SM Stafett-silver!

29 09 2013

Årets SM började med medalj och slutade med medalj. Ett brons tidigt i våras på ultralång och nu ett fint silver i stafett tillsammans med Viktoria och Anna! Det känns såklart extra härligt att få till en bra prestation när det annars känts lite tungt ett tag.

Viktoria sprang sträcka 1 och växlade ut mig som 13:e 2:36 efter då ledande OK Hällen. Jag hade inte känt mig så pigg under uppvärmningen och jag kastade mig iväg ut i den tuffa inledningen på banan. Jag lyckades inte genomföra de första 3,5 sträckorna på ett så bra sätt som jag planerat. Hamnade i fel stråk mot vad jag tänkt och fick göra om min plan flera gånger. Höll dock i orienteringen in mot kontrollerna och spikade samtliga. Vid TV-kontrollen såg jag äntligen Hällen som gått ut först tillsammans med några andra lag. Jobbade mig ifatt dem ordentligt på kortsträckorna och lyckades komma ifrån på en gafflingskontroll. Försökte öka tempot och löpa ut lite mer på den mer lättlöpta slutdelen, och det var riktigt skönt att stämpla sista kontrollen och springa utförsspurten och växla ut Anna som 2:a, bara 1:06 efter då ledande Lidingö.

Mitt lopp var med andra ord väldigt bra när det gällde kontrolltagningarna, men sämre inledningsvis på genomförandet av sträckorna. Jag lyckades dock hela tiden ha fokus på orienteringen och kartan utan att bry mig om löpare runt omkring. Således skönt med en andrasträcka då jag inte behövde bry mig om positioner och avgöranden mot slutet för en gångs skull.

Anna gjorde jobbet som sistasträckslöpare suveränt och stod för stabil orientering i hög fart och det var en riktig skön känsla att springa längs med det långa upploppet och gå i mål som andra lag, silverlag. Så kul! Stafett i orientering är absolut något speciellt och det är häftigt när tre löpare tillsammans presterar väldigt bra. Också skönt att vi fick en fullträff när det gäller stafett då vi många gånger inte riktigt lyckats på varje sträcka i 10-mila, Jukola och SM-sammanhang tidigare.

Min karta.

smsilver

Tyvärr blev det en lång väntan på prisutdelning p g a den ”protest” som lämnades in efter att det upptäckts att Toves GPS-spår gick in på ett förbjudet tomtmarksområde, ett område som var markerat som olivgrönt (förbjudet) på kartan, men som inte var avsnitslat (som förtydligande) av arrangören.

Detta är en del av min redogörelse om vad som låg bakom protesten och vad som sedan hände:

Folk på arenan och hemma, däribland tävlingsledningen uppdagade det faktum att Toves (i det segrande Stora Tuna-laget) GPS-spår gick in på ett förbjudet område. För att få en sådan sak ”kontrollerad” ordentligt krävs att en protest lämnas in. En protest som INTE syftar till att försöka få Stora Tuna diskvalificerade, utan som syftar till att ställa frågan för att reda ut huruvida det löptes i förbjudet (som alltså är förbjudet enligt tävlingsreglerna) eller inte. När frågan ställs är det upp till aktuell löpare att stå till svars tillsammans med att en jury ska ta ett beslut. Denna gång fanns alltså inga arrangörer eller något annat vittne, och därför står ord mot GPS-spår och då är det klart att ett ord väger mer. Tove förklarade hur hon sprungit – överhuvudtaget inte in på det förbjudna området – och då får det vara vad som gäller och fallet får läggas ner.

Något som inte är tydligt  i tävlingsreglerna, vad jag vet, är hur sådana här fall ska hanteras. Självklart är det unikt från fall till fall, speciellt med GPS:er som det såklart finns risker med då de kan avvika från exakta positioner då och då, men en sådan här händelse gör lätt att det blir en massa snack. Jag hoppas att det på något sätt förtydligas på SOFT-nivå hur man hanterar följande, då det de senaste åren behandlats ganska olika. Fälla eller inte fälla med GPS?

Av egen erfarenhet från tidigare där jag varit påverkad av löpare som kan ha sprungit genom förbjudna områden och där det senare kan ha påverkat slutresultat av stora tävlingar, har det framförallt blivit en massa onödigt snack, frågetecken och påhopp på aktuella personer. Något som är ganska jobbigt och totalt onödigt om saken bara tas tag i direkt. Därför är jag glad över att allting reddes ut på plats på arenan idag – att beslut togs. Självklart hade exempelvis jag själv kunnat gå direkt och frågat Tove och jag fått svar på en gång, men detta var ju inget som bara berörde Stora Tuna och GMOK. Alla lag, framförallt topp 11 i listan, kan påverkas och det är många frågetecken både på arenan och hemma. Därför en protest. Tyvärr förstod inte alla, mer eller mindre berörda, att protesten inte lämnades in i girighet efter ett guld. Den lämnas in som en frågeställning för att undersöka att regler inte brutits. För oavsett placering eller vilken nivå tävlingen har så är det väl aldrig okej att det bryts mot regler? Sedan kan man självklart tycka vad man vill om regler (regeln för deltagande på SM som ett exempel), men oavsett personlig åsikt så gäller det att alla följer dem. Orientering är en idrott där det är mycket eget ansvar och fair play. Min valda sanning är att alla gör sitt absolut bästa för att bejaka detta och jag hoppas verkligen att det görs.  Att ställa en fråga ska väl aldrig klandras? Jag tycker det är tråkigt när protestinlämnaren (inte bara i detta fallet)  ofta hängs ut eller uppfattas som den personen som gjort något fel. Jag är som sagt glad över att protesten lämnades in och att det togs ett vettigt beslut.

Grattis Martina, Emma och Tove till SM-guldet! Likaså till Linnégrabbarna som stod för en riktigt fin uppvisning i herrklassen!

I övrigt blev det en fin silverdag för GMOK. Silver i både herr- och damklassen! Riktigt roligt! Jag hoppas på tårta på tisdag. Tack alla fina klubbkompisar som hejat på plats eller från datorn. Och självklart till coach Hans Melin! Fint löpt även av de andra tjejerna i klubben, både seniorer och juniorer. Eller juniorer – ungdomarna. 2 lag i D20-klassen bestående av 6 st 15-åringar. Imponerande hur ni antog utmaningen, Kerstin, Elvira, Kajsa, Moa, Agnes och Fanny!

Och efter prisutdelningen blev det klart vart protesten egentligen skulle delats ut. Till prisbordet. Silver på SM och vi får varsin svart reklamväska. Det gör mig lite bitter. En likadan kunde jag vinna på exempelvis Hestra IFs tävling när jag sprang D14. Grabbarna som blev 2:a, blev besvikna när de hämtade ut sitt pris. ”Bara 300 kronor i presentkort på SM Sport och en låda Göteborgskex.” När de såg vad vi fick blev de iallafall lite mer nöjda. Nej, vi springer inte SM för att vinna fina priser, men de som kommer på pallen ska väl iallafall hedras med något litet extra? Och ”i något extra” ingår inte en svart reklamväska. Synd.

hd21

Åtgärder

Information

8 responses

29 09 2013
Sofia

Grattis! Äntligen hela vägen på stafett!

29 09 2013
SM-silver | När drömmarna styr...

[…] För er som är nyfikna på den ”protest” som lämnades in angående det vinnande laget Stora Tuna har Lina skrivit ett bra inlägg här på sin blogg! […]

29 09 2013
Emma J

Grattis! och jag håller med dig på samtliga punkter, du är klok som en bok 😉 PS vänta bara tills du vinner 10mila, då finns iallafall inga priser att klaga på!

29 09 2013
Lina Strand

Haha, härligt att höra ser fram emot den dagen… 🙂 Ibland är det bättre att inte ha priser än att ha! Och jag är ju faktiskt mest avundsjuk på att vi inte fick någon låda med kex… Då hade jag inte klagat! 😉

29 09 2013
Sverker Tirén

Tack för intressant rapport från stafettdramatiken… Som vanligt BRA skrivet.
Och grattis till silvermedaljerna.

30 09 2013
SM-silver!!! | Anna Forsberg

[…] gärna mera om denna Silverdag på: GMOK: Dubbla silver på stafett-SM Lina: SM stafett- Silver […]

1 10 2013
John

Ja tråkigt att höra de där med att protesten uppfattades negativt. För mig är det en självklarhet att den ska lämnas in, det kanske får de gamla stofilerna uppe på soft att vakna!
Angående priserna, hum snälla ta och förklara för soft att ni är trött på undemåliga priser och att ni vill ha in lite sponsorer som faktiskt lägger ner lite pengar på sporten. Själv försöker man men man motarbetas av förbundet. Så det är nog bra om ni i landslaget säger ifrån ni med.
Annars lycka till framöver

1 10 2013
Mats Kågeson, SM 2013 Göteborg

Det är inte SOFT som ansvarar för priserna utan det är vi arrangörer. Eftersom vi arrangerar alla årets SM-tävlingar så har vi tagit fram, om jag räknar rätt, totalt 450 priser. Tyvärr kanske en del uppfattar priserna som mindre bra och det beklagar vi! Sedan kan jag tycka att det är alldeles för många som enligt anvisningarna ska ha hederspriser. Det borde räcka med ”lövet” för placeringarna 6-10 och då skulle det bli lättare att ordna bra priser.

Kommentera

