2012 – mitt stora genombrottsår

11 10 2012

Äntligen, äntligen, äntligen är det slut på säsong 2012! Jag har längtat länge, men det har bara fyllts på med mer och mer och mer! 2012 har varit helt fantastiskt!

Jag skulle aldrig kunna drömma om att utvecklingen skulle gå såhär fort. Inför säsongen var målet att slå sig in i EM-laget och sen förhoppningsvis ha en chans på VM. Det slutade med att jag hela året varit självskriven i landslaget och t o m tagit medalj på EM.

Innan säsongen började fick jag det bästa kvittot jag kunde få. Jag vann min första stora tävling, WRE-tävlingen på Portugal O-meeting före självaste Simone Niggli. Jag delade den översta delen på prispallen med Thierry Gueorgiou. Jämte mig på de andra platserna stod alltså Simone Niggli, Daniel Hubmann, Lena Eliasson och Olav Lundanes. Vad gjorde lilla jag där? Detta betydde otroligt mycket just där och då. Jag fick bekräftelse på att vinterträningen dittills gått väldigt bra och att jag kunde gå in i säsongen med ett starkt självförtroende att jag kan vinna!

Målet för vårsäsongen var att kvalificera mig för EM och därför behövde jag springa bra på alla Silva League-deltävlingar innan. Silva League slutade med en total 4:e plats bakom Ryabkina, Billstam och Alexandersson. På de 6 deltävlingarna före finalen var jag topp 5 på alla. 2 gånger 2:a och 2 gånger 3:a. Topp 3 på både sprint, medel och lång.

Jag blev uttagen att springa medeldistans, långdistans och slutligen också stafett på EM i Dalarna. Urhäftigt att göra mästerskapsdebut på seniornivå på hemmaplan. Ett stort antal klubbmedlemmar inklusive familjen hade åkt upp för att heja. Det började värdelöst på medeldistansen där jag sprang med en känsla jag aldrig haft under ett orienteringslopp. Det var hemskt, jag ville bara gå hem. Kroppen protesterade totalt. Jag tror jag fick känna på att vara riktigt nervös för första gången. Dagen efter var det långdistansfinal och en ny Lina stod på startlinjen. En offensiv Lina. Jag slutade på en 8:eplats, inte långt ifrån topp 6 – en podieplats. Till stafetten blev jag uttagen att springa andrasträckan i Sveriges förstalag tillsammans med Billan och Tove – Team Icebug. Jag gjorde ett bra lopp och efter en nervös väntan fick jag möjligheten att springa i mål, tillsammans med mina lagkamrater och inse att vi har vunnit en bronsmedalj. Wow!


Jag blev uttagen till VM och än en gång på både medel- och långdistans. Fick inte riktigt till det så bra som jag ville på någon av distanserna, men slutade ändå 11:a respektive 12:a. Jag var reserv till det svenska stafettlaget. Jag hade grymma upplevelser hela VM-veckan!

Efter VM var det direkt O-ringen i Halmstad där jag blev 6:a i den stenhårda D21E-klassen där alla före mig hade varit topp 4 på VM veckan före.  Mitt bästa O-ringen resultat någonsin. I den tuffaste konkurrensen någonsin.

 
En månad senare var det dags för Nordic Orienteering Tour. Hade haft en tuff period innan med lite bristande motivation, men lyckades ändå mobilisera kraft och energi till att göra bra lopp. Vi åkte till Holmenkollen och på den inledande sprinten var jag 5:a (kval) och 10:a (final) och på medeldistansen dagen efter noterade jag mitt bästa världscupresultat någonsin i och med 4:eplatsen, bara sekunder från 3:eplatsen. Tyvärr orkade jag inte hålla i den fina inledningen under resten av NORT, men det var tyvärr sviterna från en lång säsong.

 

Direkt efter Nordic Tour var det dags för SM lång. Jag hade haft en bra och lugn vecka med laget i den finska VM-terrängen och var väldigt sugen på en tuff långdistans efter alla korta lopp under Nordic Tour. Jag genomförde kvalet väldigt bra och vann. På finalen minimerade jag misstagen och kämpade hela vägen och det var en enormt skön känsla att jag äntligen skulle få ställa mig överst på prispallen på ett lopp med mästerskapsstatus. Jag hade tagit mitt första SM-guld!

Säsongen avslutades med 25-manna där jag och mina 24 lagkamrater blev bästa svenska lag och kom 2:a efter Haldens SK. Vilken suverän finish på en otroligt lång säsong.

—-

Det är mycket som har gått min väg i år, men inte allt. Jag är inte nöjd med mina insatser på sistasträckorna på stafetterna (10-mila, Jukola, SM). I och med att min nivå har höjts har jag också höjt förväntningarna på mig själv, men jag känner att jag inte riktigt kunnat leva upp till dem. Jag kände att jag behövde en mönsterbrytare och sprang förstasträckan på 25-manna vilket gav mersmak. Jag vill bredda mitt stafett-register vilket också kommer göra att jag troligen även blir en bättre sistasträckslöpare.

Det finns också en hel del annat jag behöver jobba med. Steg 1 på vägen är att gå igenom året på riktigt tillsammans med Ingela på måndag. Lite har jag dock redan börjat fundera på.

Till nästa år är målet att försöka hålla i vinterträningen längre och skjuta på formen. Som det var iår har jag försökt vara i form från mitten av april ända fram till september/oktober. Jag konstaterade att jag inte tränat på riktigt sedan i mars. Däremellan har det mest handlat om att förbereda för tävling och att återhämta sig innan det var dags att förbereda för nästa tävling igen som oftast bara låg ett par dagar fram. I de korta perioder där det ändå fanns lite mer tid behövde jag bara återhämta mig för att försöka undvika sjukdagar.

Nyckeln till min snabba utveckling är absolut att jag till största delen har hållt mig både skade- och sjukdomsfri den senaste tiden. Jag ska verkligen försöka fortsätta på samma bana, med samma smarta upplägg och tanke – att skynda långsamt. Som jag sagt tidigare vill jag kunna njuta till 100% hela vägen fram mot mina mål och njuter det gör jag när jag får springa!

Åtgärder

Information

3 responses

11 10 2012
Bettina

Grym du är!! Men aldrig hade det gått så bra om du inte varit i Bern så mycket. Helt sooolklart att den där staden är hemligheten bakom alla dina framgångar ;).

12 10 2012
Lina Strand

Klart det är. 🙂 Hoppas få träna lite mer med dig i framtiden när jag är där också Bettle! 🙂

13 10 2012
Anders R

Grattis till en fantastisk säsong!! Även utvärderingen/analysen/reflektionerna är bra, dock saknas en viktigt del, nämligen den som jag och en till mycket närstående person (som bl a enligt egen utsago sprungit 18-km på dryga timmen i gummistövlar..:-). Om tar du åt dig dessa funderingar kommer du garanterat att ta ytterliggare ett kliv uppåt…;-)

Grattis till segern idag förresten, såg att du liksom jag fick arbeta dig tillbaka in i tävlingen efter en darrig inledning…;-)

Kommentera

