Ang. skillnad i priser mellan dam/herrklass

28 10 2015

I slutet av mitt förra inlägg skrev jag i frustration några rader kring att vi i D21 fick priser som var av lägre värde än H21 (iallafall på plac 3 och 4 – ångrar att jag inte checkade av hela prisskaran). På 4:e plats skiljde det ca 271 kronor (damernas pris var värt 40% av herrarnas).

Jag fick en väntad kommentar här på bloggen;

”Forstår din frustrasjon om premiene, men dog, nesten dobbelt så mange H21 lag som D21 lag. Er da to fjerdeplasser direkte sammenlignbare?”

En intressant och ständigt återkommande kommentar i denna debatt. Jag har själv tänkt den många gånger som ett ”försvar” och att den fungerar som en ”förklaring” till varför det är såhär (och ska? vara såhär).

Men så sa en klok kvinna något.

”Ska vi tjejer som är aktiva straffas för att inte fler håller på?” och då började kugghjulen i mitt huvud gå. Tankarna gick ut på två olika spår, som ändå pekar åt samma håll; kommentaren ovan är inget hållbart argument.

Det första är; ÄR det verkligen givet att fler lag ger ökad konkurrens? Ja, jag hör själv att frågan låter självklar att fler lag borde ge en ökad konkurrens, men jag tänker också att det direkt inte behöver betyda att det är större konkurrens om segern. Fler lag behöver inte betyda fler lag med kapacitet att slåss om segern/pallplatsen. Är det svårare att vinna Jukola för att det är hundratals fler lag än på Venla? Jag hävdar bestämt nej. En annan fråga är om konkurrensen är högre för att det är fler jämna lag på startlinjen? Och är det då ett argument för att skilja på värdet på priserna, trots samma anmälningsavgift (per person om det är stafett)? Detta är nämligen ett argument jag mött en gång. Jag sprang en Göteborgstävling och vann. Fick 100-200 kronor mindre i presentkort än herrsegraren. Jag ifrågasatte detta till prisutdelningsansvarig och fick till svar att det är bättre konkurrens i herrklassen, då det är fler jämna löpare där. Det var ingen av landslagskaliber i herrklassen, medan jag var det i damklassen. Jag ansåg då spontant att klassen var högre i damklassen, och på så sätt då tuffare konkurrens. Men det faktum att jag ansågs vara en given segrare, gjorde att arrangören inte ansåg att det fanns någon konkurrens och då var min prestation och den som kom 2:a och 3:a efter mig, inte värda lika mycket i pris som de 3 killar som det varit svårare att särskilja från början. Jag märker själv, när jag skriver hur jag måste tänka för att få ihop logiken. Den spretar.

Min andra punkt är med vidare tankar om det faktum att tjejer jämnt och ständigt straffas för att vi inte är fler som håller på. Är det vårat fel? Är det vårat fel att männen bestämde att det bara var männen som fick idrotta till en början? Är det vårat fel att männen var de som skapade normer inom idrotten som kvinnorna sedan fick kämpa för i många många år att överhuvudtaget få en plats i? Vad är det som gör att fler kvinnor inte håller på med idrott? Är vårt samhälle fullt så tillåtande att män och kvinnor idrottar på lika villkor? Nej. Det är otroliga skillnader ute i världen, medan vi jämförelsevis kanske har mindre skillnader här, men de finns där och är fortfarande stora i många idrotter. Det är så många herrar inom lagidrotter som lever resten av sina liv på sina löner från svensk lagidrottsverksamhet. Samtidigt  måste våra toppidrottskvinnor i motsvarande lag kämpa för att få vardagen att gå ihop. Det handlar mycket om pengar, och många hävdar att det är de manliga lagen som drar in pengar till sina klubbar via spronsorer m.m. Men varför får inte kvinnorna sponsorer? Det är inte norm och ingen vågar gå emot normen. Företagsmiljön är ju tyvärr fortfarande uppbyggd att det är flest män på beslutsposition och om män generellt fortfarande hävdar att mannen är norm för idrotten så kommer vi aldrig nå en förändring. Utöver detta så är det kvinnorna som hela tiden får frågan om hur satsningen är kompatibel med graviditet och familjelivet, medan det är sällsynt bland herridrottare som ju de också bildar familj. Och varför tog det ända till 2012 innan internationella beachvolleyförbundet ändrade klädselreglerna för kvinnor till att inte längre behöva ha bikini (med max 7 cm tyg i sidan) till att nu kunna välja att ha långa shorts och ett linne som täcker magen? Detta då männen hela tiden spelat i långa shorts och linne. Hade det varit idrottsligt fördelaktigt att ha små tighta dräkter så hade väl männen också haft det? Ändringen i detta fallet är gjord, men det tog många år och det var endast 3 år sedan denna stenåldersregel försvann. Det är fortfarande en otrolig skillnad i idrotten mellan män och kvinnor.

Så ja, några priser med skillnad på några hundra kronor hit och dit är ju en minimal detalj i denna debatt men likt förbannat en detalj som upprätthåller samhällsnormerna (tillika normer inom idrotten) där mannen värderas högre än kvinnan. Jag är stolt att vi i orienteringen på tävlingar som O-ringen och Swedish League har lika mycket prispengar i dam och herrklass. (Och jag blir arg att jag ska behöva vara stolt över det då det borde vara en självklarhet!) Landets övriga arrangörer bör ta efter och sluta lägga denna värdering i kön. Vi betalar lika stor anmälningsavgift, vi hade sprungit lika långt/länge om reglerna varit sådana och vi är inte sämre på att ta med våra kompisar till tävlingar och därför ska vi inte bestraffas för att vi är färre.

Ett långt svar på en kort fråga.

Åtgärder

Information

5 responses

29 10 2015
U

Hej! Har du någon jämställdhetsombudsmannen i Sverige som du kunna ta kontakt? I Finland jag vet, att någon kvinnan har tog kontakten med jämställdhetsombudsmannen när i tävling inbjudan hade skrivat till exempel att vinner i man klassen få 1000 e och i kvinna klassen 700 e. Jämställdhetsombudsmannen har tagit en kontakt till organiser och pris pengar hade förandrat jämn. (Förlåt att dålig svensk)

29 10 2015
Terje Mathisen

Jeg er helt enig i at det ikke bør være noen forskjell. Her i Scandinavia er vi stolte over at vi har kommet langt i utviklingen av full likestilling, da er slike gammelmodige holdninger helt avlegs!

Det er bare et argument som jeg delvis kunne ha akseptert for å ha flere/dyrere premier i en klasse enn i en annen og det er hvis man sier at premiene skal være en viss prosentandel av påmeldingsavgiften! I gamle dager var dette ikke noe argument for da skulle det (i alle fall i Norge) alltid være premier til 1/4 av deltagerene, men nå er det oftest kun en eller noen få premier, uansett hvor stor klassen er.

Terje
PS. Den gang vi fikk barn i 1989 og jeg var hjemme med ulønnet pappa-permisjon i et halvt år, så var det kun 200 menn i Norge som tok ut slik permisjon, nå er dette blitt henimot normal-situasjonen, så verden går fremover! 🙂

29 10 2015
Arrow

”Lika lön för lika arbete.” är väl ett bra rättesnöre, hur långa var banorna?

29 10 2015
Per Harald Havnen Johansen

Viktige prinsipper du kjemper for! Dessverre er det noen som ikke skjønner hvor gode prestasjoner det er i kvinneklassene og hvor mye fantastisk hardt arbeid som ligger bak! Lykke til med satsingen!

29 10 2015
Anonym

Det är större konkurrens på de stora tävlingarna i herrklass. Varför? Därför att det är fler herrar som elitsatsar, men det betyder inte att det ska vara olika värde på priserna. Priserna bör vara jämlika för att ta ett steg mot jämställdhet då det kommer att dröja länge innan damidrott(orientering) har samma ekonomiska förutsättningar. .

Kommentera

