En dag som parkeringsvakt.

31 07 2015

I veckan Àr det fullt upp med jobb pÄ WMOC, World Masters Orienteering Championships. Cirka 3 300 deltagare mellan 35 och 97 Är Àr med och tÀvlar. Plus en massa hangarounds; makor och makar till den som springer, smÄbarn, ungdomar, far- och morförÀldrar. NÄgra springer öppen bana eller gÄr miniknat. Andra Àr bara dÀr och stöttar, hejar och fikar. Tillkommer gör alla hundratals arrangörer. I allt frÄn att sÀlja tusentals koppar kaffe per dag, till att sÀtta ut och plocka in kontroller, hÄlla koll pÄ det tekniska i datavagnen, ge information, sanitet, speaker och inte minst försöka rodda parkering och bussning.

WMOC Ă€r i Ă„r ett miljödiplomerat arrangemang. Inga plastfickor kring kartorna utan kartorna Ă€r istĂ€llet tryckta i ett hĂ„llbart material. Inte heller trycks kartorna dubbelt, dĂ„ man tidigare fĂ„tt en helt ny karta efter att ha lĂ€mnat sin anvĂ€nda vid mĂ„lgĂ„ng. Återvinning gĂ€ller vid allt brukbart material. Det Ă€r buss som gĂ€ller till och frĂ„n tĂ€vlingarna. PĂ„ sprinten och lĂ„ngdistansfinalen finns ingen ordnad parkering av WMOC-arrangören dĂ„ arenorna ligger i anslutning till buss- och spĂ„rvagnshĂ„llplatser pĂ„ frekventa linjer. PĂ„ lĂ„ngdistanskvalen var kollektivtrafiktillgĂ€ngligheten inte tillrĂ€ckligt bra för att transportera nĂ€rmare 4 000 deltagare varför arrangören fixat bussar frĂ„n Sohlbergs som var tionde minut bussade deltagare frĂ„n Event Centre, 15 minuter upp till avslĂ€ppet ett par 100 meter frĂ„n arenan. Vid Event Centre finns hela veckan en parkeringsplats dĂ€r deltagare kan parkera gratis. Vill man kan bilen stĂ„ dĂ€r hela veckan, eller bara under dagen dĂ„ man Ă€r ute pĂ„ tĂ€vlingen. En bra lösning!

Givetvis finns det deltagare som kommer med bil till tÀvlingarna. PÄ sprinten och pÄ lÄngdistansfinalen Àr det publika parkeringar som gÀller, som man sjÀlv fÄr söka upp eftersom tÀvlingarna gÄr sÄ centralt att det Àr svÄrt att komma ifrÄn att kollektivtrafiken inte skulle vara det bÀsta alternativet (om man istÀllet parkerar pÄ nÄgon pendelparkering eller liknande). PÄ kvalen dÀremot, var det givet att det skulle bli en hel del bilar och arrangören hade dÄ fixat en parkeringsyta med plats för cirka 300 bilar. DÄ arenan gick i kanten av ett industriomrÄde i DelsjöomrÄdets utkant var det svÄrt att hitta stora ytor nÀrmast. Detta industriomrÄde Àr vÀldigt aktivt under veckodagarna, varför det inte gick att fÄ loss sÄ mÄnga p-platser i absolut anslutning till arenan. IstÀllet erbjöds en parkering 1500-2000 meter bort, platt promenadvÀg. Givetvis fanns möjligheten att slÀppa av nÀra arenan för att sedan parkera pÄ angiven parkering. P-avgiften var 100 kronor per dag, vilket kunde jÀmföras med bussbiljett 40 kronor per dag (och gratis parkering för bilen). Det fanns ocksÄ en VIP/handikappparkering för de allra Àldsta.

I onsdags jobbade jag som parkeringsvakt vid parkeringen 1,5-2 km frĂ„n arenan. Vi hade förvĂ€ntat oss smockat med folk dĂ„ alla p-biljetter hade sĂ„lts. I början skickade vi t o m ivĂ€g deltagare utan p-biljett för att parkera pĂ„ annan plats dĂ„ vi trodde att det Ă€ndĂ„ skulle bli tight för alla med förköpta biljetter att fĂ„ plats (de hade ju garanti!). Dock dök det inte upp sĂ„ mĂ„nga. IstĂ€llet parkerades det hej vilt i industriomrĂ„det nĂ€ra arenan, pĂ„ funktionĂ€rsparkeringen, och lĂ€ngs med ÖjersjövĂ€gen, som Ă€r huvudled, och absolut förbjuden att parkera lĂ€ngs med. TyvĂ€rr hade inte vi frĂ„n arrangören spĂ€rrat av tillrĂ€ckligt och satt upp skyltar som visade att det var förbjudet, Ă€ven om det fanns tydliga anvisningar i bulletin var parkeringen fanns. Vi fick bita i det sura Ă€pplet och direkt gjordes en plan för att hantera detta till dagen dĂ€rpĂ„.

Vad Àr dÄ problemet med att deltagare inte följer arrangörerna anvisningar och parkerar pÄ eget bevÄg? För det första Àr det givetvis inte rÀttvist mot de som betalar och följer anvisningar nÀr andra friparkerar, slipper betala och kommer nÀrmare arenan. Dock ska det tillÀggas att alla friparkerare samtidigt tar en risk i att bli bötfÀllda, bortforslade och anklagade för egenmÀktigt förfarande i att parkera pÄ privat mark. Privat omrÄde var en stor del av företagens ytor i omrÄdet. Dessutom föregicks en hel del tung byggtrafik som behövde plats och utrymme att nÄ sina omrÄden. Arrangören av WMOC Àr dessutom gÀster pÄ omrÄdet varför det Àr viktigt att allting fungerar sÄ att vi nÄgon gÄng fÄr möjligheten att komma tillbaka och fortsÀtta arrangera tÀvlingar Ät deltagande orienterare. Att inte parkera pÄ anvisad plats kan ocksÄ medföra risker nÀr det gÀller tillgÀnglighet för utryckningsfordon m.m. Det Àr trÄkigt att behöva vara tacksam till alla er som följde anvisningarna och gjorde rÀtt. Hade ni, 200 bilar och husbilar ocksÄ parkerat hur ni ville uppe i omrÄdet hade det blivit totalt kaos och antagligen mÄnga trÄkiga samtal med företagen i omrÄdet, eller i vÀrsta fall att ambulanserna inte hade kunnat nÄ fram.

Till torsdagens kvaltĂ€vling skĂ€rpte vi i arrangören till parkeringen. Fler skyltar sattes upp och jag flyttades frĂ„n parkeringen nere i Solsten till att stĂ„ vid infarten till arenan frĂ„n infartsvĂ€gen. Vi hade dessutom satt snitsel lĂ€ngs med ÖjersjövĂ€gen dĂ€r deltagare olovligt parkerade dagen innan och alltsĂ„ riskerade stora böter. Skyltar sattes dessutom upp med texten ”NO PARKING” och pĂ„ nĂ„gon plats tillsammans med en skylt ”DROP OFF ONLY”.

Jag var dĂ€r strax efter klockan 7 och fick en rivstart till morgon med att mota bort deltagare frĂ„n funktionĂ€rsparkeringen. Jag fick spĂ€rra av med snitzelband vilket till slut funkade i 9 fall av 10. Trots snizelband, skyltar om ”P organizers only” och ”no parking” kör Ă€ndĂ„ deltagare in, varför man Ă€r tvungen att snacka och dividera flera gĂ„nger om innan de i bĂ€sta fall flyttar bilen. Inte heller det rĂ€ckte och vissa envisades med att Ă€ndĂ„ stĂ„ kvar. DĂ„ snitzeln Ă€ndĂ„ gjorde en del av jobbet i att mota bort bilar frĂ„n att svĂ€nga in pĂ„ ej tillĂ„ten parkering kunde jag stĂ„ pĂ„ andra sidan vĂ€gen och hindra deltagare frĂ„n att köra in i industriomrĂ„det och felparkera. Det blev mĂ„nga samtal, dĂ€r jag i flera fall lyckades övertala deltagare och hĂ€nvisa dem till den rĂ€tta parkeringen efter att de slĂ€ppt av sina medpassagerare. Helt okej! Och Ă€n en gĂ„ng Ă€r det galet att jag mĂ„ste tacka er som gör rĂ€tt. Att göra rĂ€tt och följa regler borde vara sjĂ€lvklart. TyvĂ€rr möttes jag av en stor motsats denna dag som parkeringsvakt.

Det var deltagare som tog chansen att köra in sĂ„ fort jag vĂ€nde ryggen till mot en annan bil. Det var deltagare som, trots att jag tog steg ut i vĂ€gen med handen upp som stopptecken, tryckte ner gaspedalen lite extra och svischade förbi. Det var deltagare som stannade och ljög mig rakt upp i ansiktet om att de skulle ”in och handla”, trots att orienteringsryggsĂ€cken lĂ„g vĂ€l synlig i baksĂ€tet. Det var deltagare som lugnt och trevligt förklarade för mig att de endast skulle slĂ€ppa av, vilket jag givetvis godkĂ€nde och hĂ€nvisade till en p-ficka nĂ„gra meter fram, men som fortsatte köra in och aldrig kom tillbaka ut. Mot slutet av dagen kom tvĂ„ finska bilar med familjer. De ville köra in och slĂ€ppa av barnen. Jag hade dĂ„ tappat tron pĂ„ deltagare att följa regler och tala sanning, men sa samma sak till dem som till alla andra. ”SlĂ€ppa av hĂ€r framme gĂ„r bra, men du fĂ„r inte parkera dĂ€r inne.” Jag trodde inte jag skulle fĂ„ se de bilarna igen, men det fick jag Ă€ta upp, för 5 minuter senare körde bĂ„da bilarna ut och Ă„kte ner till parkeringen i Solsten, 1,5 kilometer bort dĂ€r de visade sin förköpta p-biljett och parkerade efter reglerna. Det tar emot att behöva tacka er som gör rĂ€tt, men tack ni tvĂ„ finska bilar. Ni hjĂ€lper oss att kunna genomföra vĂ„rt arrangemang.

Jag fick utskĂ€llning pĂ„ utskĂ€llning i min position som parkeringsvakt. En svensk man i 45-Ă„rsĂ„ldern kom ensam i en stor volvo. Han ville minsann parkera inne i industriomrĂ„det. Jag berĂ€ttade att det var förbjudet, och ocksĂ„ angav bakgrunden till det. Jag hĂ€nvisade honom till den rĂ€tta parkeringen och berĂ€ttade att det var 1,5km bort. I ansiktet fick jag slĂ€ngt att det var rent förjĂ€vligt att man ska betala 100 spĂ€nn i p-avgift och behöva gĂ„ sĂ„ lĂ„ngt som 1,5 kilometer. Arrangemanget var ocksĂ„ det förjĂ€vligt. ”100 spĂ€nn Ă€r för dyrt – du tror vĂ€l inte att jag som bor pĂ„ ett vandrarhem hĂ€r borta ska betala sĂ„ mycket och sen Ă€ndĂ„ behöva gĂ„ sĂ„ lĂ„ngt?”. NĂ€e, du, man 45 Ă„r. Lite perspektiv. Du kör ensam, din stora volvo, till ett miljödiplomerat arrangemang och vill parkera gratis och komma nĂ€rmare Ă€n de som köpt en bussbiljett för en billig peng och delar fordon med 50 andra. Du klagar över 100 kronor och 1,5 kilometer att gĂ„. Klagar D75? Inte en endaste gĂ„ng. Perspektiv. Dock Ă€r du vĂ€ldigt vĂ€lkommen att framföra kritik för arrangemanget. Att skĂ€lla ut en parkeringsvakt rakt i ansiktet, som att det var mitt fel, Ă€r dessvĂ€rre inte okej.

Man 40-45 var de som mest frekvent gav mig rediga utskÀllningar. Dock var det man 40-45 som ocksÄ satt i de finska bilarna, som gjorde rÀtt, sÄ nej, jag drar inte alla över en kant, absolut inte, men jag sÄg ett mönster. Ett mönster i att ta sig friheten att inte följa regler bara för att man vill ha det sÄ bekvÀmt som möjligt för sig sjÀlv.

Som toppen pĂ„ isberget stannar en bil som Ă€r pĂ„ vĂ€g in pĂ„ funktionsĂ€rparkeringen. Han hindras av snitzeln. Han Ă€r i 35-Ă„rsĂ„ldern och jĂ€mte sig har han sin flickvĂ€n/fru. De stĂ„r flera minuter utanför infarten, tittar pĂ„ mig och diskuterar. Jag vĂ€nder mig bort och han försöker dĂ„ köra in. Jag uppmĂ€rksammar detta och stoppar honom. Han vevar ner vindrutan och jag berĂ€ttar att det Ă€r parkering förbjuden och att han mĂ„ste vĂ€nda och köra ner till den riktiga parkeringen. Han drar dĂ„ fram sin polisbricka frĂ„n nĂ„got östeuropeiskt eller kanske jugoslaviskt land dĂ€r han kommer ifrĂ„n. ”I am a police. I have to go inside!” TillĂ€ggas kan att de bĂ„da sitter ombytta för orientering och att han t o m har nummerlappen framme. Det Ă€r svĂ„rt att hĂ„lla sig för skratt. Jag sĂ€ger igen att nej, det Ă€r förbjudet att parkera dĂ€r inne och samtidigt undrar vad det Ă€r för typ av polisuppdrag han mĂ„nne ha? ”Top secret mission. I can not say.”, sĂ€ger han och kör in. Ja, folk, deltagare pĂ„ WMOC, gör visst vad som helst för att inte följa regler för att istĂ€llet fĂ„ en sĂ„n bekvĂ€m tillvaro som möjligt. TillĂ€ggas kan Ă€r att jag efter att ha avlutat mitt pass pĂ„trĂ€ffar denne man pĂ„ vĂ€g in mot arenan. Jag stannar och undrar hur det gĂ„r för honom pĂ„ hans polisuppdrag? Jag fĂ„r inget vettigt svar.

Även denna dag fick vi mĂ„nga bilar som parkerade lĂ€ngs med den förbjudna ÖjersjövĂ€gen som Ă€r huvudled. BĂ„de svensk- och utlandsregistrerade bilar. Trots snitzel, trots skyltar. TyvĂ€rr kom aldrig polisen och bötfĂ€llde eller forslade bort alla dessa bilar som utgjorde en fara lĂ€ngs med en trafikerad huvudled med hastighet 60 km/h.

Genom att anmÀla sig till en tÀvling och ett event accepterar man det som gÀller för den tÀvlingen. Man har sin starttid, man springer sin bana, man stÄr i fikakön, man följer regler. Allting har stÄtt klart och tydligt. Kan du inte acceptera det, framför din konstruktiva kritik till varför du inte vill komma och tÀvla och stanna sedan hemma. StÀll inte till med scener som förstör bÄde för arrangören och dina medtÀvlare. Tankar om att alla ska fÄ tÀvla pÄ lika villkor förstörs direkt nÀr sÄ mÄnga deltagare skiter i att följa regler. Det gÀller allt i frÄn parkering till att stÄ och vÀnta pÄ sin tur i toakön, till att inte passera tÀvlingsomrÄdet innan start eller vara ute med karta i sprintomrÄdet dagen före. Ja, det har ocksÄ hÀnt.

Jag vill egentligen inte behöva tacka er som gör rÀtt. Jag tycker att det ska vara en sjÀlvklarhet. IgÄr ville jag helst av allt diska alla er som skÀllde ut mig och inte ville följa arrangemangets anvisningar. Grejen Àr att jag skulle kunna diska er, dÄ det i tÀvlingsreglerna stÄr att arrangörernas anvisningar gÀller och följer man inte det leder det till diskning. Det gÀller i allt frÄn att springa sin egen bana, som arrangören gett en, till att starta pÄ rÀtt starttid till att, ja, faktiskt, följa parkeringsanvisningar. Givetvis kommer det aldrig bli verklighet av det senare, men tanken slog mig, nÀr uppgivenheten slog till, efter att ha försökt under flera timmar fÄ deltagare att lyssna, nÀr de istÀllet ljuger en rakt upp i ansiktet.

Okej, det regnade helt galet mycket i onsdags och igÄr. VÀdret var lÄngt ifrÄn med oss. Det gör absolut att 1,5-2km kÀnns sÄ mycket lÀngre Àn vad de egentligen Àr. Men sen nÀr har arrangören ansvar för vÀderleken? Bit ihop, ta pÄ dig regnklÀder och ett paraply och acceptera lÀget. VÀlj att bemöta din omgivning pÄ ett trevligt sÀtt istÀllet för att vara en bitter ilsken man, som jag och andra aldrig kommer ha nÄgot förtroende för igen. Och om du envisas med att fortsÀtta, ja, stanna hemma nÀsta gÄng.

 

 


ÅtgĂ€rder

Information

2 responses

1 08 2015
Lite av allt (@mycketliv)

Det gör mig sÄ himla ledsen att lÀsa. SÀrskilt som jag vill tro att orienterare Àr ett sant naturÀlskande och hyfsat klimatmedvetet slÀkte, inte heller rÀds de extra promenader med eller utan packning. Sorgligt.

All heder till dig som orkade stÄ och ta all skit den dÀr dagen.

4 08 2015
Totte Smedslund

Du har helt rÀtt i din klagan och P-böter hade suttit bra. Tyckte arrangemangen gick bra men saknade nÄgot som brukar finnas pÄ de flesta Veteran-VM. AlltsÄ en liten minnessak till alla deltagare och ett hederspris till alla vinnare.

LĂ€mna en kommentar