En dag som parkeringsvakt.

31 07 2015

I veckan är det fullt upp med jobb på WMOC, World Masters Orienteering Championships. Cirka 3 300 deltagare mellan 35 och 97 år är med och tävlar. Plus en massa hangarounds; makor och makar till den som springer, småbarn, ungdomar, far- och morföräldrar. Några springer öppen bana eller går miniknat. Andra är bara där och stöttar, hejar och fikar. Tillkommer gör alla hundratals arrangörer. I allt från att sälja tusentals koppar kaffe per dag, till att sätta ut och plocka in kontroller, hålla koll på det tekniska i datavagnen, ge information, sanitet, speaker och inte minst försöka rodda parkering och bussning.

WMOC är i år ett miljödiplomerat arrangemang. Inga plastfickor kring kartorna utan kartorna är istället tryckta i ett hållbart material. Inte heller trycks kartorna dubbelt, då man tidigare fått en helt ny karta efter att ha lämnat sin använda vid målgång. Återvinning gäller vid allt brukbart material. Det är buss som gäller till och från tävlingarna. På sprinten och långdistansfinalen finns ingen ordnad parkering av WMOC-arrangören då arenorna ligger i anslutning till buss- och spårvagnshållplatser på frekventa linjer. På långdistanskvalen var kollektivtrafiktillgängligheten inte tillräckligt bra för att transportera närmare 4 000 deltagare varför arrangören fixat bussar från Sohlbergs som var tionde minut bussade deltagare från Event Centre, 15 minuter upp till avsläppet ett par 100 meter från arenan. Vid Event Centre finns hela veckan en parkeringsplats där deltagare kan parkera gratis. Vill man kan bilen stå där hela veckan, eller bara under dagen då man är ute på tävlingen. En bra lösning!

Givetvis finns det deltagare som kommer med bil till tävlingarna. På sprinten och på långdistansfinalen är det publika parkeringar som gäller, som man själv får söka upp eftersom tävlingarna går så centralt att det är svårt att komma ifrån att kollektivtrafiken inte skulle vara det bästa alternativet (om man istället parkerar på någon pendelparkering eller liknande). På kvalen däremot, var det givet att det skulle bli en hel del bilar och arrangören hade då fixat en parkeringsyta med plats för cirka 300 bilar. Då arenan gick i kanten av ett industriområde i Delsjöområdets utkant var det svårt att hitta stora ytor närmast. Detta industriområde är väldigt aktivt under veckodagarna, varför det inte gick att få loss så många p-platser i absolut anslutning till arenan. Istället erbjöds en parkering 1500-2000 meter bort, platt promenadväg. Givetvis fanns möjligheten att släppa av nära arenan för att sedan parkera på angiven parkering. P-avgiften var 100 kronor per dag, vilket kunde jämföras med bussbiljett 40 kronor per dag (och gratis parkering för bilen). Det fanns också en VIP/handikappparkering för de allra äldsta.

I onsdags jobbade jag som parkeringsvakt vid parkeringen 1,5-2 km från arenan. Vi hade förväntat oss smockat med folk då alla p-biljetter hade sålts. I början skickade vi t o m iväg deltagare utan p-biljett för att parkera på annan plats då vi trodde att det ändå skulle bli tight för alla med förköpta biljetter att få plats (de hade ju garanti!). Dock dök det inte upp så många. Istället parkerades det hej vilt i industriområdet nära arenan, på funktionärsparkeringen, och längs med Öjersjövägen, som är huvudled, och absolut förbjuden att parkera längs med. Tyvärr hade inte vi från arrangören spärrat av tillräckligt och satt upp skyltar som visade att det var förbjudet, även om det fanns tydliga anvisningar i bulletin var parkeringen fanns. Vi fick bita i det sura äpplet och direkt gjordes en plan för att hantera detta till dagen därpå.

Vad är då problemet med att deltagare inte följer arrangörerna anvisningar och parkerar på eget bevåg? För det första är det givetvis inte rättvist mot de som betalar och följer anvisningar när andra friparkerar, slipper betala och kommer närmare arenan. Dock ska det tilläggas att alla friparkerare samtidigt tar en risk i att bli bötfällda, bortforslade och anklagade för egenmäktigt förfarande i att parkera på privat mark. Privat område var en stor del av företagens ytor i området. Dessutom föregicks en hel del tung byggtrafik som behövde plats och utrymme att nå sina områden. Arrangören av WMOC är dessutom gäster på området varför det är viktigt att allting fungerar så att vi någon gång får möjligheten att komma tillbaka och fortsätta arrangera tävlingar åt deltagande orienterare. Att inte parkera på anvisad plats kan också medföra risker när det gäller tillgänglighet för utryckningsfordon m.m. Det är tråkigt att behöva vara tacksam till alla er som följde anvisningarna och gjorde rätt. Hade ni, 200 bilar och husbilar också parkerat hur ni ville uppe i området hade det blivit totalt kaos och antagligen många tråkiga samtal med företagen i området, eller i värsta fall att ambulanserna inte hade kunnat nå fram.

Till torsdagens kvaltävling skärpte vi i arrangören till parkeringen. Fler skyltar sattes upp och jag flyttades från parkeringen nere i Solsten till att stå vid infarten till arenan från infartsvägen. Vi hade dessutom satt snitsel längs med Öjersjövägen där deltagare olovligt parkerade dagen innan och alltså riskerade stora böter. Skyltar sattes dessutom upp med texten ”NO PARKING” och på någon plats tillsammans med en skylt ”DROP OFF ONLY”.

Jag var där strax efter klockan 7 och fick en rivstart till morgon med att mota bort deltagare från funktionärsparkeringen. Jag fick spärra av med snitzelband vilket till slut funkade i 9 fall av 10. Trots snizelband, skyltar om ”P organizers only” och ”no parking” kör ändå deltagare in, varför man är tvungen att snacka och dividera flera gånger om innan de i bästa fall flyttar bilen. Inte heller det räckte och vissa envisades med att ändå stå kvar. Då snitzeln ändå gjorde en del av jobbet i att mota bort bilar från att svänga in på ej tillåten parkering kunde jag stå på andra sidan vägen och hindra deltagare från att köra in i industriområdet och felparkera. Det blev många samtal, där jag i flera fall lyckades övertala deltagare och hänvisa dem till den rätta parkeringen efter att de släppt av sina medpassagerare. Helt okej! Och än en gång är det galet att jag måste tacka er som gör rätt. Att göra rätt och följa regler borde vara självklart. Tyvärr möttes jag av en stor motsats denna dag som parkeringsvakt.

Det var deltagare som tog chansen att köra in så fort jag vände ryggen till mot en annan bil. Det var deltagare som, trots att jag tog steg ut i vägen med handen upp som stopptecken, tryckte ner gaspedalen lite extra och svischade förbi. Det var deltagare som stannade och ljög mig rakt upp i ansiktet om att de skulle ”in och handla”, trots att orienteringsryggsäcken låg väl synlig i baksätet. Det var deltagare som lugnt och trevligt förklarade för mig att de endast skulle släppa av, vilket jag givetvis godkände och hänvisade till en p-ficka några meter fram, men som fortsatte köra in och aldrig kom tillbaka ut. Mot slutet av dagen kom två finska bilar med familjer. De ville köra in och släppa av barnen. Jag hade då tappat tron på deltagare att följa regler och tala sanning, men sa samma sak till dem som till alla andra. ”Släppa av här framme går bra, men du får inte parkera där inne.” Jag trodde inte jag skulle få se de bilarna igen, men det fick jag äta upp, för 5 minuter senare körde båda bilarna ut och åkte ner till parkeringen i Solsten, 1,5 kilometer bort där de visade sin förköpta p-biljett och parkerade efter reglerna. Det tar emot att behöva tacka er som gör rätt, men tack ni två finska bilar. Ni hjälper oss att kunna genomföra vårt arrangemang.

Jag fick utskällning på utskällning i min position som parkeringsvakt. En svensk man i 45-årsåldern kom ensam i en stor volvo. Han ville minsann parkera inne i industriområdet. Jag berättade att det var förbjudet, och också angav bakgrunden till det. Jag hänvisade honom till den rätta parkeringen och berättade att det var 1,5km bort. I ansiktet fick jag slängt att det var rent förjävligt att man ska betala 100 spänn i p-avgift och behöva gå så långt som 1,5 kilometer. Arrangemanget var också det förjävligt. ”100 spänn är för dyrt – du tror väl inte att jag som bor på ett vandrarhem här borta ska betala så mycket och sen ändå behöva gå så långt?”. Näe, du, man 45 år. Lite perspektiv. Du kör ensam, din stora volvo, till ett miljödiplomerat arrangemang och vill parkera gratis och komma närmare än de som köpt en bussbiljett för en billig peng och delar fordon med 50 andra. Du klagar över 100 kronor och 1,5 kilometer att gå. Klagar D75? Inte en endaste gång. Perspektiv. Dock är du väldigt välkommen att framföra kritik för arrangemanget. Att skälla ut en parkeringsvakt rakt i ansiktet, som att det var mitt fel, är dessvärre inte okej.

Man 40-45 var de som mest frekvent gav mig rediga utskällningar. Dock var det man 40-45 som också satt i de finska bilarna, som gjorde rätt, så nej, jag drar inte alla över en kant, absolut inte, men jag såg ett mönster. Ett mönster i att ta sig friheten att inte följa regler bara för att man vill ha det så bekvämt som möjligt för sig själv.

Som toppen på isberget stannar en bil som är på väg in på funktionsärparkeringen. Han hindras av snitzeln. Han är i 35-årsåldern och jämte sig har han sin flickvän/fru. De står flera minuter utanför infarten, tittar på mig och diskuterar. Jag vänder mig bort och han försöker då köra in. Jag uppmärksammar detta och stoppar honom. Han vevar ner vindrutan och jag berättar att det är parkering förbjuden och att han måste vända och köra ner till den riktiga parkeringen. Han drar då fram sin polisbricka från något östeuropeiskt eller kanske jugoslaviskt land där han kommer ifrån. ”I am a police. I have to go inside!” Tilläggas kan att de båda sitter ombytta för orientering och att han t o m har nummerlappen framme. Det är svårt att hålla sig för skratt. Jag säger igen att nej, det är förbjudet att parkera där inne och samtidigt undrar vad det är för typ av polisuppdrag han månne ha? ”Top secret mission. I can not say.”, säger han och kör in. Ja, folk, deltagare på WMOC, gör visst vad som helst för att inte följa regler för att istället få en sån bekväm tillvaro som möjligt. Tilläggas kan är att jag efter att ha avlutat mitt pass påträffar denne man på väg in mot arenan. Jag stannar och undrar hur det går för honom på hans polisuppdrag? Jag får inget vettigt svar.

Även denna dag fick vi många bilar som parkerade längs med den förbjudna Öjersjövägen som är huvudled. Både svensk- och utlandsregistrerade bilar. Trots snitzel, trots skyltar. Tyvärr kom aldrig polisen och bötfällde eller forslade bort alla dessa bilar som utgjorde en fara längs med en trafikerad huvudled med hastighet 60 km/h.

Genom att anmäla sig till en tävling och ett event accepterar man det som gäller för den tävlingen. Man har sin starttid, man springer sin bana, man står i fikakön, man följer regler. Allting har stått klart och tydligt. Kan du inte acceptera det, framför din konstruktiva kritik till varför du inte vill komma och tävla och stanna sedan hemma. Ställ inte till med scener som förstör både för arrangören och dina medtävlare. Tankar om att alla ska få tävla på lika villkor förstörs direkt när så många deltagare skiter i att följa regler. Det gäller allt i från parkering till att stå och vänta på sin tur i toakön, till att inte passera tävlingsområdet innan start eller vara ute med karta i sprintområdet dagen före. Ja, det har också hänt.

Jag vill egentligen inte behöva tacka er som gör rätt. Jag tycker att det ska vara en självklarhet. Igår ville jag helst av allt diska alla er som skällde ut mig och inte ville följa arrangemangets anvisningar. Grejen är att jag skulle kunna diska er, då det i tävlingsreglerna står att arrangörernas anvisningar gäller och följer man inte det leder det till diskning. Det gäller i allt från att springa sin egen bana, som arrangören gett en, till att starta på rätt starttid till att, ja, faktiskt, följa parkeringsanvisningar. Givetvis kommer det aldrig bli verklighet av det senare, men tanken slog mig, när uppgivenheten slog till, efter att ha försökt under flera timmar få deltagare att lyssna, när de istället ljuger en rakt upp i ansiktet.

Okej, det regnade helt galet mycket i onsdags och igår. Vädret var långt ifrån med oss. Det gör absolut att 1,5-2km känns så mycket längre än vad de egentligen är. Men sen när har arrangören ansvar för väderleken? Bit ihop, ta på dig regnkläder och ett paraply och acceptera läget. Välj att bemöta din omgivning på ett trevligt sätt istället för att vara en bitter ilsken man, som jag och andra aldrig kommer ha något förtroende för igen. Och om du envisas med att fortsätta, ja, stanna hemma nästa gång.

 

 

Åtgärder

Information

2 responses

1 08 2015
Lite av allt (@mycketliv)

Det gör mig så himla ledsen att läsa. Särskilt som jag vill tro att orienterare är ett sant naturälskande och hyfsat klimatmedvetet släkte, inte heller räds de extra promenader med eller utan packning. Sorgligt.

All heder till dig som orkade stå och ta all skit den där dagen.

4 08 2015
Totte Smedslund

Du har helt rätt i din klagan och P-böter hade suttit bra. Tyckte arrangemangen gick bra men saknade något som brukar finnas på de flesta Veteran-VM. Alltså en liten minnessak till alla deltagare och ett hederspris till alla vinnare.

Kommentera

