Alicante med GMOK

19 02 2017

Efter bara 10 dagar hemma efter Playitas var det dags att dra iväg igen. Denna gång med mina fina klubb Göteborg-Majorna OK till Alicante.

Jag har varit där två gånger innan, dels med klubben 2009 och med ett tjejgäng 2011. Båda lägren var riktigt bra och minnesvärda så jag hade goda förhoppningar om att detta läger skulle bli bra. Knät kändes helt återhämtat så jag var laddad för mycket orienteringslöpning.

Vi hade vår bas på Marjal Sport Camping precis vid Guardamar Norte-kartan. Det gjorde att vi fick flera pass på löpavstånd direkt från boendet samt att det bara var 5-15 minuter med bil till de flesta andra träningarna. Vi hade dessutom 2 heldagar borta. En i Caravaca de la Cruz-området (där världscupen gick 2014) samt en i Sax-området för att få lite mer inlandsterräng. Dessa dagar blev det 3 pass, 2 i skog och 1 sprint.

Fokus för mig denna veckan var att nöta teknik och de beteenden jag vill ha när jag tävlar. Fick en bra start där fokuseringen var hög och jag kunde vara väldigt medveten om vad som skedde i huvudet för att kunna vara med och korrigera i tid och undvika misstag. På mitten av lägret började jag bli trött och tappade lite då och då. Ofta ett misstag var 10:e kontroll. Ofta riktningsfel, men också något parallellfel. Jag skärpte dock till mig de sista passen och kunde avsluta bra, bland annat på ett race på den omtalade N-course (som vi dock sprang i dagsljus). Sista passet blev ett tidigt morgonpass i soluppgången och en kurvbilds-OL. Fantastiskt fint när solstrålarna skär igenom den fuktiga luften i den tekniska sanddynsterrängen och värmen som utstrålar när de träffar kinderna. Njutning till fullo!

Vädret var kanon hela veckan, med ett par dagar över 20 grader och riktigt shortsväder. Ja, det allra mesta var riktigt bra! Sanden satte dock sina spår på skavsår på fötterna och alla buskar inklusive caterpillars lämnade sina spår med kliande röda utslag, men det är sådant som hör till vårträning i Spanien.

Utöver träning hann vi med en 7-kamp med en god blandning aktiviteter: irländsk julafton, blindbock, skjuta gummiband, kasta vattenbalong, musik-när-då-då, bygga torn med sugrör, kartminnesövning med twist, balonglöpning, arga-djurleken, balans och jonglering! Som ni ser, fler än 7 grenar, men det var för att sista grenen i 7-kampen var en 5-kamp! 😉 Mitt lag (3) gick en hård fight mot lag 1, men kunde till slut vinna med en ynka poäng. Bra jobbat Agnes, Fanny, Viktor och lagledare Martin! Lag 2 hade det lite tuffare, men avslutade bra genom att vinna sista 5-kampen. Eloge också till Jocke som iallafall inte fuskade på irländsk julafton eftersom han efter genomförd tävling hade ett tydligt blödande sår i pannan efter pinnen. 😉

Tack Micke för allt fix kring lägret! Suveränt!

Nu väntar en total vilodag med Vinterstudion och en massa Quickroute! Imorgon börjar en ny kurs i skolan och träningen fortsätter.

Foton nedan: Andreas Eklund (passakartan@instagram)

linapipen1

Åtgärder

Information

Kommentera

