SM-GULD!!!

27 09 2016

Det har varit en speciell period efter VM där det varit svårt att mobilisera energi till att driva igenom välgenomtänkta träningspass. Jag har därför tagit varje dag lite som det kommer, men med fokus på att försöka få till något bra till världscupfinalen i mitten av oktober.

SM-helgerna kom lite tidigt för att ha fått till en speciell uppladdning – samtidigt inte så långt ifrån VM att den fysiska formen försvunnit helt. För min del är det dock den mentala energin som är det primära. Tur att orientering trots allt är så himla skoj att det ändå finns något att plocka fram när det är SM. Bronset på långdistansen förra helgen var roligt – alltid gött med pallplats! Ibland är det skönt att slippa göra djupanalysen vad som kunde gjorts bättre och faktiskt bara vara nöjd här och nu.

Medel-SM har jag haft lite problem med de senaste åren. Har ofta haft svårt att ladda om efter långdistansen då jag också alltid varit taggad och ”sparat” energi till stafetten. Årets medel blev således ett fall framåt med en 8:eplats. Dock var jag alldeles för defensiv och hade total avsaknad av fart i tekniken. Har dock endast tränat sprint och långdistans sedan i början av juni så medeldistanstekniken satt helt enkelt inte och jag fick bita i det sura äpplet och se mig klart distanserad. Ändå så glad för Karro som tog sin första SM-medalj efter ett grymt lopp!

Och så blev det stafett. Det är helt galet att det plötsligt hände! SM-GULD!

Endast 2 av 3 GMOK-tjejlag skulle komma till start. Så många tjejer i klubben som just nu fightas mot skador. Trots det var vi ändå 6 hela och taggade tjejer på plats med ambitionerna högt! Fokus är dock, som alltid, enbart på genomförandet. Vad gör vi, när vi får kartan i hand?

Kristine inledde och gjorde det väldigt bra sånär som på en retlig miss på slutet som dessvärre kostade några minuter. Utgångsläget för Anna på andra blev således 26:a, 4:16 efter. Anna skämmer bort mig och oss andra med grymma stafettsträckor, och trots många veckors förkylning kunde hon hålla i bra orientering och plocka in lag efter lag. Jag fick ett inspirerande utgångsläge på sistasträckan, som 7:a, men fortfarande 4:20 från ledningen.

Min plan var att hålla i orienteringen då det verkligen verkade ha varit det som avgjort på de två tidigare sträckorna, men samtidigt försöka vara mer offensiv än dagen före. Jag fick en bra start i att gå ut i en stor klunga med idel duktiga tjejer runtomkring mig. Det gjorde att jag fick hjälp i att komma upp i ett högt tempo från början. Gjorde en liten miss på K2 och fastnade ordentligt i en taggtråd till K4, men bibehåll lugnet och fokus i orienteringen. Märkte att det plötsligt bara var Lisa (OK Kåre) och jag kvar av den stora klungan som vi gått ut med, men hade ingen riktig koll i vilka som var före och vilka som var efter. Var osäker till K7, men fick den efter ett lite längre kartstopp. Försökte vara offensiv på långsträckan och kunde skymta Josse i Tisaren en bit före (som hade gått ut som 4:a). Lisa och jag kom sedan ifatt henne och vi var en liten klunga som kom in till första varvningen där vi fick höra att vi plockat in tid på täten, men placering uppfattade jag aldrig.

Ut på den svåra mellanslingan där några kontroller såg riktigt luriga ut. Jag la stort förtroende till kompassen och lyckades få alla mina kontroller bra. Kom ifatt Karro i Järla, men uppfattade aldrig att hon inte hade samma gaffel som mig & Lisa. Kom sedan ifatt Anna i Lidingö och tankar börjar komma om att det borde kunna lukta medalj snart. In mot varvning för andra och sista gången och jag får höra att jag då ligger i tät. Vet att Lisa och Anna är mig hack i häl, men har inte riktigt koll på vilka fler som ligger nära bakom.

Styr iväg ut på sista slingan som även den ser svår ut, men jag känner just då stor tillit till min egen förmåga. Blir dock lite nervös när jag plötsligt är själv som går höger ut mot det gula där löpbarheten var lite sämre än jag trodde. Försöker ösa på, men blir lugn igen när Anna & Lisa kommer ut även de, och ganska tätt framför. Vi orienterar alla i mot 4:e sista och ger oss av mot 3:e sista. Lisa är först och jag tassar på bakom. Kollar kompassen och känner att vi ska lite mer höger. Svänger av och Anna gör detsamma. Jag ser dock inte kontrollen förrän Anna springer fram och jag stämplar strax bakom henne. Nu är det en kortsträcka kvar innan vi ska mot den absolut sista kontrollen. Jag har uppfattat att Lisa inte är med längre och att vi bara är två kvar. Jag får tygla mig för att inte gå om och öka farten direkt utan låter Anna styra till näst sista då jag investerar lite tid att kolla in vad som väntar framöver. Stämplar kontrollen och sedan går vi båda lite snett ut, men jag har bra koll på vad som väntar och kan gå om och ta initiativet. Vi får sista kontrollen bra, även om jag i efterhand ser att vi tappat närmare 25 sekunder på många andra som gick lite rakare.

Oavsett, mitt mål var att vara först vid sista kontrollen för att sedan kunna ösa på & bevaka under den korta spurten. Planen gick precis i hamn då jag kunde hoppa ner för stupet, stämpla först och sen rusa på den steniga stigen mot den lilla bron. När jag flyger ut på gärdet och känner att jag har skapat den där luckan som är ointaglig så ser jag Anna & Kristine stå i fållan, och jag hör speakern utropa att vi just nu springer mot SM-guldet!

Det var en sån sjuuuukt fet känsla att höra de där orden, se mina lagkompisar och att bara få vråla ut ett seger-JAAAAAAA på spurten! Att sen hoppa över mållinjen och fatta att vi gjorde det: SM-GULD i stafett!!!

Jag har varit i läget 2 gånger tidigare – att på sista sträckan faktiskt ha chans att ta guldet. En gång blev vi 4:a (2012) och en annan 6:a (2014). Jag har länge drömt om att få göra en sistasträcka där jag spurtar hem en seger. Att det skulle komma i söndags var så oväntat, men samtidigt inte. Vi har i många år haft chansen, men inte riktigt tagit den. I år trodde nog inte så många att det skulle gå när avståndet ändå var så stort som det var. Allt kan dock hända på stafett och man ska aldrig ge upp.

Anna Forsberg – jag vet inte om du minns detta, men när vi tog den där joggen veckan före jag skulle till VM så önskade du mig lycka till och vi pratade om kommande VM-lopp som jag laddade för. Vi pratade om att du istället var taggad på SM. Du fick dock inte ställa upp på varken lång eller medel p g a förkylningar, men du prioriterade och taggade till stafetten. Det sista jag sa till dig när vi skiljdes åt på det där joggpasset var att ”och sen efter VM ska vi se till att ta hem den där SM-stafetten också”. Det känns så sjukt häftigt att vi faktiskt gjorde det!

I andralaget sprang Emma, Runa och Agnes mestadels fantastiskt bra och hade länge häng på topp 10. Agnes, det krävs ibland några nitar innan man verkligen kan gå för det hela vägen. Det kommer! Också gött att se Runa back on track och Emma likaså på sträcka 1!

Sedan SM-stafetten 2009 har jag sprungit med många olika #gmokbabes i mina SM-lag. Jennie, Louise, Petra, Anna F, Viktoria, Anna W och Kristine. Topp 10 varje gång och i år fick vi det där guldet som vi varit så nära flera gånger. Fler tjejer finns att tillgå så vem vet vilka som kör för GMOK 2017?

En dröm blev sann den där söndagen på Torshamnslandet utanför Karlskrona. Jag gjorde ett grymt lopp och att få dela det med de andra tjejerna, och ja, hela klubben är något extra. Jag har redan spelat upp den där spurten många gånger i mitt huvud och segervrålet ekar, vilket det gärna kan få göra länge till…

14466428_1537085552984242_1988658435_o

 

Åtgärder

Information

2 responses

27 09 2016
petra

Fantastiskt! Äter tårta med er i tanken. Det var dags för guld efter alla topp10. Och du Lina är en både grym elitidrottare och lagkompis! Detta är nåt att spela upp innanför ögonlocken när det känns tungt på intervallerna i vinter.

1 10 2016
När drömmen blev sann: SM-GULD!! | Anna Forsberg

[…] gärna Linas blogginlägg: SM-guld Webb-TV om guldet: stafett-SM Artikel om guldet: Guld för Ravinen och […]

Kommentera

