Swedish League final

9 05 2016

Swedish Leaguefinalen fanns inte med i min planering från början, men då jag toppade listan efter de två inledande helgerna tänkte jag om. Dock har jag stor respekt för den energi det kostar att tävla mycket varför jag endast valde att springa söndagens jaktstartsfinal. Då jag missade två tävlingar insåg jag att flera skulle ha chans att gå om mig i startlistan, vilket också skedde. Utgångsläget över den 10,2 km långa jaktstartsbanan såg därför ut att bli 5:e plats, 4:12 efter, men då Helena Jansson tyvärr kastade in handduken sprang jag istället ut som 4:a, ca 3:15 efter Tove.

Det var varmt och tuff terräng. Kom ifatt Karro redan vid 2:an och sedan kom Alva ifatt oss efter att jag gjort lite småmisstag på K2 och K3. Kände att det var slitigt och att jag inte riktigt var van vid det steniga underlaget. Längst bort på banan kände jag att jag hade bra koll och lite mer lättlöpt skog gjorde att tempot kunde gå upp litegrann. Gjorde ett litet parallellfel till K9, men redde upp det relativt snabbt, men jag hade fortfarande Alva & Karro med i rygg. Dunkade på ordentligt på långsträckan och genomförde vägvalet bra. Alva var stark på väglöpningen och trissade upp tempot ytterligare. Vi är alla tätt ihop vid K12, men så lägger jag snabb kompassriktning ut, men från K13 och drar snett ner emot mossen och tappar värdefulla meter på Alva och Karro. Det blir rusning in mot varvning och jag känner mig ordentligt trött. Genomför inte mitt tänkta vägval ner mot stigen på K15, men undviker iallafall det mesta av stenen. Ser Karro före mig, och gör om hennes lilla misstag till K16, där vi båda springer till en kontroll norr om vår. Karro har 10 sekunder ledning som jag inte mäktar med att ta ikapp och hon drar ifrån ytterligare – jag hade inget att sätta emot. Trodde jag var på väg mot snöplig 4:e plats, men det blev till slut en 3:e då Alva bommat K15. Volynska som också gick ut före i starten bröt loppet så även där en ”gratisplats” uppåt i listan.

Det var en riktigt slitig långdistans där jag kände mig tung i kropp och huvud. Ändå en bra genomkörare mot vad som väntar på 10-mila i helgen. Förhoppningarna är också att benen ska kännas bättre och bättre nu när det också närmar sig EM.

Oavsett så är jag nöjd med årets Swedish Leaguesäsong och en pallplats var skönt då det också ger lite ekonomiskt stöd som är nödvändigt för fortsatt satsning. Gött också med lite freakshow på pallen!

Foto: Sven Alexandersson

Totalresultat Swedish League 2016
GPS-tracking jaktstart

Åtgärder

Information

Kommentera

