Träningsläger i Skåne och tävlingar i Portugal

13 02 2016

pom1

Foto: Filipe Reinoite (POM)

Sista helgen i januari var jag på träningsläger med klubben i Skåne och Blekinge för teknikträningar med olika fokus. Det hanns med ett par högintensiva pass på Åhus strandkartor där jag fick en bra känsla för mitt maximala orienteringstempo i den snabba terrängen. Vi var också en dag i Blekinge för lite SM-träningar inför hösten. Där promenerade jag två pass där jag också stötte på tre vildsvin. Sista passet blev ett kontinentalpass med fokus på världscup och EM-testtävlingarna som går i april. Tuffa backar där det gäller att vara noggrann med tekniken trots avsaknaden av detaljer samt att vara pigg för att kunna pusha hårt hela vägen.

Några dagar senare åkte jag till Portugal tillsammans med Jonas, Helena & Gustav. Siktet var inställt på POM-tävlingarna där jag var anmäld för löpning på 2 av de 4 tävlingsdagarna. En medeldistans och en WRE (världsrankingtävling) på långdistans. POM var som vanligt riktigt välarrangerat och vi fick god hjälp med allt vi behövde.

Medeldistansen bjöd in till hög fart, om än inte lika hög fart som i Åhus. Det gjorde att jag var väl offensiv och hade en lite för hög anspänningsnivå varför jag gick på några nitar här och var. Bitar var dock riktigt bra och det är små små detaljer som hade gjort det hela till ett väldigt bra lopp. Framförallt gäller det att vara på hugget och lyssna på alla signaler som huvudet ger när det är dags att ta en extra koll på kompassen eller kartan. Jag slutade iallafall på 3:e plats, en dryg minut efter Marika Teini och Helena Jansson som var 1:a och 2:a med några sekunders mellanrum. Resultat.

Långdistansen var riktigt tuff och det var blott min andra långdistans på nästan ett och ett halvt år. Jag gillar långdistans och jag lyckades bra i det stora hela. Jag kämpade hela vägen och fick en aha-upplevelse under loppet att jag hade krut i benen och orkade pusha på uppför backarna trots redan påfrestade ben. Jag gick dock på lite nitar under banan, bl a där jag till K5 slarvade när jag skulle ut på en stig och fastnade i grönt. När jag sedan var ute på stigen sprang jag fel och la bort en del tid. Jag gör delvis om samma miss påväg till K8, där jag än en gång försöker få stigen, denna gången var jag mycket mer noggrann, tyckte jag, men ändå inte tillräckligt då jag slutade i samma gröna buskage som en kvart tidigare. Att fastna i denna typ av extrem terräng kostar mycket tid. Jag gjorde sedan någon mindre miss och valde någon gång en liten för lång löpväg, men resten var mestadels bra. Det är en otrolig påfrestning att hålla fokus under sånna här långa lopp när fysiken pressar på i det yttersta under 90 minuter. Jag gillar det och det gav mersmak. Jag slutade på 6:e plats, dryga 13 minuter efter Helena Jansson. Trodde inte det skulle bli så lång tid, men insåg sedan att jag tappade mycket mer än vad jag trodde på de två misstagen vid stigen. Jag sprang dessutom solo hela banan då jag hade en tidigare startposition p g a min dåliga världsranking (skadad hela säsong 2015). Helena, som startade sist, gjorde ett riktigt starkt lopp och kom ifatt flera av de som startade före. Än en gång visar det sig att det, på sånna här långa banor, är gynnsamt att springa flera tillsammans och få en stark rygg att gå på. Resultat.

Utöver dessa två tävlingar blev det en gångtävling i klassen Difficult Long (öppen bana), mot Helena, på dag 2. Vi startade med 5 minuters mellanrum och gick banan i ett tempo av ca 8,40min/km. Helena gick dock segrande ut striden även denna gång p g a ett offensivt vägval på slutet. En riktigt skoj utmaning där jag verkligen fick pusha mig både fysiskt och mentalt. Fysiskt låg jag kanske på 80% av max om man jämför med löpning, men det blir en påfrestning att röra kroppen så snabbt fast med gång och det krävs att hjärnan är 100 % på att kunna pusha för att gå sitt snabbaste. Sista dagen joggade och gick jag masstarten för ytterligare ett teknikpass. Resultat gång. Resultat masstart.

Med på resan var också rullskidorna, så det blev 3 rullskidpass på ca 1:40-2h. Helena och jag hittade en bra väg att åka hemlängtan på och det var många förundrade portugiser som fick se rullskidor för första gången.

pom_rullskidor

Foto: Helena Jansson; försöker förklara för en portugisisk gubbe & tant vad rullskidor är, hur det fungerar och vad det heter på svenska. Detta på en mix av spanska, franska, tyska, engelska, svenska då gubben & tanten endast pratade portugisiska.

Totalt sett har jag haft en väldigt bra träningsperiod senaste månaden. Dessvärre har foten strejkat lite mer än i höstas. Jag har dock insett att min högra vad inte alls svarar som den vänstra och jag känner att den är svagare och inte alltid kopplar. Det gör att jag får högre belastning ner mot vristen, hälen och hälsenan, vilket inte är optimalt. Jag ska nu försöka få ordning på detta så att jag minst kan fortsätta med den belastningen jag har haft. I höstas kunde jag springa runt totalt 15 km grusväg inklusive 9 km hårda intervaller, vilket jag inte riktigt känner att foten pallar just nu. Jag vill tillbaka dit, för jag känner att det, tillsammans med ett par kvalitativa OL-pass per vecka är viktiga framgångsnycklar när säsongen drar igång om några månader.

pom4 pom3 pom2

pom1

Foton: POM 2016 – Thank you organizers for great competitions! And a special thank you to Isabel who helped a lot with several stuff.

Åtgärder

Information

Kommentera

