running.COACH

Vill du få hjälp att utvecklas som löpare? Do you want help to develop as a runner? [For English, please click here]

Jag utbildar mig just nu till tränare och vet hur komplext det är att få alla bitar att gå ihop. Det finns många olika sätt att träna och det gäller att hålla sig ”lagom mycket” inom respektive intensitetszon. Det är svårt att lägga upp ett träningsprogram på egen hand varför det kan var skönt att få hjälp ibland. En komplett hjälp får du med ett träningsplaneringsverktyg online som heter running.COACH! running.COACH ger dig din skräddarsydda träningsplan mot ett mål. Den hjälper dig också sätta realistiska tidsmål för en kommande tävling utifrån din nuvarande prestationsnivå. Dessutom tar den hänsyn till din vardag genom att du själv kan föreslå dagar som passar dig bäst för intensitetsträning eller långpass.

Jag är, från och med 2016, en del av running.COACH då jag är en av flera s k ”guldcoacher”. running.COACH har olika nivåer på sina abonnemang och guldabonnemanget ger användaren möjlighet att också få en personlig coach att diskutera sin träning med. Detta känns som ett inspirerande uppdrag! Jag har också möjligheten att ge dig ett erbjudande: Registrera dig och få en månad kostnadsfritt. Använd rabattkoden ”LINASBLOGG” vid registrering.

rcrunning.COACH härstammar från Schweiz och är där väl etablerat. Sidan finns också på engelska och användarna är således spridda över hela världen. Nu har sidan precis släppts på svenska!

running.COACH träningsplaner är anpassade för dig som har mål med din löpning över distanser mellan 5 km och maraton. En stor fördel med running.COACH, anser jag, är att den är personlig i sina dagliga meddelanden till dig om vad du ska träna och vad du kan tänka på omkring träningspasset som näringstillförsel m.m. Den förklarar också syfte med varje träningspass och vilka olika delar av kroppen som främjas av den typ av träning du utför just idag. Jag som nu utbildar mig till tränare tycker det är väldigt viktigt att utveckla en förståelse för vad du tränar och varför och vad träningen gör med din kropp, istället för att bara skriva ”vill du springa mellan 40 och 45 minuter på milen så ska du träna såhär”.  running.COACH träningsplaner grundar sig i vetenskapliga teorier och erfarenheter från meriterade långdistanslöpare. Plattformen är väl utvecklad med stor möjlighet till enkla analyser för dig som användare. Det finns också en app för både iPhone och Android.

rc 2Många som läser här är säkert mer eller mindre orienterare. I orientering går det dock inte att komma ifrån den fysiska löpträningen och jag vet också att många orienterare även är flitiga millopp-, halvmara- och maralöpare och kanske kan det sitta på sin plats med ett förslag om hur den löpträningen går till? Det kan bli en härlig inspiration och spännande att se hur mycket du faktiskt kan utveckla din fysiska förmåga oavsett bakgrund och nivå. Givetvis går det att kombinera med din orienteringsträning om du vill det. Många av running.COACH träningar innehåller sekvenser av korta backryck för att bl a utveckla explosivitet, vilket jag tror är utomordentligt bra även för en orienterare. Det finns också utrymme för alternativträning (vilket delvis uppmuntras) samt förslag på stretchingövningar och styrke- & rörlighetsövningar.

runningcoachstep


Välkommen till running.COACH!

runingcoachlogo
www.runningcoach.me




%d bloggare gillar detta: