En lördag i Bredaryd.

14 01 2016

I lördags var jag och gästade Bredaryd SOK’s ungdomar och juniorer. Vi började med en OL-träning i angränsande område till där Smålandskavlen gick 2014 och GMOK’s tjejer kom 2:a. Det hade fallit en del snö även i Bredaryd, men inget som hindrade för mycket. Jag följde upp totalt 6 tjejer, de flesta 17-18 år. Banan bjöd på ganska omväxlande problematik i vägval och finorientering i både detaljrika och diffusa områden. Jag växlade mellan att springa efter tjejerna och följa deras orientering och att springa först och berätta om min orientering. Förhoppningsvis lärorikt för dem, men också för mig själv då jag tvingas tänka efter både en och två gånger.

Efter träningen bjöds det på fantastiskt god lunch och ett trevligt snack med tjejerna. Efter lunchen hade jag en föreläsning, som kanske blev lite för lång, men det är frestande att få med mycket innehåll när man har chansen… Dessutom blev det en del bra frågor under tiden. Målet med föreläsningen var att få åhörarna att börja reflektera över vad man själv gör för sin egen utveckling. Är det jag gör positivt eller finns det något som jag kan förändra? Hur tänker jag i min målsättning? Vad fokuserar jag på? Har jag en målsättning över huvudtaget och hur reagerar jag på utförda prestationer i förhållande till den? Frågorna är många och jag gav min bild av det utefter mina egna erfarenheter av både min egen satsning och utveckling, men också utefter vad jag lärt mig rent teoretiskt under den pågående tränarutbildningen jag går.

Efter föreläsningen blev det äpplekaka och tid att prata lite mer med klubbledare och föräldrar. Det var också mycket intressant. Härligt att se energin i en klubb i ett litet samhälle, men som ändå har så mycket framtid. Ungdomarna och juniorerna i klubben visade olika styrkor; grym teknik, bra löpstyrka, stor vilja och mycket glädje!

Det blev tyvärr inte så mycket tid att diskutera banan vi sprang närmare varför jag, när jag kom hem, sammanställde mina tankar och kommentarer i förhållande till hur vi sprang (GPS-rutten) och hur jag själv skulle sprungit om jag sprungit hela banan själv under tävling. Dessa har sedan skickats till de aktiva i efterhand. Jag hoppas att dessa kommentarer blir något att använda i de aktivas utveckling av sin OL-teknik framöver. Idag är det mycket fokus på fysiken bland juniorer, men det går inte att komma ifrån att det i slutändan är orienteringen som avgör – det är långt ifrån många ungdomar och juniorer som klarar av att springa en bana utan misstag oavsett tempo. Så tränar man sin OL-teknik på rätt sätt och hittar sin optimala balans mellan fysisk och teknisk förmåga så har man ett guldkort på hand.

Är det fler som är intresserade av ett liknande upplägg där jag följer upp önskade ungdomar/juniorer/yngre seniorer och sedan håller i en föreläsning så är ni välkomna att höra av er på mail linastrand88 @ gmail . com.

Tack till Bredaryd för en härlig dag och stort lycka till i framtiden!

föreläsning bredaryd

Foto: Bredaryds SOK

Åtgärder

Information

Kommentera

