Gott nytt år!

1 01 2015

2014 är slut och 2015 tar vid. Avslutade året med att heja på snabba bror som kom 3:a på Göteborgs Sylvesterlopp. Detta (och tankar som inte blivit verklighet under några år) gav mig nyårslöfte nummer 1: att springa fler löplopp (blir inte så svårt då jag sprungit 0 de senaste åren). Behöver ta ett kliv till fysiskt och att pressa kropp och pannben utan karta tror jag skulle göra mig gott. (Nu blir pappa glad.)

Avslutade också året med mitt livs första intervallpass på roddmaskin. Dessutom det första och sista intervallpasset under december månad. Blev 20 st 45/15 och det kändes riktigt härligt att få utmana kroppen lite igen. Planen var från början stakmaskin, men det fanns ingen på gymmet, så blev roddmaskin istället (där vänsterbenet fick göra det mesta av jobbet). Detta gav det högst lågoddsade nyårslöfte 2, som är en förutsättning för nyårslöfte 1, att bli av med hälbekymmren.

Jag jobbar iallafall på det. Har börjat vicka på foten. Början på veckans stora happening. Såret har läkt otroligt segt, men nu börjar det likna nåt. Längtar till läkarbesök 15 januari då jag blir av med min moonboot (ortosen).

En månad hittills utan löpning och egentligen utan allt annat än styrketräning. Ja, några promenader med mamma och pappa också. Jag ser det som en detox för kroppen. Utrensning och återhämtning för att sedan kicka igång igen och bygga upp något nytt som förhoppningsvis blir ännu starkare än tidigare. Håller tummarna för det. Tittade på TV3’s OS-krönika om längdskidåkarnas framgång. Herrarnas pall på 15km klassisk med 3 först skadade och som många trodde slagna herrar, med medaljerna runt halsen. Cologna, Olsson och Rickardsson. Alla med överbelastningsskador, olycksskador och tragedier i bagaget. De nådde succé i tävlingsspåren. Med andra ord, det går. De hade dock en mer snar deadline än jag har. Jag väljer att skynda långsamt då jag tror att det är större chans att bli av med problemen en gång för alla. Jag vill inte stressa mot något specifikt. Det är svårt att veta vad som är rätt och fel i dagsläget när det gäller alternativträningsformer, därför har jag valt att vara lite försiktig och att ha tålamod. Inte börja för tidigt. Jag ska försöka följa det hela vägen framåt.

Innan det blir framåt för hela slanten blir det en tillbakablick till mellandagarna 2013. GP’s topplista över Göteborgs 50 hetaste idrottare gav mig en skrivglöd som hette duga då mitt varmt brinnande hjärta för orienteringen fick sig en törn. Inlägget (läs här) spreds och hade över 10 000 visningar. Oj då. I vilket fall som helst blev jag kontaktad inför årets lista. Skribenten som inte ville ”göra om samma misstag som förra året” och undrade vilka stjärnor det funnits inom göteborgsorienteringen under 2014. (Orienterare bosatta, klubbanslutna, eller födda i Göteborg). Så bra! Jag gav en liten årsresumé, där framförallt Munkebäcksboende Fredrik Johansson’s säsong sticker ut. Kryddad av Jerringsprisnomineringen såklart. Det är bara heta idrottsnamn som blir nominerade i en sån kategori. Klockren för den listan och plats 21 fick du, Fredrik. Jag själv fick frågan om min säsong, som jag inte direkt kunde höja till skyarna. Jag svarade med kommentaren ”ska jag vara ödmjuk, men ärlig så är jag säker på att det finns 50 andra idrottare i Göteborg som gjort bättre prestationer än vad jag gjort i år. Just nu blir det rehab och sedan satsar jag på en säsong 2015 och framförallt 2016”. Denna kommentar resulterade i att jag ändå fick behålla min plats 50. Se årets lista här. Ja, huruvida man ska eller kan jämföra idrottare från olika idrotter (lag och individ) mot varandra är en ständig fråga, men i vilket fall som helst är det är kul med 2 orienterare bland de 50 – publicitet är bra!

Imorgon är det världscuppremiär borta på Tasmanien. Biljetten var bokad, men också cancellerad och där är de och här är jag. Så kan det bli. Dör avundsjukedöden av alla foton och blogginlägg som dyker upp här och var. Önskar klubbkompisar och svenska lagkompisar stort lycka till. Jag hoppas ni gör det tufft för mig att slå mig in i laget när jag gör comeback. Konkurrens är positivt och ett ”tvång” att behöva höja nivån är aldrig fel.

Vill passa på att tacka alla som stöttat mig under 2014! Allt från ekonomi till rådgivning till produkter till peppning. Det blir förhoppningsvis guld värt någon gång. Pojkvän, mamma & pappa, bror & Elin, moster & Christer, klubb, landslag, vänner & konkurrenter med föräldrar, hemside- och Twitterföljare och sist men inte minst mina produktsponsorer Icebug & 2XU. TACK!

Väl mött 2015!

lina2xu

Icebug fixar fötterna, 2XU fixar bena’!

 

Åtgärder

Information

One response

2 01 2015
Stefan

Om du skall springa löpartävlingar 2015. Testa då löpformen på Vårtävlingarna i Skatås i mars. Bara 80 kronor att anmäla sig, välbekant bana att persa på (Grusåttan), och förmodligen riktigt bra motstånd i damklassen.
http://www.solvikingarna.se/Tavlingar/Vartavlingarna/

Kommentera

