VM-tester i Estland

29 05 2017

Förra helgen hade vi svenskar VM-tester i Estland. En vecka efter att de flesta andra nationer hade haft sina. Nu var det upp till bevis för mig. Förhandsuttagen till världscupen, hyfsad leverans på sprinten i Bollnäs, men inga andra uppvisningar i skog hittills denna säsong. Jag själv visste att kapaciteten var hög efter landslagets träningsläger i Estland i början av april, men det gäller att kunna visa det i skarpt läge.

Formen hade känts sådär sedan innan 10-mila, men höll mig till planen och fokuserade på att ha tålamod. Så någon extra vilodag och några förkortade pass inför testerna så skulle det kännas lite bättre.

Ola och jag var de enda från klubben som valde att åka och springa. Vi fick en lätt träningsdag på plats dagen före långtestet och på fredagen vaknade vi till ordentlig sommarvärme. Temperaturen hade stigit upp till 25 grader när det var dags för start på 10,5 km. Trånade efter vatten redan på långsträckan till 2:an, men fick vänta till K5 där vätska fanns. Hade fram dit haft en blandad inledning. Lite svårt med riktningen i början till 2:an, där kombinationen offensiv och noggrann inte riktigt kom överens. Skärpte dock till mig och räddade upp situationen. Felläste och fick dåligt stråk till 4:an och valde dessutom fel vägval och tappade nästan 2 minuter. Hade dock ändå en känsla av att jag sprungit fort och mestadels rätt när jag dessutom kom ifatt 4min före startande Anna Bachman vid 6:an. Skönt att få någon att pusha med när det började gå uppför in mot varvning. Kände dock att jag fortfarande hade lite krut i benen så kunde rulla på rätt snabbt över åkrarna till varvning. Än en gång törstig som tusan, drack mycket och hörde samtidigt att jag var i ledningen så långt. Skönt. Småstrular lite till nästa kontroll och även till näst sista, men räddar upp båda grejerna snabbt utan att tappa så mycket tid. Kommer ifatt både Lilian och Alva vilket gav mig feedback på att loppet fortsatt vara bra jämfört med många andra. Brant utförsbacke till målet och sedan vila. Så skönt. Över lag nöjd med genomförandet och en andraplats bärgad, 2min efter Emma Johansson. Bra!

Välbehövlig vilodag och laddade batterier till medeldistanstestet. Slarvar dock mycket i början, och lyssnar inte på signalerna som säger gå runt vänster – säkert vägval – till 2:an. Genomför heller inte planen till punkt och pricka till K4 och drygt 2 minuter är förlorade. Skärper mig efter detta, men vågar inte riktigt vara offensiv. Vid K10 är jag ifattsprungen av Emma J som startade 3 minuter efter. Bestämmer mig för att nu är det ösa som gäller och springer offensivt och bra och lyckas hålla undan till kontrollen efter varvningen. På nästa sträcka passerar Emma och efter det var det bara att följa då Emma sprang prickfritt. Riktigt imponerande lopp och hon vinner en knapp minut före Helena. Jag blir 5:a, 3 minuter efter.

Avrundar VM-testhelgen med en lätt eftermiddagsjogg och därfter go-mat och go-häng på idyllisk gård utanför Otepää i försommarvärme. Känslan av testerna var bra, stabil långinsats, men lite frustration över utebliven medelleverans, men kände väl mest att ”det är som det är det”.

18641987_209361329578695_919101972_o

Foto: Eva Jurenikova

Åtgärder

Information

Kommentera

