25-manna och annat smått & gott

22 10 2015

Efter SM och innan 25-manna var det två helger med bas hemma och med fokus på att fortsätta få till en högre belastning löpning. Det blev bl a Hjortsöndan och terräng-DM över 4 km och i veckorna emellan ett par riktigt inspirerande 25-mannaträningar där både jag och andra löpare i klubben visade form. Grymt kul att få till stafetträningar mitt i veckan med nästan 100 personer på startlinjen!

25-manna var en riktigt rolig helg på alla sätt. Var äntligen tillbaka på den sista sträckan. Har endast löpt sista på 25-manna en gång förut och de senaste två åren på andra stafetter, med små undantag, har jag löpt andra sträckor. Dock är det något speciellt med den sista och även om jag tyvärr har fler sistasträckor som jag är lite missnöjd med, än nöjd med så är målet att bli en sån där ruggigt vass och iskall sistasträckslöpare. Fick dock en påminnelsekick om att det inte bara är att ställa ut skorna utan att det krävs en hel del taktiskt, speciellt när sträckan är rak, vilket är något jag inte har så stor erfarenhet av.

GMOK var med högt upp hela stafetten och det var ett inspirerande utgångsläge som väntade. Länge såg det ut som om jag skulle gå ut som 4:a, inom 2 minuter efter ledaren, men sedan blev det lite mer, dock samma placering och de jagande lagen bakom närmare bakom. Fick ändrat taktiken snabbt eftersom det var Tove och Tuna som kom, som väntat ifatt, strax före 1:an. Kul att springa ett tag bakom Tove, men tråkigt att det är ett misstag som gör att jag tappar ryggen. Fysiskt kändes det väldigt bra under helgen och jag tror mig ha kunnat hänga med längre än vad som nu blev fallet (Tove som f ö sprang riktigt bra och förde upp Tuna från plats 5 till 2). Misstaget var som så att vi både var en bit åt höger om sträcket (som planerat till en början), men det innebär att vi båda tar ett kartstopp för att läsa in oss ordentligt, och detta gör Tove snabbare än jag och vips så är jag inte med på vart hon tog vägen. Jag blir stressad och läser in mig fel och bommar drygt 1,5 minut. Jag läser sedan på fel kontroll till nästa och tappar ytterligare några sekunder. Blir sedan själv och aningen passiv, men orienterar stabilt. In mot förvarningen hör jag att IFK stämplat som 4:e lag. Jag speedar på, men kommer ut på gärdet mot sista kontroller för sent för att ha någon chans att spurta ikapp och således blev det en 5:e plats till GMOK och näst bästa Göteborgslag. Kul med två lokala lag så högt upp, även om det börjar bli en tråkig ovana att få syn på den blåvita finskan för sent och utom räckhåll 🙂 (DM-stafett & 25-manna). Resultat från sista sträckan: http://obasen.orientering.se/winsplits/online/sv/default.asp?page=table&databaseId=39341&categoryId=9   Lite längre ner än vad jag hoppats, haft kapacitet för och vad som krävdes för att föra in laget på en bättre placering. Sista är inspirerande och kul, men givetvis tuff då banan är så kort och ett misstag av den kalibern jag gjorde är på tok för mycket. Bra fysiskt, men tekniskt och taktiskt finns det en del att lära från denna dag!

Kvällen bjöd på reunion med kära vänner och dans på Colosseum. Skönt att jag fick en positiv lottning till söndagens medeldistanstävling och start halv 12 så jag hann sova några timmar och äta god våffla till frukost som jag hann smälta ordentligt. 25-mannakorten är alltid en väldigt rolig tävling. Kort, intensivt och med väldigt hög fart. Startfältet var som vanligt fantastiskt bra, trots att det varken var WRE eller annan status på tävlingen. Jag tog chansen till ett bra lopp och slutade 3:a, 1:06 efter Helena som vann. Loppet var stabilt om än lite knixigt i början där jag hade svårt löptekniskt i den steniga terrängen, men hade ork och driv och bra riktning när det sedan plattades ut. Nöjd! Resultat: http://obasen.orientering.se/winsplits/online/sv/default.asp?page=table&databaseId=39197&categoryId=0

Hemma har nu nattcuperna dragit igång vilket är rikigt kul! Missade hela förra vinterträningen när det gäller nattorientering, så det är kul att vara med igen. Dessvärre (eller turligt nog) blir varje slarv och misstag väldigt påtagligt på natten så jag har under dessa 2 straffats ordentligt bitvis. Kul, lärorikt och utmanande. Nu till helgen väntar Smålandskavlen där GMOK ställer två riktigt vassa lag på startlinjen. I mitt lag kör Viktoria natten, Kristine och Anna de två sträckorna före mig och jag får en ny chans att avsluta. Gött!

Efter 25-manna sprang jag också mitt längsta grusvägintervallpass hittills (30 minuter effektivt) och det första löppasset på hårdare underlag som känts riktigt bra både i foten och allmänt. Även om jag fortfarande inte klassar mig skadefri så var detta ett kliv på vägen emot det. Kvar av säsongen är som sagt Smålands och lite småtävlingar innan det blir höstsamling med landslaget och sedan vinterträning mot 2016 på riktigt.

12140637_10208144143780796_6386919087273737362_n

Mot mål på 25-manna Foto: Hasse Melin

 

Åtgärder

Information

Kommentera

