Som sagt, ibland vänder det fort!

11 04 2016

Jag startade förra inlägget om att det ibland vänder fort. Från lägerliv och mycket och bra träning till sjuksängen. Inställda tävlingar och horisontalläge, antingen sovandes eller tittandes på serier på TV. Klockan tickade allt närmare EM-testtävlingarna i Skåne och mina luftvägar var i början av veckan svullna och snoriga. Det började dock vända och kännas bättre. En jogg på onsdagen och optimismen var hög. En jogg till på torsdagen före avresa och det var okej, men var det tillräckligt bra för att tävla? Mycket funderande till och från för att inte riskera att göra något som kan straffa sig längre fram och med ledorden ”hälsa före prestation”.

Jag tog beslutet att åka ner och på fredag förmiddag kändes det bättre. En kort jogg och lite yoga innan avresa till Ravlunda och goda minnen från O-ringenveckan 2014. Värmde upp och kände att känslan var bättre än dagen innan, men framförallt var jag otroligt målmedveten att jag ska ta mig runt den där banan nu när jag är privilegierad att faktiskt stå på startlinjen och har chansen. Jag vet min kapacitet och jag har den kropp jag har idag och det är bara att köra. Loppet var väldigt stabilt, utan några större grejer mer än 2 sämre genomföranden på de två lite längre sträckorna. Jag krigade hela vägen in i mål och det blev en andraplats, 1 sekunder efter Sara Hagström. Gött!

Resultat.
Länk till svenskorientering.se-nyhet.

Dagen efter var det dags för sprint. Något som börjar sitta ganska bra i ryggmärgen nu även om det var en unik sprint med få kontroller och start ute på hedarna. Kul, men inte så stora problematiker. Dock lyckas jag ändå göra ett misstag precis efter varvning där jag för intensivt läser kring kontrollerna 8-9 för att tyda området ordentligt och har inte riktigt glasklart för mig hur jag ska springa ut från startpunkt nr 2. Går drygt 10 sekunder, men i övrigt var det ett bra lopp som räckte till en ny andraplats, 17 sekunder efter Tove Aexandersson. Fick en otroligt fin prislåda med saker från Kiviks musteri!

Resultat.

Kände mig trött och sliten efter dessa två dagar, men en dag återstod. Hade inför helgen bestämt att jag skulle ta en dag i taget och hela tiden vara uppmärksam på kroppen reaktioner på dessa ordentliga urladdningar som det är att springa tävlingar på denna nivå. Jag var dock otroligt sugen på att få med mig en långdistanserfarenhet och tänkte att kroppen får vara som den är (förutsatt att det inte är något som känns onormalt).

Startade tidigt och krigade mig runt banan solo och kände att det var en vinst att komma runt och att ha lyckats pusha efter de förutsättningarna som var. Finns lite genomföranden av några sträckor som jag inte är nöjd med, där jag liksom tappade geisten för några korta perioder, men totalt sett var det bra och jag kände mig väldigt nöjd efter målgång med de senaste dagarna. Det slutade med en 4:e plats, 48 sekunder från seger.

Resultat.

Totalt sett 2-2-4 och sammanlagt 66 sekunder från tre segrar. Segern sötma får vänta, men den kommer! Nu reviderar jag min plan till att ha några lugna dagar för att återhämta mig helt från detta kraftprov och förra veckans lilla förkylning för att kunna inleda en bra upptrappningsperiod mot vad som komma skall under våren!

medel sprint lång

sprintprispall

skor

Icebugs nya snygga Anima. Du hittar dem här.

Åtgärder

Information

Kommentera

