Nytt PB på grus-8:an

27 03 2017

Varje grundträningsperiod innehåller alltid två testlopp på grus8:an. Ett i början och ett i slutet. I fjol gick vårtestet av stapeln på Solvikingarnas vårtävling. Då slog jag PB med 48 sekunder. Jag fick mersmak av att springa löptestet under riktiga tävlingsformer och bokade in datumet 11 mars 2017 för att beta av årets vårtest.

I höstat sprang jag, bara några veckor in i grundträningen och noterade strax över 30. Minns att jag inte var där varken fysiskt eller mentalt, utan det blev mer som ett bra träningspass. Dock gav det ändå indikationer på att den där veckan i slutet av november så var inte formen nåt bra, men precis som det förväntades vara.

Vintern har rullat på mestadels väldigt bra, och efter att ha fått feedback under Italienlägret dagarna innan om att snabbheten utvecklats så visste jag att jag skulle klara av att springa fort, men frågan är hur fort? 28:19 som jag hade i fjol kändes väldigt snabbt…

Jag bestämde mig för att utnyttja tävlingsformen och fokusera lite på de andra tjejerna som sprang och bita mig fast. Kunde dock inte hänga med i Anastasias öppningstempo, även om jag öppnade snabbare än i fjol. Kändes slitigt tidigt och efter de båda långa backarna, när jag vet hur viktigt det är att trycka på i ett snabbt tempo så funderade jag på om jag skulle orka hela vägen in. Jag gav mig dock sjutton på att inte ge mig och väl längs med Delsjön mot passering 6 km började det kännas som om jag var starkare och kunde springa ifrån löpartjejen jag sprang med och placera mig som ensam 3:a Mjölksyran sprutade i sista segbacken upp, och kändes som om jag närmade mig lite de där framför, men kunde inte ta in något mer i de avslutande nedförsbackarna. Hade inte kikat så mycket på klockan under loppet, men kände att jag sprang fort. Började räkna på vad klockan skulle stå på vid passering 7 km om jag skulle ha chans att komma under 28. ”25:40” och det var precis vad en man skrek när jag passerade. Jag visste att jag skulle behöva spurta för att klara gränsen och klockan tickade snabbt, men det var otroligt gött att slänga sig över mållinjen och klocka in på 27:56 – PB med 23 sekunder och under 28 minuter. Jag blev dessutom 3:a i loppet, 22 sekunder efter Anastasia som vann imponerande. (Banan är 7777 meter och ca 90 höjdmeter).

Jag lyckades verkligen få ut all kapacitet jag hade denna dag och är väldigt nöjd över det och tiden. Det är ett tecken på att jag höjt min fysiska kapacitet ytterligare under vintern och att det jag gjort hittills varit positivt. Den där dagen var det också skoj att hälften av pallplatserna i herr- och damklassen upptogs av orienterare genom mig, Anastasia och Matthias Kyburz som kom 2:a, 10 sek bakom Mikael Ekvall på, vad jag tror är, nya orienterarvärldsrekordet på grus8an på 23:21 (om någon sprungit snabbare så får ni protestera!).

grus8an1.png

Foto: Torbjörn Gelotte / Solvikingarnas Vårtävling

Åtgärder

Information

One response

29 03 2017
Stefan

Vid Delsjöns strand, sprang Lina Strand, ifrån Malin Strand.

Kommentera

