SM-stafett 4:a (för 3:e gången)

25 09 2015

I söndags sprang jag SM-stafett tillsammans med Anna och Anna. Jag tilldelades andrasträckan vilket kändes väldigt bra. Jag hade som jag skrev tidigare bommat en hel del under medeldistansen, både kvalet och finalen, och jag försökte jobba med fokuset för att på stafetten försöka orientera så rätt som möjligt.

Anna gjorde en mycket fin förstasträcka och växlade ut mig som nr 10 i en liten klunga, 2,5 minut efter ledargruppen. Jag hade planen klar att göra mitt eget lopp då jag insåg att jag var bland de starkaste löparna på denna sträcka. Jag strulade lite smått direkt ut från startpunkten, men därefter fick jag gott flyt och inledde mycket bra till första radion. Sedan följde ett gäng kortare sträckor, med gafflingar. Dock var jag helt solo så gafflingarna hade jag ingen koll på då. Gjorde några sekunder till 3:an då jag inte såg höjden i grönrastret i verkligheten, men hade ett bra lugn och plockade den. Tyvärr bommade jag sedan kontroll 5 efter att ha tagit mig lite för lite tid att läsa kartan och hitta den stora sänkan som jag i verkligheten såg, men tolkade fel på kartan. Totalt sett på detta gafflingspartiet försvann 2 minuter. Jag gjorde sedan ytterligare en bom precis före varvning där jag helt enkelt inte var tillräckligt noggrann och avvek från min riktning i tron om att jag sprungit för långt och kom till fel gaffel (ytterligare 50 sekunder bort). Varvade således med en löpare som jag gått ut samtidigt som och kände att jag kan så mycket bättre än det här. Knöt näven vid varvningen och orienterade mycket mer samlat på andra halvan, men med offensiv insats. Jag varvade som 6:a, och växlar sedan som 4:a. Jag plockade in drygt en minut på täten efter varvningen, men tyvärr hade jag lagt bort så mycket tid på första delen att jag tappat 1 minut totalt sett. Jag skickade ut Anna i ett vakuum med knappt 3 minuter upp till medalj och drygt 2 minuter ner till 5:eplatsen. Jag kände att jag orienterat för dåligt och var besviken efter mitt lopp då vi hade behövt vara närmare för att Anna skulle kunna ge de där framför en ordentlig match. Nu behövde vi istället förlita oss till att det skedde misstag framför oss, vilket det gjorde, men inte tillräckligt för att vi skulle kunna avancera. Vi slutade alltså på placering 4, 3,5 minut efter segern. [Resultat]

Detta var tredje gången jag kom 4:a på stafett-SM. Första gången var i Målilla, 2009 tillsammans med Jennie och Louise. Då vet jag att jag fullkomligt flög fram på den sista sträckan och plockade massvis med placeringar, men nådde inte riktigt ända fram till medalj. Jag och laget var galet nöjda! 3 år senare var det dags igen, i Gästrikland 2012. Jag gick ut i ledning efter en mycket bra inledning av Jennie och Anna F. Minns att jag hade lång gaffel i början och blev ifattsprungen trots bra orientering. Höll ihop det till varvningen och var med i guldstriden även om jag hade några meter fram til Tove & Annika. Lägger sedan en kolossalt stor bom och blir ifattsprungen av Helena J. Försöker spurta då jag vet att jag är stark, men hade ingen chans mot Helena och jag var otroligt besviken och ledsen för mina lagkamrater att jag sumpat medaljen. En otroligt besviken 4:a. I år, ytterligare 3 år senare var det alltså dags igen, i Södertörnskogarna 2015, med Anna W och Anna F i laget. Anna W’s första 4:eplats, Anna F’s andra och min 3:e. Bara det säger nog allt om graden av nöjdhet med den placeringen. 🙂

Det bästa med stafett när jag tänker tillbaka på mitt register under alla dessa år är de olika lagkamrater jag har haft i alltifrån de största stafetterna 10-mila och Jukola till lilla Hallandsstafetten. Att få vinna och komma på pallen tillsammans med uppstickare som Bodil & Petra. Att få kartan av den mest rutinerade Louise. Att veta precis hur stabilt Jennie & Viktoria kommer att leverera på förstasträckan. Att byta fokus från sista till andra och veta att man har en iller på sista i form av Anna F. Eller en av världens absolut bästa i form av Judith. Att ha en tjej med nerver av stål på första, eller vilken annan sträcka som helst, i form av Anna W. Att veta att det finns massvis med andra tjejer som också bidragit till och kommer att bidra till fantastiska stafettprestationer av brudarna i GMOK. Det är det bästa med stafett.

Sedan måste jag också avsluta med: SM-GULD, SM-GULD, SM-GUUUUULD! Det var helt enormt att se storebror, Ols och Rune springa imål som segrare i söndags. Stort, så stort!

stafettsm_gmoksucce2

4a 2012

4a 2015

lina stafett sm

 

Åtgärder

Information

One response

26 09 2015
SM Medel & Stafett » Anna Wallin

[…] första SM-löv på 6 år och allra första som senior och i GMOK-dressen! Lite mer detaljerat om Lina & Annas lopp kan ni läsa på deras hemsidor. Sjukt jäkla kul var det att få springa i samma […]

Kommentera

