VM-läger i Estland

10 04 2017

Förra veckan spenderades med landslaget i Estland för VM-förberedande träning. Det var andra gången jag besökte Tartuområdet. Första gången var i höstas, också med landslaget. Då var jag trött och sliten efter en lång säsong och upplevde terrängen otroligt tuff och vresig. Denna gång märkte jag att vinterträningen gjort sitt och därmed blev upplevelsen bättre. Vresigt – ja, men inte alls så illa som senast. Kanske kan det faktum att sommarens vegetation ännu inte påverkat terrängen, men oavsett fick jag nu en bättre bild och blev också än mer taggad på sommarens utmaningar.

Lägret var väldigt bra upplagt med 3 högintensiva tävlingslika träningar. En över medeldistans, en över långdistans och en stafettrelevant. Träningarna utöver dem var lugna, men med tydliga syften. Sammanfattningvis fick jag en vecka med väldigt nyttig feedback på min teknik och där jag kunde börja jobba in de beteenden jag vill ha generellt och specifikt i VM-terrängen. Det blev ett större misstag under medel”tävlingen”, men resten var i det stora hela väldigt bra. Det är lyx att få träna med och mot några av världens bästa tjejer som vi har i det svenska laget. Jag tror stenhårt på att vi tillsammans gör varandra bättre.

Lägrets andra highlights var helt klart discotoan på cafét vid foten av Stora Äggberget. Ett hett tips om du befinner dig i den regionen. Fikan var dessutom mycket god där jag drack te som var av sorten ”something from a tree”. Allt blir liksom mer spännande utomlands när språkkunskaperna inte alltid möts helt på mitten!

Väl hemma igen valde jag att skippa Swedish Leaguepremiären i Karlskrona för att minska på antalet resor (det blir tillräckligt många ändå). Därför sprang jag Lerums och Sjövallas medel- och långdistanstävling i Floda. Bra möjligheter till att fortsätta jobba på de tekniska beteendena.

Nu till påsk väntar stafetthelg i Östergötland där vi i GMOK springer både Stigtomta och Kolmårdskavlen. Blir skoj att springa stafett med GMOK-babes igen!

Även 2017 får jag möjlighet att springa med Icebug på fötterna och 2XU på benen. Olx-spirit med överlägset grepp och hållbarhet när det kommer till OL-skor samt 2XU-tights som faktiskt håller bättre än de flesta andra tights även i skog eftersom de sitter så tight och få pinnar fastnar i tyget (som dessutom är hållbart i sig). Kompressionen som dessutom ger grym löpkänsla som också är viktigt för prestationen :).

Både Icebug och 2XU har webshop på sina respektive hemsidor så in och kika på årets nyheter! (Samarbete 2017)

Åtgärder

Information

Kommentera

