O-ringen 2016

31 07 2016

Hemkommen från en fin O-ringenvecka där jag fått 5 kvalitativa pass som är värdefulla mot sommarens, årets, ja kanske mitt livs största mål hittills: VM i Strömstad.

O-ringen bestod av 4 långdistanser och 1 sprint. På VM blir det för mig 3 sprintlopp och en långdistans, så årets O-ringenprogram passade mig väl.

Veckan rullade på stabilt. Dessvärre alltid en ”större” miss per dag. Dag 1 blev den 5 minuter och jag insåg att ett träningspass i terrängen en dag innan hade vart nödvändigt. Jag fick iallafall en tankeställare mot vad som är viktigt kommande dagar på fjället. Dag 2 blev en mycket bättre dag. Ett misstag på 1,5 minut ungefär och kanske några smågrejer, men i övrigt stabilt. Dag 3 och sprint. Alltid helt fantastiskt skoj och i år var något extraordinärt. Publik runt HELA banan som var som galna. Jag tycker det är hur häftigt som helst. Jag frångick dessvärre min plan och taktik på långsträckan och gjorde ett paralellfel på en dryg halvminut som följdes av ytterligare något mindre misstag. Annars var jag väldigt pigg och fick bra lärdomar mot VM-sprinten, som tekniskt sett kommer bli något annorlunda, men publikmässigt kanske detsamma?! Efter en vilodag var det dags för sista långdistansen på fjället. Jag gjorde ett riktigt bra lopp så när som på kontroll 2 där jag slarvade med planen och gick för långt upp i sluttningen. Därefter sprang jag precis så som jag vill springa. Gladoffensiv attackorientering! Det börjar likna någonting nu.

Inför sista dagen låg jag 5:a i sammandraget. Långt, långt efter Tove, men bara 9 sek upp till Annika på plats 4, så det var ett tacksamt jaktläge. Sista etappen gick enbart i skog och jag väntade mig en tunglöpt och tekniskt svår utmaning, vilket det också blev. Jag sprang väldigt bra hela loppet och igen jobbade på helt rätt beteenden. Jag fick också nyttig man-mot-manträning (inför stafetter) eftersom Billan var runtomkring. Jag lyckades komma ifrån henne vid K12 och därefter gjorde jag tekniskt och taktiskt mycket rätt i att ”bevaka” den ledning jag fått samtidigt som jag vågade utmana mig fysiskt. Det var en glädje att stämpla vid sista kontrollen och höra att jag var på väg mot en fjärdeplats. Jag njöt på upploppet, när jag sprang förbi GMOK- och familjeklacken. Pose:ade för kameror efter att målstämplingen suttit och alla – inklusive jag – skrattade eftersom jag var dränkt i lera efter en vurpa i lerhålet vid näst sista kontrollen. Jag går till utstämplingen och då kommer det som inte får hända. ”Lina Strand, du är… Ej Godkänd.”

Svart.

Jag kan inte tro att det är sant. Jag som haft stenkoll på allt under hela banan. Bästa loppet på länge?! Jag får sedan veta att det är vid kontroll 13. Kontrollen efter att jag spikat 12:an, som Annika missat. Löpt på en stig ett litet tag och sett att Annika inte längre är hack i häl och att jag är utom synhåll. Ser att jag ska ha en höjd, efter en mosspassage. Går kompass, glider över mossen i riktning mot min. Ser en kontroll ett tiotal meter till höger i en glänta. Stämplar, springer vidare, ska gena över mossen där det är kort till nästa höjd. Hamnar mer mitt i mossen och tycker det är lite konstigt. Får kolla kompassen så jag styr mot rätt höjdparti. Stämplar nästa som är en sten. Väljer vägval och springer vidare och genomför avslutningen på ett väldigt bra sätt. Det jag då inte vet är att den där gläntan är en kontroll vid en sten och inte en höjd. Min höjd satt ett tiotal meter bortom denna sten som jag överhuvudtaget inte reflekterat över. Den satt ju på en höjd?

Det blev en otroligt kostsam miss på alla sätt och vis. Ett ej godkänt resultat på sista etappen där jag kunnat bli etapp 2:a och fått ett fint resultat på ett bra lopp. Dessutom ett ej godkänt resultat på hela O-ringen där jag slutat 4:a efter 3 absoluta världsstjärnor. Känslorna välde över och jag blev  otroligt ledsen. Hur mycket man än vill få det ogjort så går det inte. Jag stämplade vid fel kontroll. Jag slarvade med kodsiffran just där och det var vid helt fel tillfälle. Orientering är komplext. Speciellt på O-ringen där 5 dagar räknas. Ett misstag och det är kört.

Det tog några timmar, men sedan började det klarna för mig. Syftet med mitt O-ringen var att jobba med riktningsorienteringen på långdistans. Få in taktiken och tekniken att fungera under ett långt lopp. Känna att all den träning jag lagt ner finns där under hela loppet och att jag är starkt. Alla dessa kvitton har jag fått. Jag fick inget resultat på O-ringen, vilket kanske gett självförtroendet ytterligare en knuff uppåt, men jag fick med mig mycket positivt från det jag ville fokusera på och det som jag faktiskt valde att fokusera på inför och under hela O-ringenveckan. Det är också de sakerna som kommer hjälpa mig på VM om 3 veckor. Perspektiv.

Tack familj, klubbkompisar och vänner som var väldigt fina under mina nattsvarta timmar efter målgång i fredags. Nu är det nya tag med fokus framåt!

Foton: Uppe fr v: Peter Holgersson (stora bilden 1), Sven Alexandersson, Sven Alexandersson, Johan Axenborg (stora bilden 2), O-ringen, Lars Rönnols.

Åtgärder

Information

3 responses

31 07 2016
Helena

Fin-Lina! Allt bra du gjort försvinner ju inte för att ett misstag smög sig in- det finns kvar inom dig! Ladda om batterierna ordentligt, för snart blir det åka av på riktigt! Tänkt på dig hela mitt intervallpass idag, och den där stafetten vi ska kuta snart, sjukt peppat och läskigt! KRAMAR Helena
(och ÄLSKA bilden; ser ut som chokladpudding i fejjan!)

31 07 2016
mary

EPIC lera i ansiktet – matchar tofsen – vissa ska alltid va så snygga *suck*
i övrigtär du kompetent som fn. kram o hej

31 07 2016
Patrik

Såg hur du i utstämplingen gick från sprudlande glädje till fullkomligt ”ridå ned” så jag förstår hur hårt du tog det. Exakt samma scen återupprepades några minuter efteråt då Ola kom i mål. Skönt att höra att du fokuserar på det positiva med veckan – du gjorde ju en toppenvecka trots denna retliga fadäs – kan hända oss alla! Lycka till med uppladdningen inför VM!

Kommentera

