Stafettpåsk & återhämtning

24 04 2017

Under påsken var GMOK, som många andra klubbar i Östergötland/Södermanland och sprang Stigtomta (påskafton) och Kolmårdskavlen (annandag påsk).

Stigtomta blev en stafett i snö vilket gjorde förutsättningarna lite speciella med rejäl spårsnö. Jag sprang sista sträckan i lag tillsammans med Kristine och Viktoria och fick ett utångsläge i en stor tätklunga. Började fint då jag plockade min gaffel först och sedan fick lucka. Sprang dock lite snett till 3:an och blev ifattsprungen av ett stort gäng. Lite sämre vägval till K4, men bättre än många andra och var på position 2 och skymtade ledande Domnarvet framför, men har några lag i rygg. Springer tekniskt bra och närmar mig Emma litegrann, men sedan kommer Helena (Ravinen) samt Karro (Järla) bakom i hög fart. Tempot trissas upp och vi tar ikapp på Emma, men jag känner att det är en tyngre dag och efter ett fall ut från en kontroll så går repet och jag får släppa. Jobbigt läge, men bara fortsätta att kriga. Allt kan hända. Tappar en del på långsträckan och är ordentligt trött. Gör därefter en ordentlig miss på en kontroll precis vid en stig. Ser inte skärmen första gången jag är där och därefter får jag helt enkelt inte ihop det. Tolkat kartan fel och snön kanske gör sitt. Katastrofalt misstag och något som inte bör hända. Men i tröttheten är inte allt logiskt… Tappar över 4 minuter på misstaget och är drygt 5 min efter i mål som 9:a. Besviken, och trött.

Får en väldigt lugn dag mellan de båda stafetterna och känner mig fortsatt trött. Knyter dock näven till Kolmårdskavlen och ser fram emot en ny chans.

Snön har smält ganska mycket så partier är barmark, medan det fortfarande ligger lite i andra delar. Dock inte lika mycket som på lördagen, och man var inte lika beroende av att springa i spåret för att hålla fart. Tjejerna i alla GMOK-lag levererar magnifikt på förstasträckan och Viktoria förvaltar Moas utgångsläge väl och jag går ut som 3:a, ca 2 minuter efter Tisaren och 1,5 minut efter Lidingö och har hela 1,5min ner till nästa lag (vilket jag dock inte visste). Gör en bom på 1:an på ca 45 sekunder och springer lite knackigt även till 2:an. Bestämmer mig för att skärpa till mig tekniskt då jag inte hade det fokuset som jag vill ha. Lyckas bryta mönstret och kommer därefter in i ett tekniskt flyt även om det är en del negativa tankar på att min vänstra baksida känns stram och framsida lår tunga. In mot kontroll 9 och 10 får jag dock syn på först Anna i Lidingö ut från kontrollen och därefter även Josse i Tisaren som haft längre gaffel. Jag kommer först ifatt Josse och sedan kan jag flyta på i högt tempo på långsträckan och komma ifatt Anna halvvägs. Sänker tempot lite in mot K12 och jag spikar min gaffel och märker att jag får lucka då de andra två har en annan, lite längre. Tänker att jag inte kan få så stor lucka bara på en gaffel så springer på i bra fart in mot varvning och märker att jag är först. Märker ingen bakom så tänker att jag har en lucka där jag är mestadels utom synhåll även om jag aldrig tittar bakåt. Bara fokus framåt. Älskar hur banan avslutas med korta sträckor i teknisk svår terräng. Tänker att det finns risk att de gafflar (vilket de gjorde) och att jag kunde ha en längre variant (vilket jag hade). Skillnaderna är dock inte stora och luckan är så stor då Anna & Josse bommat tidigare, så det blir en defilering i mål som klar 1:a. Missade Viktoria och Moa vid spurten så får korsa mållinjen själv, men efter en grym laginsats där Moa plockat många långa gafflingar i början så att jag kunde ha innerkurva. Alltid skoj att vinna och få bra kvitton på stafettlöpningen.

Kände dock under hela helgen att jag behövde återhämtning. Efter Estlandslägret och de två Göteborgsdubbeltävlingarna (som jag sprang med lite onödigt hög insats) samt några efterföljande träningspass gjorde att jag blev lite väl sliten. Låren gick från att bara vara trötta till att bli mer slitna och stumma. Ingen bra signal och inget jag vill gambla med när säsongen knappt börjat. Valde därför att chilla lite i träningen, träna mer lugnt igen och också pausa lite mentalt. Det innebar att jag stod över långdistansen i Jönköping igår och fokuserar framåt. Ett beslut som jag tror är bra långsiktigt. Totalt sett ingen fara på taket.

Jag ser nu fram emot 10-mila på lördag. Galet att det nu är så nära! Ska bli fantastiskt roligt att springa i Partille. Galet nervöst, men helt magiskt.

Åtgärder

Information

Kommentera

