Pepp i cykelrummet till minnen av sommaren 08!

11 02 2015

Tisdagsintervallerna har bytts från grus-8an till GMOK-stugans förråd där vi har ett gäng motionscyklar. Hör och häpna, men igår saknade jag inte grus-8:an ett enda dugg!

Samma intervaller som de löpande stod på programmet. Varannan 4- och 2-minutare, med 1 minut vila rakt igenom. Viktoria hade dunkat på spellistan ”sommarplågor” 1985-2009, vilket ju kanske skulle kunnat få fem som helst att bli avskräckt. Ja, säga vad man vill om de där sommarplågorna, men de medför väldigt många härliga minnen och har generellt en perfekt intervall-cykel-takt! Vad mer kan man begära?

Intervallerna kändes rätt slitiga redan från början för båda av oss, men vi bet i till tonerna av Abba-covers, tyska versionen av Nick Kamens I promised myself och Daddy DJ. Svetten sprutar, som den bara kan göra i ett instängt stugförråd där luften står still. Knipa ihop ögonen för att stänga ute saltet och kämpa sig igenom de där återstående minuterna av just den intervallen.

Innan passet diskuterades det hur många vi skulle köra. 4 eller 5 set? Okej, vi kör 4, men avslutar med en extra 4 så total effektiv tid blir 28 minuter. Okej, KBK! Kör, bara, kör! Efter 2 minuter på den då planerade sista 4:an kom den. En av de mest värdelösa låtar jag kanske någonsin hört, men som återskapade allt den där veckan i juli för så många år sedan. Sommaren 2008, JVM på hemmaplan i Göteborg – mitt första och sista junior-VM. Låten var Bag in da box – jag tror inte jag har hört den sen dess. Den dunkades på i bilstereon från dag 1 till dag slut – till och från tävlingarna, under vilodagen, till banketten. Alltid fullt skrålandes, med Anneli vid ratten och brudarna där bak. Så, under de där sista två minuterna av den där fyraminutarsintervallen som ju skulle vara den sista, fylldes jag av så mycket energi. Energi från en fantastisk sommarvecka där jag fick uppleva att bära de svenska färgerna för första gången av mitt liv. Känna att all vånda, all press, allting jag skapat på mig själv under åren och våren innan faktiskt gav mig något tillbaka. Veckan där jag för första gången fick känna på Anneli Östbergs unika förmåga att coacha, uppleva ett första mästerskap med några av de tomtar jag tillbringar så många tävlingsveckor med idag och där jag fick springa över mållinjen med ett lag som tagit guld. Ja, Bag in da Box i öronen på en cykel i ett smockat förråd en februarikväll tog mig tillbaka till tonerna och glädjetårarna till svenska nationalsången som jag njöt av på ett gärde i Partille, juli 2008. Så det kan gå.

Energin jag fick av dessa minnen räckte dessutom till en extra tvåminutersintervall och klart maxpulsrekord under det passet. Tack för det!

jvmguld

Back in the days. JVM-guld i stafett med Jenny Lönnkvist & Beata Falk.
Tack även till de andra brudarna (Elsa, Anna & Karin) och Anneli för minnena av den veckan!

 

Åtgärder

Information

Kommentera

