2 veckor, 2 läger med fokus på 2 olika mästerskap.

29 03 2016

 

Två tuffa träningsveckor är nu till ända. Idag är jag sliten, men kan se tillbaka på dagar med mycket kvalitativ träning med fokus på vad som väntar på årets två internationella mästerskap.

Det började med en vecka i Strömstad tillsammans med landslaget. Flera kvalitativa pass med fokus på sprint/sprintstafett, lång och medel/stafett. Som vanligt, en riktigt go vecka tillsammans med gänget och totalt sett ger veckan energi trots att det är en hög mängd fysisk träning. Jag lämnade lägret lite i förtid, på fredagen, för att hinna packa om väskan innan nästa läger. Dock deltog jag ändå på landslagets sista pass, en stafetträning (Västkuststafetten arrangerad av IFK) i Munkedal där också klubben deltog. Fick en bra känsla i tekniken.

På måndag morgon drog jag sedan vidare på nästa läger och bytt fokus – från VM till EM, då resmålet var Tjeckien (via Polen). Jag åkte ner med klubben och från början var vi endast 4 stycken (5 ytterligare anslöt några dagar senare). Vi hade en väldigt bra service av Hana Orienteering Company som hjälpte oss med lägret. Skräddarsydda träningar med sportident gjorde att kvaliteten på flera pass blev väldigt hög trots lågt deltagarantal. Sprang en träning med stiglöpning upp på en topp (90 höjdmeter) för att sedan orientera en slinga nerför och i lätt kuperad terräng. Detta gjordes 4 gånger och det gav väldigt mycket både fysiskt och tekniskt. En bra variant om man har tillgång till en lång backe! Tyvärr var det lite snö på kartorna nära boendet som var långrelevanta, men med en heldagstur till WOC 2008-området så fick vi oss även terräng som var långrelevant.

Under veckan i Tjeckien sprang jag väldigt mycket mer än vad jag gjort tidigare. Det var en skön känsla att se att foten pallar dubbla pass på en dag och också löpning flera dagar i rad. I träningsdagboken har jag nu slutat fylla i rutan ”injured” (skadad) och kan därmed mer eller mindre klassa mig skadefri. Jag väljer dock att fortsätta ha handbromsen i ett tag till, och behålla ett par dagar i veckan med alternativ träning. Detta för att fortsätta jobba upp styrkan och rörligheten i muskler och senor som jobbar med foten som ännu inte riktigt är 100%.

Igår på vilodagen och resdagen hem från Tjeckien var jag ordentligt sliten, men också nöjd. 2 veckor med 2 läger och 2 olika fokus på vårens och sommarens mästerskap. I tillägg hann vi också skapa oss en bild av sprintområdet som väntar på första världscupen i Polen i månadsskiftet april/maj så effektiviteten har varit maximerad.

Till helgen väntar nationell tävlingspremiär med Strömstadmedeln och Kvillebyns klassiska. Det ser jag fram emot!

DSC_0356

Foto: Robert Zdrahal

Åtgärder

Information

One response

29 03 2016
schnuderbueb

Schnuddergofe im Hintergrund…

Kommentera

