och Anna! Det kĂ€nns sĂ„klart extra hĂ€rligt att fĂ„ till en bra prestation nĂ€r det annars kĂ€nts lite tungt ett tag.

Viktoria sprang strÀcka 1 och vÀxlade ut mig som 13:e 2:36 efter dÄ ledande OK HÀllen. Jag hade inte kÀnt mig sÄ pigg under uppvÀrmningen och jag kastade mig ivÀg ut i den tuffa inledningen pÄ banan. Jag lyckades inte genomföra de första 3,5 strÀckorna pÄ ett sÄ bra sÀtt som jag planerat. Hamnade i fel strÄk mot vad jag tÀnkt och fick göra om min plan flera gÄnger. Höll dock i orienteringen in mot kontrollerna och spikade samtliga. Vid TV-kontrollen sÄg jag Àntligen HÀllen som gÄtt ut först tillsammans med nÄgra andra lag. Jobbade mig ifatt dem ordentligt pÄ kortstrÀckorna och lyckades komma ifrÄn pÄ en gafflingskontroll. Försökte öka tempot och löpa ut lite mer pÄ den mer lÀttlöpta slutdelen, och det var riktigt skönt att stÀmpla sista kontrollen och springa utförsspurten och vÀxla ut Anna som 2:a, bara 1:06 efter dÄ ledande Lidingö.

Mitt lopp var med andra ord vÀldigt bra nÀr det gÀllde kontrolltagningarna, men sÀmre inledningsvis pÄ genomförandet av strÀckorna. Jag lyckades dock hela tiden ha fokus pÄ orienteringen och kartan utan att bry mig om löpare runt omkring. SÄledes skönt med en andrastrÀcka dÄ jag inte behövde bry mig om positioner och avgöranden mot slutet för en gÄngs skull.

Anna gjorde jobbet som sistastrÀckslöpare suverÀnt och stod för stabil orientering i hög fart och det var en riktig skön kÀnsla att springa lÀngs med det lÄnga upploppet och gÄ i mÄl som andra lag, silverlag. SÄ kul! Stafett i orientering Àr absolut nÄgot speciellt och det Àr hÀftigt nÀr tre löpare tillsammans presterar vÀldigt bra. OcksÄ skönt att vi fick en fulltrÀff nÀr det gÀller stafett dÄ vi mÄnga gÄnger inte riktigt lyckats pÄ varje strÀcka i 10-mila, Jukola och SM-sammanhang tidigare.

Min karta.

smsilver

TyvĂ€rr blev det en lĂ„ng vĂ€ntan pĂ„ prisutdelning p g a den ”protest” som lĂ€mnades in efter att det upptĂ€ckts att Toves GPS-spĂ„r gick in pĂ„ ett förbjudet tomtmarksomrĂ„de, ett omrĂ„de som var markerat som olivgrönt (förbjudet) pĂ„ kartan, men som inte var avsnitslat (som förtydligande) av arrangören.

Detta Àr en del av min redogörelse om vad som lÄg bakom protesten och vad som sedan hÀnde:

Folk pĂ„ arenan och hemma, dĂ€ribland tĂ€vlingsledningen uppdagade det faktum att Toves (i det segrande Stora Tuna-laget) GPS-spĂ„r gick in pĂ„ ett förbjudet omrĂ„de. För att fĂ„ en sĂ„dan sak ”kontrollerad” ordentligt krĂ€vs att en protest lĂ€mnas in. En protest som INTE syftar till att försöka fĂ„ Stora Tuna diskvalificerade, utan som syftar till att stĂ€lla frĂ„gan för att reda ut huruvida det löptes i förbjudet (som alltsĂ„ Ă€r förbjudet enligt tĂ€vlingsreglerna) eller inte. NĂ€r frĂ„gan stĂ€lls Ă€r det upp till aktuell löpare att stĂ„ till svars tillsammans med att en jury ska ta ett beslut. Denna gĂ„ng fanns alltsĂ„ inga arrangörer eller nĂ„got annat vittne, och dĂ€rför stĂ„r ord mot GPS-spĂ„r och dĂ„ Ă€r det klart att ett ord vĂ€ger mer. Tove förklarade hur hon sprungit – överhuvudtaget inte in pĂ„ det förbjudna omrĂ„det – och dĂ„ fĂ„r det vara vad som gĂ€ller och fallet fĂ„r lĂ€ggas ner.

NÄgot som inte Àr tydligt  i tÀvlingsreglerna, vad jag vet, Àr hur sÄdana hÀr fall ska hanteras. SjÀlvklart Àr det unikt frÄn fall till fall, speciellt med GPS:er som det sÄklart finns risker med dÄ de kan avvika frÄn exakta positioner dÄ och dÄ, men en sÄdan hÀr hÀndelse gör lÀtt att det blir en massa snack. Jag hoppas att det pÄ nÄgot sÀtt förtydligas pÄ SOFT-nivÄ hur man hanterar följande, dÄ det de senaste Ären behandlats ganska olika. FÀlla eller inte fÀlla med GPS?

Av egen erfarenhet frĂ„n tidigare dĂ€r jag varit pĂ„verkad av löpare som kan ha sprungit genom förbjudna omrĂ„den och dĂ€r det senare kan ha pĂ„verkat slutresultat av stora tĂ€vlingar, har det framförallt blivit en massa onödigt snack, frĂ„getecken och pĂ„hopp pĂ„ aktuella personer. NĂ„got som Ă€r ganska jobbigt och totalt onödigt om saken bara tas tag i direkt. DĂ€rför Ă€r jag glad över att allting reddes ut pĂ„ plats pĂ„ arenan idag – att beslut togs. SjĂ€lvklart hade exempelvis jag sjĂ€lv kunnat gĂ„ direkt och frĂ„gat Tove och jag fĂ„tt svar pĂ„ en gĂ„ng, men detta var ju inget som bara berörde Stora Tuna och GMOK. Alla lag, framförallt topp 11 i listan, kan pĂ„verkas och det Ă€r mĂ„nga frĂ„getecken bĂ„de pĂ„ arenan och hemma. DĂ€rför en protest. TyvĂ€rr förstod inte alla, mer eller mindre berörda, att protesten inte lĂ€mnades in i girighet efter ett guld. Den lĂ€mnas in som en frĂ„gestĂ€llning för att undersöka att regler inte brutits. För oavsett placering eller vilken nivĂ„ tĂ€vlingen har sĂ„ Ă€r det vĂ€l aldrig okej att det bryts mot regler? Sedan kan man sjĂ€lvklart tycka vad man vill om regler (regeln för deltagande pĂ„ SM som ett exempel), men oavsett personlig Ă„sikt sĂ„ gĂ€ller det att alla följer dem. Orientering Ă€r en idrott dĂ€r det Ă€r mycket eget ansvar och fair play. Min valda sanning Ă€r att alla gör sitt absolut bĂ€sta för att bejaka detta och jag hoppas verkligen att det görs.  Att stĂ€lla en frĂ„ga ska vĂ€l aldrig klandras? Jag tycker det Ă€r trĂ„kigt nĂ€r protestinlĂ€mnaren (inte bara i detta fallet)  ofta hĂ€ngs ut eller uppfattas som den personen som gjort nĂ„got fel. Jag Ă€r som sagt glad över att protesten lĂ€mnades in och att det togs ett vettigt beslut.

Grattis Martina, Emma och Tove till SM-guldet! LikasÄ till Linnégrabbarna som stod för en riktigt fin uppvisning i herrklassen!

I övrigt blev det en fin silverdag för GMOK. Silver i bĂ„de herr- och damklassen! Riktigt roligt! Jag hoppas pĂ„ tĂ„rta pĂ„ tisdag. Tack alla fina klubbkompisar som hejat pĂ„ plats eller frĂ„n datorn. Och sjĂ€lvklart till coach Hans Melin! Fint löpt Ă€ven av de andra tjejerna i klubben, bĂ„de seniorer och juniorer. Eller juniorer – ungdomarna. 2 lag i D20-klassen bestĂ„ende av 6 st 15-Ă„ringar. Imponerande hur ni antog utmaningen, Kerstin, Elvira, Kajsa, Moa, Agnes och Fanny!

Och efter prisutdelningen blev det klart vart protesten egentligen skulle delats ut. Till prisbordet. Silver pĂ„ SM och vi fĂ„r varsin svart reklamvĂ€ska. Det gör mig lite bitter. En likadan kunde jag vinna pĂ„ exempelvis Hestra IFs tĂ€vling nĂ€r jag sprang D14. Grabbarna som blev 2:a, blev besvikna nĂ€r de hĂ€mtade ut sitt pris. ”Bara 300 kronor i presentkort pĂ„ SM Sport och en lĂ„da Göteborgskex.” NĂ€r de sĂ„g vad vi fick blev de iallafall lite mer nöjda. Nej, vi springer inte SM för att vinna fina priser, men de som kommer pĂ„ pallen ska vĂ€l iallafall hedras med nĂ„got litet extra? Och ”i nĂ„got extra” ingĂ„r inte en svart reklamvĂ€ska. Synd.

hd21


ÅtgĂ€rder

Information

8 responses

29 09 2013
Sofia

Grattis! Äntligen hela vĂ€gen pĂ„ stafett!

29 09 2013
SM-silver | NÀr drömmarna styr...

[…] För er som Ă€r nyfikna pĂ„ den ”protest” som lĂ€mnades in angĂ„ende det vinnande laget Stora Tuna har Lina skrivit ett bra inlĂ€gg hĂ€r pĂ„ sin blogg! […]

29 09 2013
Emma J

Grattis! och jag hĂ„ller med dig pĂ„ samtliga punkter, du Ă€r klok som en bok 😉 PS vĂ€nta bara tills du vinner 10mila, dĂ„ finns iallafall inga priser att klaga pĂ„!

29 09 2013
Lina Strand

Haha, hĂ€rligt att höra ser fram emot den dagen… 🙂 Ibland Ă€r det bĂ€ttre att inte ha priser Ă€n att ha! Och jag Ă€r ju faktiskt mest avundsjuk pĂ„ att vi inte fick nĂ„gon lĂ„da med kex… DĂ„ hade jag inte klagat! 😉

29 09 2013
Sverker Tirén

Tack för intressant rapport frĂ„n stafettdramatiken… Som vanligt BRA skrivet.
Och grattis till silvermedaljerna.

30 09 2013
SM-silver!!! | Anna Forsberg

[…] gĂ€rna mera om denna Silverdag pĂ„: GMOK: Dubbla silver pĂ„ stafett-SM Lina: SM stafett- Silver […]

1 10 2013
John

Ja trÄkigt att höra de dÀr med att protesten uppfattades negativt. För mig Àr det en sjÀlvklarhet att den ska lÀmnas in, det kanske fÄr de gamla stofilerna uppe pÄ soft att vakna!
AngÄende priserna, hum snÀlla ta och förklara för soft att ni Àr trött pÄ undemÄliga priser och att ni vill ha in lite sponsorer som faktiskt lÀgger ner lite pengar pÄ sporten. SjÀlv försöker man men man motarbetas av förbundet. SÄ det Àr nog bra om ni i landslaget sÀger ifrÄn ni med.
Annars lycka till framöver

1 10 2013
Mats KÄgeson, SM 2013 Göteborg

Det Ă€r inte SOFT som ansvarar för priserna utan det Ă€r vi arrangörer. Eftersom vi arrangerar alla Ă„rets SM-tĂ€vlingar sĂ„ har vi tagit fram, om jag rĂ€knar rĂ€tt, totalt 450 priser. TyvĂ€rr kanske en del uppfattar priserna som mindre bra och det beklagar vi! Sedan kan jag tycka att det Ă€r alldeles för mĂ„nga som enligt anvisningarna ska ha hederspriser. Det borde rĂ€cka med ”lövet” för placeringarna 6-10 och dĂ„ skulle det bli lĂ€ttare att ordna bra priser.

LĂ€mna en kommentar