10-milabrons!

16 05 2016

Våren är en intensiv tid med tävlingar. För några veckor sedan dunkade världscupen igång och därinnan har det varit testtävlingar och Swedish Leagues och Stigtomtakavlen. Många spännande och relativt prestigefyllda lopp, men det var först nu, denna helgen och de två kommande veckorna som våren skulle smälla till ordentligt. 10-mila med efterföljande EM-vecka.

10-mila är stort. Riktigt stort. Världens bästa stafettklubb ska koras och det över 5 sträckor, omkring 1 mils löpning vardera och många kontroller som ska tas.

10-mila är viktig i GMOK. Det håller motivationen hög under vintern och ett gemensamt mål som vi över nivågränser tillsammans kämpar om. I år hade vi 4 lag på startlinjen. 20 #gmokbabes med planen klar. Hemma hade vi ytterligare löpare som av olika anledningar inte var på plats, men som också de fanns med via sociala medier som pepp.

Kristine, Anna, Judith, Viktoria och jag var förstalagets uppställning. I år var sträckupplägget mer intressant än på länge ihop med att vi har löpare med olika kvalitéer, vilket gjorde att flera olika uppställningar diskuterades. Det slutade i ovan nämnda, vilket kändes väldigt spännande.

Kristine inledde med stabil orientering och plockade många långa gafflingar och växlade som 82:a, +5:34. Anna tog vid och gjorde det hon är allra bäst på – jaga på stafett. Sträcksnabbast och plockade upp oss till 13:e plats, +3:51. Gött! Vi fortsatte vår offensiv med Judith på den lite längre 3:e sträckan. Även hon höll sig till planen och sprang riktigt bra och förde upp oss ytterligare och nu med ordentlig tätkänning då Viktoria fick springa ut som 2:a bara 35 sekunder upp till fortsatt ledande Halden. Efter ett tag var hon uppe i ledning, men efter en liten bom och längre gaffel kom hon åter in mot Lugnet med en behållen 2:aplats och växlade ut mig 1:49 efter Halden och med flera lag inom 0:45-2 minuter jagande bakom mig.

Jag har varit nervös i flera dagar, men det brukar vara ett gott tecken. Jag har längtat till att få kartan i hand och ut för att göra mitt jobb.

Inledningen på banan var löpbetonad, men det var ändå skönt att gå ut solo då jag fick komma in i kartan och välja vägval på egen hand. Gjorde en liten miss på den 4:e kontrollen som var en riktigt lurig sänka i ett grönområde. När jag sedan skymtar Haldendräkten framför mig upp i sluttningen till 7:e kontrollen fick jag ändå en skön bekräftelse på att jag gjort mycket rätt.

Gick sedan ikapp och förbi direkt på den svåra 8:e kontrollen. När det öppnade upp sig på den halvlånga sträckan till kontroll 9 insåg jag att Halden inte var med i rygg och att jag nu sprang ensam i tät på 10-mila. Så häftigt! Jag fortsatte med bra orientering, men såg i vinkeln mot 10:e att Nydalen, Lidingö och Pan-Århus var nära.

Jag stack ner i det gafflade området och plockade mina kontroller, men tyvärr var det bara 2-gafflat och fortfarande ganska öppet så ingen gjorde några misstag och vid kontroll 13 var de ikapp. Jag fick dock fortsätta styra där framme och fortsatte med riktigt bra orientering. Vid kontroll 18 var det dags för långsträcka och jag hade Nydalen med Hausken och Lidingö med Anna Bachman hack i häl.

Jag väljer vänster runt på väg och är uppmärksam att de andra hakar på. Väl ut på vägen kommer också Maja Alm för Pan Århus som haft egen gaffel och trycker på ordentligt. Hausken svarar, jag och Anna likaså, men det biter inte riktigt lika bra för oss så Nydalen och Pan segar sig ifrån meter för meter. Jag kämpar och sliter, men benen är stumma och svarar inte riktigt så som jag önskar. Försöker springa snålt och i uppförsbacken kan Anna och jag tjuva några meter vilket gör att vi inte tappar mer. Anna var riktigt stark i backen, men jag kan göra en liten växling väl på platten mot hoppbackarna och få några meter till godo i fighten om 3:eplatsen.

Jag inser att de andra två nu skapat en betydande lucka ner mot oss och enda chansen är att de ska göra misstag så nu gäller det att jag tar fortsatt ansvar för min orientering för att ta chansen om den kommer. Stämplar vid hoppbacken och vinden tar i. Känner hur det lilla regnet och den kalla vinden börjar förvandla mina händer till isklumpar. Springer rakt och bra i början till K20, men får ett stråk ner mot ängen som går lite långt höger, men Anna & Lidingö är kvar i min rygg, men vi kommer inte närmare de där framför. Har svårt att stämpla 3:e sista p g a kylan som gör att jag inte kan styra händerna och Bachman kommer några meter närmare igen. Är dock bestämd att jag ska vara först över mållinjen och jag plockar de två sista kontrollerna utan problem och kan stämpla några meter före Anna och sedan trycka på och ser att hon inte kommer närmare. Pan Århus och Nydalen är redan i mål som 1:a och 2:a, men jag kan korsa mållinjen som 3:a och föra in GMOK som bästa svenska lag och en bronsplats.

Möter mina lagkompisar och andra klubbmedlemmar och ser deras glädje vilket stämmer överens med vad jag känner. Skönt att verkligen kunna glädjas åt 3:eplatsen, trots att vi faktiskt låg i tät under 2 tillfällen under stafetten. Maja Alm gjorde en makalöst bra sistasträcka och jag hade helt enkelt inte hennes och Hauskens extra växel på grusvägen med några kilometer kvar. Tråkigt, absolut, men det var så det var.

När jag väl fått stämplat ut och fått av mig GPS-västen så bubblar känslorna över. Tröttheten är ett faktum som mixas med lättnad och glädje som tar sitt utspel i tårar. Inför detta 10-milat har jag delvis hanterat min nervositet med att känna glädjen i att bara kunna vara med och delta.

I fjol följde jag 10-mila på hemmaplan. Förkyld, men framförallt med en fot som just då inte sprungit i skog på ett halvår och som klarade 5x1km jogg (efter fotoperationen december 2014). Nu, ett år senare, sprang jag den sista sträckan i ett GMOK-lag som kämpade om segern. Jag sprang i ledningen på 10-milas sistasträcka, orienterade i det närmaste prickfritt och styrde klungan med flerfaldiga världsmästare omkring mig. Jag gav allt jag hade och vann en tredjeplats. Jag blev så otroligt tagen av hela situationen. Att få den chansen, att vara med i den hetluften, att vara så nära att vinna är inget man kan ta för givet. Det ligger ett enormt klubbarbete bakom och för egen del ett gediget rehabarbete som faktiskt tagit mig en nivå närmare den absoluta toppen. Det gjorde mig helt enkelt väldigt rörd.

Jag har hela tiden trott på att vi kan vinna 10-mila. Vi gjorde det inte denna gång, men vi hade chansen som aldrig förr. Vi ska slipa på taktiken och fysiken och komma tillbaka ännu starkare nästa år, då på hemmaplan. Och jag ser redan fram emot Venla om 5 veckor där vi får en ny chans!

GMOK’s 2:alag kom på en mycket snygg 33:e plats, 3:elaget 51:a och 4:elaget 156:a. En enorm bredd och jag skulle så gärna vilja sätta alla individuella prestationer i rampljuset. Det var bara vi 5 som fick gå upp på pallen, men för min del har hela gänget varit betydande för min prestation.

Stämningen i vårt GMOK-camp som ett gäng i klubben dagen före byggt upp. Storbildsskärm, golv, värme och mat. Grabbar som senare under natten själva ska springa, men som lyser i ögonen av iver över att de ska få följa våra lag. Lagledare med Hasse i spetsen som professionellt finns utspridda över arenan, med tydliga uppgifter som skapar den trygghet jag behöver. De yngsta supportrarna som härjar runt i campen och som sedan efter målgång kommer och ger mig en stor kram! Alla #gmokbabes som har sprungit, springer och ska springa som med fokus och glädje gör att hela helgen varit så grymt rolig och som gör att jag längtar till nästa gång!

TACK!

Foton: Anna Wallin

Resultat hittas här.

MEDIA

Radiosporten – ”Göteborg-Majorna OK, bästa svenska lag i 10-mila” – intervju med mig i SR
Svensk Orientering – ”Dansk seger i damklassen- GMOK 3:a
GP – ”Göteborg-Majorna 3:a i 10-mila”

Åtgärder

Information

One response

18 05 2016
3a på 10mila!!! | Anna Forsberg

[…] Läs gärna vad Lina skriver på sin blogg om tävlingen: 10-milabrons […]

Kommentera

