Vilodag och 6 månader av rehab.

2 06 2015

Hej, hej, hallå bloggen!

Det är blåsigt. Det regnar. Det är vilodag. Nöjd med min timing.

De senaste veckorna har jag tagit ett ganska stort steg i min rehab. Jag har sprungit cirka 5 OL-pass på cirka 35-45 minuter. Några i ganska högt tempo, bl a medeldistansen från tävlingen Göteborgsdubbeln. Kändes härligt och peppat att springa en ”tävlingsbana”. Inga kontroller utsatta, men tillräckligt med spår i skogen efter var kontrollen har suttit som direkt bekräftelse. Göteborgsterrängen börjar grönska till, samtidigt som de senaste nätternas regnande gjort mossarna väldigt blöta. Fick känsla av riktig fighting igen och avsaknaden av orientering i denna terrängtyp har varit stor. Har även sprungit en riktigt fin bana kring Bredaremossen, terrängen ”runt hörnet”.  Magiskt! Känslan i foten har varit blandad. Det har ändå varit en ganska stor ökning från 5x1km stig/väg till 40-45 minuter orientering i skog. Det mjuka underlaget gör dock susen för hälsenan/hälsenefästet som är den som bråkar med mig just nu. Senor är, som känt, sega på anpassning, men behöver stimuleras för att utvecklas. Det är en hårfin gräns att överbelasta lagom för varje gång, och inte gå över gränsen för att skapa andra stora problem. Folk frågar jämt och ständigt; ”hur går det? Går det framåt?” Jag svarar ofta att ”ja, det gör det, men det går långsamt. Det gäller att ha tålamod”. Det säger jag, för att det är det jag behöver höra själv. Ibland vet jag inte hur det går, egentligen, men jag hoppas och tror att det går bra, åt rätt håll, vilket gör att det nog ska bli bra det här någon gång. Med tålamod.

Att kunna springa några medeldistansbanor i veckan är iallafall fantastiskt härligt. Äntligen har löpningen blivit ett helt träningspass, och inte bara en rehabövning. Saknar dock känslan av att inte behöva tänka på den där hälen. Jag hoppas att jag snart ska kunna springa ett pass utan att någon gång under passet bli påmind om min högerfot. Där är jag ännu inte.

Idag är det iallafall 6 månader sedan operation. 6 månader av rehab. Ett halvt år. Det är lång tid. Jag har väl hela tiden vetat att det skulle ta lång tid, även om läkaren redan i februari sa åt mig att ”du ju snart är igång igen”. Läkaren har dock en tendens att ibland glömma bort allt annat i benet som behövt anpassas efter månader utan löpning, och behöver tid för att jobba sig tillbaka. Tid som den fått nu under 6 månader, men som den ska fortsätta få ett tag till. Dock, när jag tänker tillbaka, så gick jag med ortos i 6 veckor, vilket antagligen var nödvändigt för att operationssår m.m skulle läka ordentligt. Det var dock en tid då vad och hälsena knappt aktiverats alls, vilket gjorde att de i princip gick ner på 0. När ortosen väl var borta tog det ytterligare 2 veckor på kryckor innan jag hade lärt mig att belasta foten och gå med ett ordentligt steg. Det gör att jag egentligen endast rehabat ordentligt, trappat upp gång och löpning under 4 månader och 4 månader för en stor hälsena är inte så lång tid i sammanhanget, vilket gör att det inte, på något sätt är konstigt att jag inte springer obehindrat idag. Kroppen har en fantastisk förmåga att läka, men ibland behöver den tid på sig. Speciellt när jag hela tiden utsätter den för annan belastning, många gånger 15 timmar i veckan, vilket kanske inte direkt påskyndat läkningsprocessen. Jag hoppas och tror dock att de timmarna träning, som kanske gör att hela processen tar något längre tid (?), ska hjälpa mig när jag väl är tillbaka på banan igen. Stark som aldrig förr. För det vet jag att jag är. Rent styrkemässigt. Det är något som iallafall gått ordentligt mycket framåt.

Nu är det världscup i veckan. I något av min favoritterräng. Det känns, helt enkelt, helt värdelöst att missa. Dock, shit happens, jag får försöka bita ihop och satsa på att istället springa VM där o ett drygt år. Det räcker i motivation.

Imorgon har jag tenta i Träningslära. Sedan får jag sommarlov. Vad jag ska göra under kommande 3 månader innan skolan drar igång igen? Ptja. Den som lever får se.

110616_nort1

 

 

Åtgärder

Information

Kommentera

