Sista dagarna innan steg 2.

13 01 2015

Lägesuppdatering:

Nu har det gått 6 veckor sedan operationen och på torsdag ska jag äntligen få bli av med min moon boot. Visst, vid det här läget har jag vant mig vid att ha den, men det ska kännas väldigt skönt att bli av med den. Då är det dags för rehaben att börja på riktigt. Vaden har blivit en riktig degklump. Muskeln är helt borta och den har tappat 3 cm i omkrets då den knappt vart aktiverad alls. De sista veckorna har jag dock börjat smått med att just aktivera den lite genom lättare statiska övningar. Får se hur lång tid det tar innan den är back on track. Det är ju de musklerna som nu måste byggas upp igen för att inte riskera några överansträningar och nya skador när jag väl ska sätta igång att gå och så småningom springa.

Annars har jag kommit igång med SkiErg-intervallerna. Har kanske inte någon bländande teknik, men trött blir jag och pulsen går upp. Ska försöka mig på 500m-intervaller senare idag.

Fördelen med denna tid då jag varit väldigt begränsad i min träning är att bål och säte fått sig en upplyftning och nu kan kallas relativt stark. Jag hoppas att detta kan ge en positiv effekt när jag väl kommer igång med löpning igen. Dock har jag slarvat lite med träning för höger lår, vilket också tappat en del i styrka, så även det blir en utmaning att ta tag i. Till slut har iallafall operationssåret börjat läka ihop ordentligt, vilket var en ganska seg process. Peppar, peppar, ta i trä, men jag klarade mig utan sårinflammation.

Framåt längtar jag givetvis till progression i rehaben, men också till landslagsläger i Skredsvik i slutet av januari. Det kommer så klart bli uteslutande alternativ träning för min del, men framförallt blir det träningssällskap och träffa goda vänner igen! Nu ska jag bita ihop för att sköta träningen de kommande veckorna fram dit.

2015-01-01 19.42.18 2015-01-01 19.38.38 IMG_20150103_125007

1. Trött men tummen upp efter ännu ett genomfört styrkepass
2. Bäckenlyft med moon boot
3. Motivation i tillvaron (schweizisk choklad i present från svärföräldrarna!)

 

Åtgärder

Information

Kommentera

