Smålandskavlen 4:a

26 10 2015

Årets sista stafett är avgjord vilken var Smålandskavlen i Jönköping. Jag fick förtroendet igen på sistasträckan, vilket var roligt och nyttigt. Jag behöver bygga upp erfarenhetsbanken igen och genom den extra pressen det är att springa sista så får jag bra indikationer på vad det är jag behöver jobba med under vintern. Summa sumarum efter Smålands så var det dels fysiken på de längre banorna samt slipa på mitt beteende i kontakt med andra löpare.

Viktoria och Kristine hade tyvärr inte flytet som de kan ha på de inledande sträckorna så vi var vi 10:a, 17,5 minut efter Pan Århus när Anna sprang ut på 3:e sträckan. Hon gjorde ett riktigt bra lopp och plockade in nästan 5 minuter och 4 placeringar. Jag gick ut i ett litet glapp och jobbade mig in i loppet. Banan innehöll relativt lite kontroller och en del transport blandat med väldigt brötiga partier. Tappade lite löpflow på den kontinentala kanten längst bort och tempot sänktes något. Försökte jobba tillbaka det på långsträckan hemåt. Fick skymten av Lilian i Tisaren på väg in till 11:an. Stämplade strax efter, men gick på eget vägval till 12:an (detta p g a att vi hade olika gafflingskontroller sedan och vänster ansåg jag var bäst för min och Lilian valde det som var bäst för henne). Dock är det här min första kontrollbom kommer. Jag tycker jag förenklar det jag kan, via mossen och punkthöjden, men borde vart ännu lite mer kall och noggrann med riktningen ner i sluttningen då jag smiter precis förbi kontrollen och springer till branten bortom. Bommen är ett faktum och jag läser in mig så snabbt jag kan, men då har det redan gått lite tid. Lilian hade en annan gaffel lite högre upp och hon gör också en bom, men löser det lite snabbare. In mot min kontroll mötte jag Kirsi i IFK så efter min bom visste jag inte om även hon nu var före i spåret igen. Jag är också ganska trött, men väl ute i skidbacken och på stigen igen finns det lite fart. Dessvärre ser jag ingen framför mig och springer i mål som 4:a, 11:a minuter efter Pan Århus. Kåre är 2:a och Tisaren 3:a. Fick iallafall till slut en revansch på IFK-chicksen!

Karta:
smålands 001
Resultat: http://obasen.orientering.se/winsplits/online/sv/default.asp?page=table&databaseId=39426&categoryId=0 Blir f ö 3:a på sträckan, 1:40 efter en stark Kajsa Risby som hade samma gaffel  som mig.

4:a igen och precis utanför pallen, men ändå kallade till prisutdelningen då det är 4:a pris. ”Goa plåster på såren tänker jag”. Får en Team Sportia-mössa av märket Seger. ”En träningsmössa för vintern”, tänker jag. D21-prisutdelningen avlöses av H21. Jag stannar kvar för att kolla vad 4:orna får i H21 då det alltför ofta är stor skillnad i både typ av pris och värde mellan HD21-klasserna. (Minns att det var likadant förra året). Yes, 4:orna i H21 får ett par Nonamelöpartights (värde va 450-500 kronor). Vår mössa som vi fick var värd 179 kronor. VARFÖR? Det var även skillnader bland prisen på pallplatserna (tror att D21 3:an fick en halsduk eller liknande och H21 fick superunderställ, dock overifierad info). Så rent ut sagt skittråkigt att detta fortfarande händer med jämna mellanrum. Jag blir så otroligt besviken.

smålands 4a

 

 

Åtgärder

Information

One response

27 10 2015
Knut Wiig Mathisen

Forstår din frustrasjon om premiene, men dog, nesten dobbelt så mange H21 lag som D21 lag. Er da to fjerdeplasser direkte sammenlignbare?

Kommentera

