Vinterträningen är igång!

12 12 2016

Efter ett relativt långt säsongsuppehåll (4 veckor) var det, i mitten av november, dags att kicka igång träningen igen. Jag har sedan dess försökt jobba med att bygga upp träningen igen med varierat innehåll. Det tog några veckor att komma igång ordentligt med styrketräningen och att återfå både volym och intensitet i löpningen. Nu är jag dock där jag vill vara och känner att rutinerna är tillbaka. Dock kommer det bli några mindre förändringar i vinterns träning mot hur det såg ut förra året. Jag kommer försöka springa lite mer om än behålla 1-2 alternativdagar i veckan. Jag kommer också på sikt försöka få in lite mer variation i de intensiva passen till att innehålla lite fler inslag av korta impulser för att öka på snabbhet och power. I tillägg till det kommer lite löpteknik som ska göra att jag får ut ännu lite mer av mitt löpsteg och min kapacitet.

Förra helgen hade vi kick-off med klubben. Det var grymt kul att samla många av tjejerna och starta igång träningsåret tillsammans. Vi saknade några stycken, bl a Judith och lite juniortjejer, men annars var vi mer eller mindre intakta. Det var stafettträning, dans, utvärdering av 2016 och planering mot 2017, natt-OL, thaimiddag och QUIZ. Komplett dag! På söndagsförmiddagen sprang vi ett fint hemlängtanspass! Vi ser fram emot att göra jobbet mot en ny stafettsäsong med bl a 10-mila på hemmaplan!

dans.png

Dans som start på kickoffen för hela gänget! Kanske kommer på film någongång…

För min del väntar fortsatt några veckor på hemmaplan med stabil grundträning utan några större utsvävningar. Nästa klubbsamling blir 14 januari och därefter drar jag iväg med landslaget till Playitas för att boosta vinterträningen lite extra.

Jag har också hunnit med att arrangera en friskvårdseftermiddag för företaget Midroc. Drygt 2 timmar med både teori och orientering i praktiken! Tittade på både GPS, sträcktider och basala tips för att kunna orientera med karta samt ge en bild av hur orienteringen ser ut idag jämfört med hur den såg ut när deltagarna utövade orientering i skolan eller lumpen. Är ditt företag intresserad av ett friskvårdsupplägg? Hör av er!

IMG_20161205_185156.jpg

I skolan rullar det nu på med Idrottsmedicinkurs. Riktigt bra kurs där teori om idrottsskador och sjukdomar varvas med praktiskt omhändertagande.

Idag är det vilodag och ikväll vankas det handbolls-EM i Scandinavium! Blir skoj att heja fram tjejerna!

Ps: För den som är intresserad av att höra mer om min återgång efter skadan och lite annat om mina tankar så kan man lyssna på Radio O-ringen podcast! Mycket #gmokbabes i den just nu eftersom Judith var med i avsnittet före! Lyssna, lyssna, lyssna!

Åtgärder

Information

Kommentera

