Playitas med landslaget

1 02 2017

Efter Idrottsgala, BosölÀger och StockholmshÀng under ett par dagar bar det ivÀg till Playitas, Fuerteventura, för ett lÄngt fyslÀger med landslaget.

Dock hade jag, en och en halv vecka före avresa dragit pÄ mig en överanstrÀngning pÄ insidan av knÀt. Detta efter mycket trÀning totalt, för lite stretching och ett riktigt lÄngt pass pÄ isiga vÀgar. Jag stoppade dÀrför helt med löpningen och avlastade med cykel, crosstrainer och rehabande styrka. Jag visste dock att vÀrmen skulle göra gott, tillsammans med de behandlingar jag skulle fÄ möjligheten att fÄ av landslagets fina fysios.

VÀl nere fick jag direkt hjÀlp att mjuka upp de strama musklerna som orsakat irritationen vid knÀt samt att jag dagligen fick en möjlighet till att jobba med stretching under vÄra rörlighetspassrutiner morgon och kvÀll samt att jag hade med mig min rumbleroller. Detta gjorde susen och jag kunde till slut springa alla kvalitativa högfartspass samt ett par morgonjoggar och ett avslutande distanspass. NÄgot mindre löpning Àn jag planerat frÄn början, men dÄ alternativtrÀningsmöjligheterna var sÄ fantastiskt bra med bÄde material och sÀllskap sÄ gick det ingen nöd pÄ mig. Hellre trappa upp lugnt för att kunna springa nÀr jag kommer hem och pÄ mitt kommande tekniklÀger i Alicante.

Men tillbaka till Playitas. Jag har verkligen levt drömmen. Den nÀst sista dagen stannade jag upp och insÄg att  detta varit en av mina bÀsta dagar pÄ vÀldigt lÀnge. Tills jag insÄg att jag egentligen levt den dÀr dagen nÀstan varje dag under 12 dagar i följd. SÄ bra har det varit och sÄ bra har jag mÄtt. Trots mjölksyrapass, trots timme efter timme i bassÀngen, trots morgontrötthet, trots kÀnningar i ömmande muskelfÀsten, trots stelaste kroppen under rörlighetspassen, trots kliande soleksem. Allt tack vare det lag jag Àr med i.

Jag vaknade pĂ„ morgonen, lite före klockans alarm 7.15 och insĂ„g att det snart var dags att gĂ„ upp. Jag tog som vanligt pulsmĂ€tning med hjĂ€lp av HRV-appen pĂ„ morgonen. Hade sovit sĂ„dĂ€r p g a kliande soleksem och kĂ€nde mig trött. Det Ă€r dag 11 av 12 pĂ„ landslagets fyslĂ€ger. Klockan blir 7.15 och Karros klocka ringer. Det gĂ„r inte en sekund innan hon Ă€r uppe pĂ„ benen. Helena har redan stuckit ivĂ€g pĂ„ ett av sina avslutande pass för hela lĂ€gret, morgonjogg till Fyren – det som Karro och jag ska göra imorgon. Vi bĂ„da har nĂ„gra pass kvar innan vĂ„rt lĂ€ger Ă€r slut och vi fĂ„r vila.

Vi sticker ivÀg till frukosten som öppnar 7.30. Söndag, inga pannkakor, vilket pÄ ett sÀtt Àr skönt eftersom det vÀntas backintervaller kl 10. Pannkakor i magen Àr dÄ inte optimalt, sÄ det Àr skönt att inte behöva motstÄ frestelsen. Yoghurt, macka, Àgg, juice, kiwi och apelsin.

Tillbaka upp pĂ„ rummet för att borsta tĂ€nderna och sedan rörlighet med Fredrik vid 8.30. FĂ„r försöka mjuka upp en stel kropp. StĂ€mningen Ă€r redan pĂ„ topp, med mĂ„nga skratt i mitt hörn under komplexa övningar. Korkskruven, hur fasen ska det gĂ„ till?! Vissa (bl a jag) Ă€r stelare Ă€n andra… Jobbar vidare med nĂ„gra extra övningar för baksida och insida lĂ„r pĂ„ order frĂ„n Johanna dagen innan. Kilar sedan via receptionen och wifi-hörnet för att börja förbereda ”Veckans pass” pĂ„ Trailrunningsweden.

Kl 10.00 samling vid poolen. Vi Ă€r ett gĂ€ng som ska köra lĂ€grets sista högkvalitativa pass löpandes. (Ett stort gĂ€ng Ă€r i poolen för att köra wetvestintervaller). Dagens pass Ă€r 5 backintervaller genom att löpa 5 olika ”Stravasegment”. M a o 5 olika backar av olika lĂ€ngd, med joggvila ner till varje ny backes start. Grymma Eva J leder. Efter drygt 20 minuters uppvĂ€rmning startar vi. En flack backe som tar 5:37. Jogg flackt ner till nĂ€sta backes start. En ny backe, brantare, men den tar slut fort. Oj, bara 3 minuter. Kunde sprungit fortare. GĂ„r in i tredje backen: upp hela vĂ€gen till korset pĂ„ toppen. Karro kickar pĂ„ ordentligt och jag fĂ„r slĂ€ppa en liten lucka. Quadriceps trycks ihop ordentligt i de branta partierna med liten, stenig stig som ska trippas uppför. ”AnvĂ€nd armarna!” NĂ„gra meter flackt och trots tempoökning kan jag Ă„terhĂ€mta mig för att kunna bita i sista biten. Maxpuls efter en intervall pĂ„ 4:30. Brant nedför och Eva byter backe för att minska pĂ„ mellanvilan. Startar igen och denna Ă€r brant och underlaget sprött. NĂ€st sista backen tar 4:10. Nu Ă€r det bara en kvar. Jogg ner och det kĂ€nns snabbt lĂ€tt igen, men jag vet att det Ă€r en mjölksyrautmaning kvar. Och den Ă€r lĂ„ng. Vi startar nere vid havet. ”Inget bad nu, det fĂ„r ni göra nĂ€r vi avslutat sista intervallen!” Eva sĂ€tter ner foten och Ă€r tydlig med att det nu Ă€r dags att bita ihop. Snart fĂ„r vi slappna av. Hon menar ocksĂ„ att det Ă€r sista passet. Att vi har mycket trĂ€ning gjord och vi behöver inte krĂ€ma ur allt. Finns nog risk för det Ă€ndĂ„… Vi startar. FĂ„r faktiskt förtroende av Karro att dra i början, trots att hon varit snabbare pĂ„ de senaste. Det varar dock bara halva innan hon kickar förbi. Försöker bita mig i, men fĂ„r slĂ€ppa nĂ„gra meter. Det Ă€r brant, brant, brant. Vet dock att det flackar ut sista 30 m. LĂ€ngtar dit. Mjölksyra. Hör Albin skrika in Karro. Han Ă€r uppe. Hon snart. Jag med. Kliver pĂ„ ordentligt och nĂ„r toppen. 5:e backen, 5:36.

High fives med alla, blick ut över Atlanten. HĂ€r Ă€r jag. I drömmen. Blickar österut mot Afrikas kust som ligger dolt i horisonten. TĂ€nker pĂ„ Helenas blogginlĂ€gg och Marias prat om den andra vĂ€rlden jag inte ser. Ockupationen av VĂ€stsahara och dĂ€r ursprungsbefolkningen lider och förpassas frĂ„n sitt eget land. Blundar av svetten som rinner ner frĂ„n pannan, ner i ögonen. Saltet i kombination med mina linser och torrt damm som svider. Det svider till i hjĂ€rtat av orĂ€ttvisa dĂ€r oskyldiga mĂ€nniskor inte har sin frihet. Öppnar ögonen, torkar svetten och kĂ€nner de sköna flĂ€ktande vindarna, dĂ€r pĂ„ toppen av berget. Friheten.

Huvuddelen av passet Ă€r avklarat. Highfivar med mina grymma sparringpartners igen och joggar sakta ner för den branta stigen frĂ„n berget, ner mot PlayitasanlĂ€ggningen. In pĂ„ hotellrummet för att hĂ€mta badklĂ€der. Möter Helena som gjort sitt sista pass, wetvestintervallerna. Hon dĂ€ckar i sĂ€ngen fram till lunch. Karro och jag gĂ„r och badar. Denna gĂ„ng i havet, för första och enda gĂ„ngen denna vecka. Ansluter sedan till de andra vid poolen. Just det, vattenakrobatiken som sista del i 5-kampen som alltid blir en 4-kamp. Jag har missat/lyckats smita frĂ„n de tidigare deltĂ€vlingarna, men nu hittar jag delar av mitt lag i poolen som förbereder sig. Givetvis mĂ„ste jag dra mitt strĂ„ till stacken. Vi förbereder en akrobatik till ”Macarena” innehĂ„llande dans, bomben (som verkar betyda nĂ„got annat i Blekinge – se bild nedan), bubblor, cirklar, handstĂ„ende och bara ben i luften samt ett lyft. I tillĂ€gg till detta hade vi mutor till de unga domarna. Det gav en 10-poĂ€ngare (trots att 5 var max) frĂ„n Ture Carlsson. Gruppen efter som inte hade nĂ„gra mutor fick bara en 2:a, trots fantastiska split-hopp.

Kl 13.00 och lunchbuffé. Ris, fisk, grönsaker och mojo verde-sÄs. Min taktik för allt bufféÀtande var att försöka hÄlla mig till en typ av rÀtt varje mÄltid för att kunna variera mig mellan mÄltiderna istÀllet för att Àta lite av allt varje gÄng. Och för varje mÄltid vÀxte efterrÀttstallriken. Allt för att behÄlla energibalans trots mÄnga mÄnga timmars trÀning.

Kl 14 och efter lunchhÀng i sofforna vid poolen. Höll mig borta frÄn solen p g a eksem, men likasinnade fanns överallt sÄ sÀllskap var aldrig en bristvara. Som alltid, en mix av intressanta diskussioner till skÀmt och gapskratt.

Klockan tickar och dags för pass 2. Drar upp Karro frĂ„n solstolen och traskar ivĂ€g till gymmet. Hon pĂ„ crosstrainer en knapp timma och jag i styrkelokalen. Jobbar med specifika övningar för baksida lĂ„r, men Ă€r trött. Biter ihop. Klockan nĂ€rmar sig halv 5 och vi byter gymmet mot wetvestbassĂ€ngen. Ansluter till gĂ€nget dĂ€r. Solen skiner frĂ„n klarblĂ„ himmel och vattnet glittrar. PĂ„ med badmössan, solglasögonen och springa vatten. StĂ€mningen pĂ„ topp och freakshowen tilltar. Snacket under veckan har ju varit att utnyttja suget om man har slitna ben för att kunna ligga pĂ„ ”rulle” ĂĄ la cykling. Detta funkar vĂ€ldigt bra och tempot kan ocksĂ„ höjas ordentligt om man ligger i en tight rad. Detta prövades givetvis under Ă€nnu mer skratt. Men det Ă€r det hĂ€r jag Ă€lskar. Kombinationen av trĂ€ning med fokuset och allvaret i det, till glĂ€djen och njutandet av just det, och att det Ă€r precis det jag hĂ„ller pĂ„ med för att jag vill. Och för att jag fĂ„r göra det tillsammans med andra som kĂ€nner precis samma lust.

Kl 17.35 och vi kliver upp ur poolen. Duschar snabbt och byter om till rörlighetsklĂ€dsel. Kommer till Kroons rörlighet en kvart sent och vi ansluter till den avslutande krokodilen. Fick sĂ„ledes chans att lyckas genomföra den en gĂ„ng utan att bli vettskrĂ€md. Ber Kroon snĂ€llt om att hĂ„lla i rörligheten en gĂ„ng till för Karro och mig som kom sent. Han stĂ€ller upp och vi kör igenom passet som tar cirka en kvart. Idag hade vi ocksĂ„ musik och vi fĂ„r avsluta rörlighetspasset med att ligga pĂ„ rygg i grĂ€set, blicka upp pĂ„ bergen dĂ€r solen precis gĂ„tt ner bakom och lyssna pĂ„ HĂ„kan Hellströms ”Valborg”.

Vi traskar upp till rummet. Pratar om att vi inte vill Ă„ka hem.

Duschar och byter om till middagen. Snacket bubblar pĂ„ som vanligt i rummet med bĂ€sta Helena & Karro. Traskar ner till lĂ€grets sista middagsbuffĂ©. Hela gĂ€nget Ă€r i princip redan dĂ€r. Fyra lĂ„ngbord med de flesta av Sveriges bĂ€sta orienterare nu och framöver. Äter, pratar, fortsĂ€tter skratta och rusar till efterrĂ€ttsbordet för att hinna med det innan kvĂ€llssamlingen som tar vid 19.30. Ballonger pĂ„ vĂ€ggarna och 10 minuters mingel för att sammanfatta lĂ€grets bra saker och saker som ska förbĂ€ttras till framtiden. Skriver pĂ„ stora plakat som Ă€r uppsatta pĂ„ vĂ€ggarna. Plakaten fylls pĂ„, men plakatet med alla bra saker tĂ€cks snabbt med ord och meningar som sammanfattar lĂ€grets kompletta innehĂ„ll. HĂ„kan tackar alla deltagare inklusive vĂ„ra engagerade ledare. Sussi, Pettan, Johanna, Harri, Fredrik, Holth, Eva & inhoppande Kroon. Den senare som avslutar hela samlingen med en egenskriven sĂ„ng om lĂ€gret och vikten av att landa hĂ€r och nu och njuta. LĂ€gerstĂ€mningen Ă€r total. Jag sluter ögonen och insuper kĂ€nslan av total lycka.

Samlingen Àr slut. Glider ner till borden vid poolen och in i restaurangbuffén igen för att ta efterrÀtt nummer 2. En kypare genomskÄdar oss dock och pÄminner om att man bara fÄr gÄ in en gÄng. Vi har dock redan hunnit plocka pÄ oss grejer sÄ vi fÄr med oss en hel del gott ut. LÄngbord och stÀmningen Äterigen pÄ topp innan klockan nÀrmar sig 21.30 och vi Àr trötta. Tack och godnatt till alla. Vi ses imorgon. Jag tar dock datorn och sÀtter mig en kvart i receptionen och laddar upp det dÀr trÀningspasset pÄ TrailrunningSweden.

Glider upp i mörkret till rummet dÀr Helena & Karro redan Àr. Vi borstar tÀnderna, bÀddar ner oss och tar fram varsin bok. Behöver inte sÀga sÄ mycket mer. Vi Àr trötta. Kroppen ömmar efter dagens 3,5 timmars trÀning och lÀgrets totala 35. En fullÀndad dag Àr slut. En halv lÀgerdag kvar denna gÄng.

Tack alla finisar! 2017 kommer bli ett mÀktigt Är!

received_10208440941172063


ÅtgĂ€rder

Information

LĂ€mna en kommentar