Hattrick på O-event och äntligen PB på grus-8an!

11 11 2015

De senaste 5 dagarna har bjudit på 4 tuffa pass med väldigt bra prestationer nästan rakt igenom.

Det började med att jag under den gångna helgen sprang O-event, en 3-dagars sprinttävling i Borås. I fredags var det natt-sprint. En kort sprint som började i skog, passerade en campingplats och sedan avslutade på Borås Arena. Jag fick ett bra flyt direkt från start, men hade lite svårt med avståndsbedömningen på ett ställe och sprang lite för långt, men redde upp det snabbt även om 10 sekunder gick. Utöver det var det klockrent och jag var en sträcka och 8 sekunder ifrån ”fantomloppet” (att vinna alla sträckor), vilket ledde till en seger med 1:16 före Isia Basset. En toppstart på helgen. Banan var i sig inte så utmanande, men då gäller det att maxa farten vilket i sin tur kan skapa sina svårigheter. Att det dessutom var mörkt och andra löpare överallt gjorde också utmaningen lite större. Kul var det! Resultat.

Morgonen efter var det Up- and Downhill sprint på Rya Åsar där avslutningen på årets O-ringen ägde rum. Det var, likt förra året, en brutal öppning på loppet i att i princip springa från botten till toppen på sträckan till första kontrollen. Jag sprang lite snett upp mot 1:an, och sedan blev det ytterligare en bom på banans 7:e kontroll där jag för några sekunder tappade fokus och glömde att jag skulle klättra några kurvor. I övrigt var det ett stabilt lopp även om jag hade lite svårare med tempoväxlingarna idag i den bitvis leriga och branta skogen. Det blev dock ännu en seger, denna gång med 1:47 före Isia, men lite längre ifrån det där fantomloppet. Resultat.

Sista dagen var det dags för Zoo-sprinten på Borås Djurpark. Denna gång började banorna utanför med lite blandat skog och stad för att sedan avslutas inne i parken. Loppet var stabilt från start och jag märkte att farten fanns där ännu en gång när det gick att löpa ut lite mer på de längre sträckorna. Gjorde några små tveksamheter vid någon kontroll bl a den som satt ”branten uppepå”, men överlag mycket bra. Det blev därmed helgens tredje raka etappseger och totalsegern var given! Resultat. Priset var den nyaste värstingpannlampan från LedX som jag ska testa på torsdagens nattcup! Blir spännande!

Måndag blev en behövlig vilodag för att sedan tisdag morgon väcka kroppen till liv igen genom ett kort crosstrainerpass. På kvällen väntade nämligen vinterns första grus8:an-test. Alltid lite ångestladdat, men med stor förväntan. Mådde otroligt illa under uppvärmningen. Kanske lite nervositet, men troligtvis mest för att jag ätit mellanmål lite för nära inpå. Dock släppte detta litegrann när starten väl gick. Fick en fin hare i och med storebror som skulle ta det lugnt. Målet var satt högt i att gå under 29 minuter. Jag började bra och låg precis under 29 första halvan, men sen blev jag lite för trött samt fick lite håll (p g a maten) i backen ner mot Delsjön och passering 5km. Mellan km 5 och km 6 blåste det en hel del sned motvind/sidvind och i kombination med tröttheten kändes det riktigt tufft och jag tappade fart. Knöt dock ihop säcken och hittade lite tryck i benen uppför sista långa backen efter 6km-markeringen. Lagom till baksidorna började domna bort kom nedförsbacken och passering 7 km och jag såg att det skulle bli riktigt tight att kunna gå under 29. Jag försökte rulla på nerför och det fanns lite spurt kvar sista 50 meterna. Jag kastar mig över mållinjen och klockan stannar på 29.07. Jag river av en svordom direkt då jag kände att det var så nära 29-gränsen. I samma veva insåg jag att jag äntligen slagit mitt personbästa med 5 sekunder och det var givetvis sköna känslor.

Mitt PB var från våren 2012 då jag hade en riktigt bra säsong. Ett år senare sprang jag på 29.22 i minusgrader och snö och även den vårsäsongen (2013) blev riktigt bra. Detta är min klart snabbaste tid en höst och förhoppningsvis kan jag nå nästa stora mål – att komma under 29 minuter efter kommande vinterträning!

Nu väntar en landslagssamling här i Göteborg torsdag-söndag och det kommer hända mer galet än vanligt! Hurra!

lina o event

Ruslan och jag vann årets O-event! Foto: O-event

Åtgärder

Information

Kommentera

