Fräknefejdens jubileum!

14 10 2012

I helgen har jag varit med på Ljungskile FKs fina tävlingar Fräknefejden. En anrik tävling i orienteringshistorien. 1956 var första gången tävlingen arrangerades och därefter har den blivit arrangerad 49 gånger till. Denna helg var alltså 50:e gången i ordningen.

Jag har sprungit en del Fräknefejder tidigare och min prestation senast (2011) var mest ris. Ett lopp med för många misstag, men det gjorde ingenting för jag fick avnjuta en fantastiskt fin våffla inne i skidstugan efteråt. Det är liksom det som är så gôtt med sånna här mindre tävlingar.

Igår var det medeldistans och idag långdistans. Igår belönades man med godis vid målgång. Det var också en ihållande positivism från speakern som spred sig över hela tävlingen. ”Vi har det väder vi har!” Ja, sannerligen. Tyvärr hade man väl inte jättetur med vädret, men bra tävlingar ändå! Utmanande banor på delvis nyritad karta. Samtidigt hade man spetsat till jubileumsarrangemanget med prispengar från sponsorer. Igår vann jag före klubbkompis Emma som matchade mig större delen av banan, men efter att jag gjorde en bra avslutning kunde jag vinna med 1:10. Idag vann jag igen, men före Johanna Sanderi. 3000 igår och 7000 idag. Otroligt uppskattat och välkommet nu när det vankas Nya Zeeland-resa i januari. Pengar likt det här är verkligen något som hjälper mig i min framtida satsning.

Tack Ljungskile FK för fina tävlingar! Jag kommer tillbaka!

Karta medeldistans.
Karta långdistans.


Åtgärder

Information

Lämna en kommentar