Världscuppremiär med 2×3:a – BOM!

30 05 2017

Dagen efter VM-testet för medeldistans åkte jag med firma Jansson/Bergman bil till Tallin, färja till Helsingfors, spårvagn och lokaltåg till Ringleden vid Vanda flygplats där vi blev upplockade av Fredrik som körde oss i minibuss den sista biten till Lohja, mittemellan Helsingfors och Åbo. Måndagen innebar vilodag för mig, men på tisdagen var det dags att bekanta sig med den finska skogs- och sprintterrängen genom två kortare pass.

Redan dagen efter var det dags för världscuppremiär genom sprintstafett. Jag blev uttagen till att springa den första sträckan i det svenska andralaget som till slut kom att innehålla 3 tjejer och en kille, mot det vanliga 2+2. Jag, Gustav, Josse (!) och Lilian.

wc sprintrelay.jpg

Foto: Lilian Forsgren

Förstasträckor är något jag börjar bli van vid, men fick denna gång känna på tuffheten i att kämpa längre ner i fältet. Mitt startnummer var nämligen 21 vilket gjorde att jag stod i 5:e led, precis vid ett staket på högersidan och hade då lång väg eftersom vi 20m efter start skulle svänga vänster upp i en smal trapp. Försökte direkt i start komma om några stycken och lyckades, men när jag sedan ville läsa kartan smet några om mig vilket gjorde att jag hamnade en bit bak iallafall. Försökte springa om på högerkanten vid sidan av trappen, men det var trångt. Bäst att chilla lite. Läste in sträckan 1:an och 2:an, men hamnade lite efter. Har samma gaffel som Karro och Sabine (SUI), men det är några retliga meter fram. När dessutom hela andra gaffeln kommer in emellan oss mot 3:an har jag ganska många före mig. In och hämta min 3:e kontroll som är något längre än andra gaffelns och ytterligare folk passerar. Behåller lugnet, men känner att jag behöver avancera för att hålla samma tempo som de där framme. Gör det, men samtidigt missar jag en vänstersväng och får lite längre till min K5 och jag är tillbaka på samma position. Blir lite stressad av det här och bestämmer mig för att ösa på nu när vi är tillbaka uppe i parken. Tappar kartkontakten en aning, stämplar en kontroll och springer till nästa. Ser andra komma från den andra gafflingen, tänker att jag måste dubbelchecka så att jag är på väg till rätt. Det är jag, stämplar och springer mot nästa. Vad jag då inte vet är att jag stämplat fel kontrollen innan, då när jag tappar kartkontakten. Jag stämplar ett träd några meter före den jag ska ha. Jag slarvar med att kolla kodsiffrorna eftersom de inte är tryckta vid kontrollringen utan på definitionen i kanten på kartan. Jag missar detta eftersom jag har fullt sjå med att hålla koll på att jag inte springer in i andra folk eller träd, samt att kolla att emit touchfree-chipet på armen blinkar efter stämpling. Återfår lugnet en aning, tar tillbaka kartkontakten och intalar mig själv att våga vara offensiv men att ha tålamod. Varvar som 10:a/11:a – 12 sekunder efter täten. Passerar några tjejer som börjar krokna, men har fortfarande en liten bit upp till täten. Liksom täten missar jag genomgången till K17, men det blir bara några meter extra. Karro och Sabine som legat i tät gör några sekunders misstag på kontrollen och klungan trycks ihop och jag får kontakt. Karro som stämplar den precis efter mig drar upp ordentlig speed till brokontrollen på K18 och jag inser att nu är det långspurt i mål. Hänger på Karro och fler trissar upp tempot. Känner att jag har bra häng, stämplar näst sista och kan accelerera ut och är nu uppe som 6:a, stämplar sista som 4:a och kan sedan passera Karro och en till precis innan mållinjen, men rår inte riktigt på Alva som sprang första i SWE3 (några centimeter saknades). Växlar över till Gustav och är sjukt nöjd med min finish. Blir givetvis otroligt besviken när jag inser att jag stämplat fel.

Stämpla fel, något man bara inte får göra på stafett, men som tyvärr ändå händer. Jag slarvade med att kolla kodsifforna – något som är nödvändigt i park då det är så lätt att springa till fel träd när det går så fort. Besviken över att jag ödelade lagets möjligheter till ett officiellt resultat. Glad dock att Gustav, Josse och Lilian kunde springa ovetandes om min felstämpling och kämpade ända in i mål och trots att vi hade 3 tjejer i laget hade vi kommit 9:a, före bl a Frankrikes och Österrikes förstalag. Jag tjänade ca 6 sekunder på min felstämpling, så inget som hade påverkat totalresultatet, men som kanske hjälpte mig komma ifatt täten på slutet efter min halvstruliga inledning. Även om det inte går att komma ifrån besvikelsen över felstämplingen och det inte är okej, så kan jag dock ändå känna mig nöjd över hur jag hanterade andra halvan av banan. Hur jag spände bågen och faktiskt nådde i princip hela vägen fram och kunde skicka ut Gustav i ledning på sträcka 2.  En nyttig erfarenhet mot förhoppningsvis framtida sprintstafetter.

Att sedan följa förstalagets imponerande insatser som till slut ledde fram till seger efter Helenas spurtkamp mot Maja var bara så grymt att se! Stort grattis Karro, Emil, Jonas och Helena! Ni är så grymt värda den där segern alla 4!

(Oj, det blir en lång text detta. Ha ha!)

Dagen efter var det dags för sprint kval och final. Speciellt att kvalet denna gång inte bara innebar kvalificering till final utan också den tiden som sedan räknas i den totala touren som nu startade. Det gjorde att fler gick mer all in än vanligt. Jag fick sprintrutinerna att fungera riktigt bra och kunde komma i mål som 4:a, bara 6 sekunder efter Maja (DEN), Sabine (SUI) och Helena (SWE) som delade segern. Jag hade faktiskt chansen att vara där jag med efter att ha haft delad ledning med Maja vid näst sista kontrollen, men kunde inte stämpla sista kontrollen då stämplingsplattan hade ramlat ner under kontrollställningen. Jag sprang förbi och svischade armen över, när jag såg att det inte blinkade och att plattan saknades. Stannade och fattade inte vad jag skulle göra. Har det vart så för alla så att jag ska springa i mål? Ingen sa något. Stod still några sekunder innan jag ser att plattan ligger under kontrollen. Då kommer en arrangör från publiken och lyfter upp stämplingsplattan på kontrollen så att jag kan stämpla och springer i mål. Tappar således 5-6 sekunder på detta och en möjlig kvalseger. Är dum och tar inte tag i detta direkt då jag tänker att de här 5-6 sekunderna inte kommer göra så mycket på den slutliga jaktstarten ändå och min startposition i finalen kanske ändå blivit densamma om vi alla delat på segern. (Föröker dock kolla med juryfolk i efterhand, för att få avdrag på 5-6 sekunder, men de tror inte att det kommer gå igenom och jämför det med fall i längdskidåkning m.m så det blir ingen officiell protest. Det som hände var att stämplingsplattan hade ramlat ner efter att föregående löpare hade stämplat. Dåligt monterade enheter helt enkelt…)

Väl i finalen lyckas jag igen genomföra loppet på ett fokuserat och bra sätt. Tappar fokus en gång där jag inte läst sträckan ordentligt och får springa onödigt långt och sedan gör jag en felbedömning på vägval ett par gånger där jag tappar några sekunder. Annars ett bra lopp och jag är nöjd när jag går imål. Extra nöjd blir jag när det är klart att jag blir 3:a och får kliva upp på pallen. 25 sekunder efter Maja Alm som vinner och 15 sekunder bakom Tove som kommer 2:a. Karro blir 4:a, bara 2 sekunder bakom mig, så en fantastisk laginsats.

wc sprint podium.jpg

Foto: Svensk Orientering

Det var en skön vilodag innan det var dags för skogsdistanserna. Blev två korta pass för att rensa ur mjölksyran ordentligt.

Dags för medeldistans och den distans som jag känt fungerat sådär senaste tiden. Gjorde dock ett bra jobb innan med planen för genomförandet och jag är väldigt nöjd att jag lyckades följa den mer eller mindre till punkt och pricka. Banan var ganska kort och med bara 14 kontroller, så det passade bra. Fick bra flyt i början och kom också ikapp 3min före startande redan till K1. En liten miss till K3, men väl inne i det detaljerade partiet kunde jag springa precis sån orientering som jag vill. Fick slita fysiskt, men kom ifatt även 1,5 min före startande på väg till K10 vilket var ett skönt kvitto på att det går bra. Går lite snett ut till K12, men reder upp det och kan genomföra de sista sträckorna bra. Går i mål som ny ledare och plötsligt, under slutet av min nedjogg hör jag speakern ropa mitt namn till blomceremonin som den som kom på 3:e plats. Ny pallplats! Överraskad och glad gör jag rusningen till podiet och skuttar upp där jag får stå jämte Helena som vunnit! Så bra!

Sista dagen var det jaktstart långdistans i denna tour som varit under tävlingarna.  Jag gick ut som 3:a, 29 sekunder efter Maja och Helena som gick ut med 2 sek mellanrum. Bakom mig var det 45 sek ner till Sabine H och därefter gick Tove och Natalia G ut 60 sek efter mig. Jag sprang bra i början och tog in tid på Helena och Maja, men inte tillräckligt mycket för att få kontakt. Tappar stigen till 3:an och avståndet blir nästan 1 min upp, men hör Helena i grönområdet vid K5, men kommer inte  närmare där. Vid första kontrollen på andra boet är jag ifattsprungen av Tove, men orienterar bra och håller henne bakom mig strax innan vi ska ut på långsträckan tillbaka. Hakar på Tove, men känner att tröttheten i kroppen växer sig starkare och starkare. Kände mig inte pigg från start, men så länge det var korta sträckor och mycket orientering så gick det bra, men trots att jag inte tycker att tempot är så högt så tvingas jag släppa. Det var helt enkelt för högt för mig idag. Redan vid K11 börjar jag känna att tröttheten är hög och jag får redan slita för att koncentrationen ska hållas i. Vacklar på väg mot 12an, men får säga åt mig själv att skärpa mig. Orienterar bra K12-K13 och ner mot varvningen och passerar som 4:a fortfarande då jag p g a bra orienteringsteknik fortsatt hållit undan för de där bakom (det är alltså bara Tove som passerat), men de är nära nu. I den tuffa backen upp mot K17 kommer 4 löpare ifatt och jag kan inte riktigt följa. Emma J passerar precis innan kontrollen och då hon inte följer efter de andra utan tar eget vägval så följer jag efter henne i tron på att hon då borde sett något som är bättre. Jag själv har inte orkar läsa kartan… Tyvärr var det sämre och jag tappar mycket tid då jag är så trött vilket gör att nästa klunga kommer ifatt. Klungan är stor och jag får se mig passerad av många löpare. Sladdar i klungan, men har inget att sätta emot. Kommer därför i mål som 18:e och många tappade placeringar…

Besviken såklart när jag kom i mål, men kroppen ville inte idag. Det fanns ingenting. Hade också väldigt ansträngda luftrör och konstant hosta under loppet troligtvis p g a pollen. Skit att ha en sån dag när förutsättningarna var så fina. Jag är dock besviken på att jag inte gick och läste kartan upp mot K17 och iallafall tagit ett eget beslut, utan istället fokuserade jag på de som sprungit ifatt. Hade jag tagit ett bättre beslut där hade inte storklungan kommit ifatt förrän mot näst sista och då hade jag kanske kunnat mobilisera krafter för en spurt och placeringen hade inte blivit så dålig.

Positivt för min del är att för världscupen så räknades sprinten och medeln som enskilda fullpoänggivande tävlingar och likaså var jaktstarten som en enskild tävling. Med andra ord var det inte bara ett sammanlagt resultat som gav världscuppoäng. Det ger mig 2×3:eplatser vilket gör att jag just nu ligger 5:a i totala världscupen. Många fler tävlingar ska dock räknas innan säsongen summeras i Schweiz i höst…

Trots den bistra avslutningen är jag givetvis supernöjd med veckan. Att kliva upp på pallen två tävlingar i rad, en sprint och en skog (medel) var en grymt skön känsla. Jag stod på pallen på en sprint i Nordic Tour för ganska precis 4 år sedan så nu var det verkligen dags igen. Tack för alla gratulationer!

GPS-rutter från tävlingarna.
Resultat från alla tävlingar.
Totala världscupen just nu.

Foton: owcup.fi / Hannu Kaasalainen & Jenny Puputti

 

Åtgärder

Information

Kommentera

