Förlöpare på Borås City Sprint

22 07 2015

Senaste gången jag tävlade sprint var just i Borås under O-event i början av november i fjol. Sedan dess har jag joggat en sprint i Skottland, men däremot sprintat mycket mentalt i och med banläggningsuppdrag för landslagets precamp till VM. Dock var det igår jag fick springa fort på en sprint igen, då jag var förlöpare på O-ringen city sprint.

Vi förlöpare fick starta ca 5-10 minuter före första herrstart så kontrollvakter och även en hel del publik var redan på plats. Stämningen under O-ringensprinten är svårslagen så det var roligt att få ta en liten del av det även i år. Jag tycker att arrangören gjorde ett väldigt bra jobb. Det var bra placerade kontrollvakter och folkvakter som höll borta strosande turister och publik. Arenan var fint inramad på Stora Torget. Banläggare Börjesson hade överrumplat de flesta löparna med den trixiga inledningen. På väg hem hörde vi intervjuer på radion (väl utförda av Bosse Magnusson med goa citat som att Svensk lyckades ”vända på kuttingen”!) med samtliga segrare som sa att de blivit ställda av de kluriga vägvalen första halvan. Är ett gott betyg, Rickard! Jag hanterade det sådär till K2 och 3, där jag gjorde några felsteg och tappade dryga 10 sekunder, men kom in i det lite bättre sen. Dialogen med mig själv i huvudet var dock på topp så jag tog mig tid att göra om och göra rätt innan det blev för stora tidstapp. Hade även lite ”tur” till K5. Hade dålig framförhållning och sprang direkt ut åt vänster utan att egentligen ha planerat helt hur jag skulle springa och såg då högervägvalet för sent. Dock fann jag snabbt zickzackvägvalet mitt på och genomförde det bra, så resulterade faktiskt i bästa sträcktid. Andra halvan av banan var lite mer av löpkaraktär, men det var här damklassen avgjordes så det är spännande att se att det kan vara klokt att disponera loppet på rätt sätt (á la Hausken), speciellt när banupplägget är som det var igår. Vill ge ännu mer eloge till arrangören för hur fint uppstyrt det var kring nedjogg och dusch m.m. Enkelt, tydligt och trevligt bemötande rakt igenom! Tusen tack att jag fick möjligheten att vara med! Ser redan fram emot torsdagens medeldistans där jag än en gång ska få agera förlöpare!

sprint borås med rutt

Karta med vägval

Och här kan ni se en mycket fin film som visar exakt hur häftig O-ringensprinten är med all publik!

 

Åtgärder

Information

Kommentera

