Säsongsslut.

30 10 2016

Hösten har gått i ett och det var längesen jag skrev. Kanske också för att jag gottade mig i det där SM-guldet ganska länge. 🙂

Vi tog en tur med landslaget till Estland. Första gången för mig i Baltikum och det blev till att hoppa över många vindfällen. Terrängen är inte på långa vägar lika njutbar och inspirerande som Strömstadterrängen, men det finns väldigt mycket annat som inspirerar och bubblar när det är dags att knyta näven och dra igång mot ett nytt mästerskap. Dock är jag ännu inte redo, och var det verkligen inte då. Slutet på säsongen, med några viktiga tävlingar kvar. Svårt med dubbelfokuset – att vara här och nu och förbereda sig på bästa sätt mot då kommande världscupavslutning och samtidigt suga in och förbereda sig mot något som ligger under nästa säsong – innan jag ens stängt denna. Dock, som alltid, var det ett fantastiskt läger med gänget – det är så sjukt roligt – hela tiden!

Efter Estland var det dags för 25-manna. Det gick inte riktigt vägen för GMOK iår, men vi kommer igen. För min del var helgens två lopp viktiga i förberedelserna för kommande världscupavslutning i Schweiz, dit vi åkte några dagar senare.

Ännu en resa med laget – peppat! Jag kom från en period med ganska hög stress – skitmycket att göra i skolan där jag läste både biomekanik och kostlära. Dock kunde jag lämna det bakom mig när jag väl kom till alplandet som jag inte besökt sen i julas.

Inledde vistelsen med model event och en fin teamjogg med ett par intervaller för att vara riktigt på hugget redan under första tävlingsloppet för helgen. Peppades så sjukt bra av gänget och det är en anledning till varför det är så fint att vara iväg – alla är så göttiga!

3 lopp väntade, sprintstafett, lång och sprint. Efter en fin insats på VM-sprintstafetten fick jag förtroendet att springa sträcka 1 för Sverige lag 1. Gick superbt och jag kunde växla först igen! Loppet var stabilt och kroppen fin. Sprang egentligen en kontrollsträcka dåligt där jag tappade en del tid, men resten var väldigt bra. Vi slutade som 2:a på tävlingen och 3:a i den totala sprintvärldscupen.

Dagen efter var det långdistans. Slutade 8:a och tangerad bästaresultat på långdistans. Loppet var okej, men gjorde 3 kontrollbommar där jag tappade en del tid samt att jag ramlade två gånger och slog i handen, stukade till foten, blev helt magpaj efter att ha druckit sportdryck vid vätskekontrollen och fick kramper i vänsterbenet under de sista kilometrarna. Jag var väl helt enkelt trött, men det kändes som om det rann iväg lite tid där, speciellt med magproblemen. Oavsett ännu en stabil insats.

Avslutningen på helgen blev den sedvanliga sprinten, denna gång i Aarau. Hade fortsatt problem med magen så kände mig lite kraftlös, men då grundformen varit bra under helgen var det bara att kötta på. Inledde dock dåligt och avslutade inte heller banan så bra, men däremellan gick det fint. Har inte riktigt fått till ett individuellt lika stabilt sprintlopp som i Polen, utan det knagglar lite och något jag får jobba med i vinter. Slutade 10:a och det blev också slutplaceringen i den totala världscupen. (Näst bästa resultat, var 8:a 2013).

Efter Schweizresan stängde jag igen säsong 2016. Efterföljande vecka tränade jag 40 minuter och denna vecka har jag ökat en del och varit ute på 5 pass. Jag har fortsatt haft väldigt mycket i skolan med två tentor, flera inlämningar och redovisningar. Nu har jag dock fått en liten paus på några dagar innan nästa kurs (Träningslära) drar igång. Det ger mig lite tid att hinna utvärdera säsong 2016 och börja rikta fokuset mot vad som väntar 2017 och vad jag ska göra för att ta ett steg till. Återkommer dock med detta i kommande inlägg. Just nu njuter jag av säsongsvila – en period utan mina egna krav på mig själv när det gäller träning, sömn, mat – ja allt som hör till en elitidrottares vardag. Och så smått, så smått kryper motivationen på – det som gör att jag snart är på banan och ger allt för att vara grym 2017!

Åtgärder

Information

Kommentera

