Sprint-SM 3:a och VM-uttagning

9 06 2017

Efter världscuprundan i Finland var det bara några dagar hemma innan det var dags att packa väskan för årets första SM-tävlingar för min del. Efter världscupen tog jag en vilodag och sedan 3 dagars lugn mängdträning. Fokus återhämtning, men också att komma igång med lite mer tid igen för ett litet mindre mängdblock inför VM.

Vi kom upp till Ånnaboda, i Kilsbergen utanför Örebro på torsdagkvällen. Kollade avlysningsområdena för höstens skogs-SM och tog en joggingtur åt andra hållet. 30 minuter uppmjukning vilket var nödvändigt efter förmiddagens styrkepass och 3 timmar bilkörning.

På fredagen var det kval. Endast en handfull personer skulle slås ut så det var, relativt sätt, en enkel väg till final om man bara stämplar rätt. Jag vill dock ta varje chans jag får med bra tävlingsbanor för att träna skarp sprint inför VM så därför sprang jag som om det vore ett VM-kval och inte ett SM-kval. Vann mitt heat med 23 sekunder och kanske var lite väl het. 🙂 Banan var dock lätt och jag kunde undvika misstag sånär som på ett vägval, så det var ett bra genomförande. Resultat.

Efter loppet åkte vi in till Örebro Centrum och åt en glass vid slottet. Fantastisk fin stadskärna i Örebro som givetvis gjorde sig extra fin i det strålande vädret. På kvällen blev det sedan en magiskt fin löprunda på knappa timmen i Kilsbergen igen. Storskog, stigar täckt av barr, kvällssol som släpps genom granarna och vindstilla sjöar. Läckert!

Det blev en tur till på dessa stigar på lördag morgon, men då låg regnet i luften. Det hann dock avta till eftermiddagens final. Såg på definitionen vid start att det nog skulle kunna bli vida vägval, men var inte riktigt förberedd på det som komma skulle. Det var lite av en labyrintkänsla om än inte i Imatra-klass (världscup i finska Imatra 2014, där de hade förvandlat staden till mer eller mindre en labyrint av staket). Jag gjorde ett par felbedömningar i vägvalen längs banan, men inga stora grejer och även om jag de gångerna inte valde det bästa så valde jag inte det sämsta heller. Tog väldigt god tid på mig i några vägvalsbedömningar, så jag är nöjd över att jag inte blev så stressad. Kom in i det allteftersom, men hade lite negativ känsla mentalt då det känts som om jag sprungit så himla långa vägval många gånger och ”säkert tappat tid”. Krigade dock på, och blev förvånad när jag såg 1 minut före startande Helena Jansson framför mig på en väg. Det där var inte en minut, snarare 20 sekunder. ”Oj, hon har haft det värre än jag”, var tanken och givetvis kändes det som om chanserna växte. Jag hade ju också gjort en hel del bra där ute, så jag visste att chansen säkert fanns. Kanske att det blev lite väl mycket tankar här då jag slarvade med att läsa in slutet av banan vilket gjorde att jag tappade någon sekund här och där i att jag inte var förberedd samt att jag valde det, visserligen, kortare vägvalet till sista kontrollen, men det långsammare. Här tappade jag sekunder mot silvret som istället blev ett brons. 13 sekunder från guld, 1 sek från silver, men 12 sek bak till 4:eplatsen, så det var stabilt. Jag är nöjd med min första sprint-SM-medalj och kan också bjuda Karro på att slå mig med 1 sek eftersom jag lyckades passera henne på världscupen med 2 sek. Nu fick vi båda stå på pallen så det var gött! Resultat.

Dagen efter var det sprintstafett och första gången jag sprang det i SM-sammanhang. Det var också första gången jag sprang sistasträckan, vilket var skoj! Moa inledde finfint på sträcka 1. Jonas tog vid och höll bra halva banan, men tog några för långa vägval och tappade lite. Robbie sprang sedan tekniskt bra och jag gick ut som 18:e, dock lite för långt efter (+3:18). Jag sprang väldigt bra mestadels, men blev lite för trött efter varvningen och slarvade på sträckan till K13 där jag krånglar till vägvalet, men inte genomför det och springer runt ett helt hus för mycket och tappar drygt 30 sek. Där ryker också chansen på 10:eplatsen som var mitt mål. Är 40 sek efter Tove på sträckan, så fram till missen hade jag sprungit bra. Synd på den avslutningen. Jag var faktiskt riktigt förbannad på mig själv. 🙂 Nyttig lärdom, dock, så det är bara att kriga vidare! Resultat.

Efter SM-helgen blev det sedan officiellt att jag är uttagen i den svenska VM-truppen till mästerskapet i Estland 30.6-7.7. Ska bli fantastiskt skoj!

sprintsm3a_rönnols.jpg

Foto: Lars Rönnols

Efter sprint-SM har jag fortsatt träna på vilket kommer hålla i sig 1,5 vecka till ungefär. Har genomfört ett tröskelpass runt grus8-an och ett fint löpteknik och banintervallpass med Lilian, Josse och Sara. 2x600m+2x500m+2x300m+2x200m genomfördes i hög fart trots lite trötta ben. Gött. Nu väntar några dagar i Estland för de sista förberedelserna och därefter Venlastafetten i Joensuu, Finland, innan det blir lugn laddning hemmavid inför VM som drar igång i månadsskiftet juni/juli.

 

Åtgärder

Information

Kommentera

