Tillbakablick 2014.

20 12 2014

2014 har varit en turbulent säsong där jag tragglat i att återfinna styrkan och glädjen i löpning och orientering efter att under sommaren/hösten 2013 känt mig mer eller mindre överbelastad. Vinterträningen blev dessutom en hel del alternativt p g a en lättare knäskada, men väl i januari kunde jag rulla igång igen och med tålamod kände jag att jag sakta men säkert utvecklades i positiv riktning. WC-premiären i Turkiet gav positiva vibbar där jag med stabil orientering och konkurrensmässig fart var på väg mot en 3:eplats, men lyckades ”glömma svänga vänster” mot näst sista och blev 9:a istället. 3:a i sprintstafetten efter en sistasträcka som gav mersmak, men där jag inte hade självförtroende att nå hela vägen. Tyvärr gick jag på lite väl hårt efter detta och efter dålig orientering på WC i Spanien så var självförtroendet lågt väl på EM i Portugal. Slutade 10:a på sprinten, men därefter blev det missär i en stor bom på medel (18:e) och en ännu större bom på stafetten, som tyvärr ödelade hela min EM-vecka. Första halvan av stafettsträckan var å andra sidan grymt bra, men det dog efter att jag blivit stressad när jag kom in i en stor grupp. Kroppen fortsatte att kännas tung, som den gjort senaste månaden.

Efter påsk med mycket vila (fysisk och mental) kom en liten vändning. Jag knöt näven. Lyckades springa en riktigt bra sprint i Båstad (2:a, bästa svenska) efter ett bra lopp. Hade i veckan innan sprungit en stafetträning och på första gången på väldigt väldigt länge kände att jag orkade springa en hel bana i högt tempo utan att gå mig totalstum – och som jag njöt. Njutningen fortsatte på 10-mila med en historisk andraplats, där jag känner att vi har en hel del att ta av från mitt lopp mot framtiden – även om jag plockade placeringar.

VM-läger i Italien och många positiva träningar i hög fart. Första långdistansen sedan O-ringen 2013 gjorde mig sugen att än en gång bli stark i långa loppet. Sprint-SM – 4:a. Stabilt, men inte riktigt där. Tungt fysiskt igen. Väggade på WC i Norge. Återhämtade mig inte nog inför WC i Finland. Utpumpad i kropp och själ, ledde till feber och inget Jukola. VM-uttagning ja, och fokus enbart på 2x15min sprint i Venedig 5 juli. Gjorde så god uppladdning jag kunde, även om sjukdomen tog lite tid att repa sig ifrån. Gjorde ett av mina sämsta sprintlopp någonsin och blir 17:e. Där var den VM-veckan slut. Njöt fullkomligt av resten av veckan ändå, med laget. En sten släpptes från mina axlar och jag kunde börja om på nytt.

O-ringen. Fantastisk vecka. Tyvärr felstämpling 4:e dagen, men veckan gav många positiva kvitton på att jag verkligen kan om jag tror på det. Jag insåg att en hel del träning fattas, men man kommer ganska långt mentalt – om jag bara orkar. Fina vänner gav många skratt den veckan.

Fick en bra träningsperiod några veckor och äntligen började det svara på intervaller igen. Jag började känna mig snabb och stark i lättlöpt skog – som det skulle bli på Student-VM i Tjeckien. Utmanade mig själv med en förstasträcka på sprintstafetten och gjorde det riktigt bra. Vi fick silver! Följde upp med stabilt lopp på sprinten, men en klantig miss ödelade för en topplacering – blev 5:a. Medeln var igen på gång att bli riktigt bra, men någon centimeter ifrån och 2min försvann och jag blev 9:a. Ordentligt revanchsugen till stafetten. Sprang sistasträckan, gick ut i tät med 20 sekunder, men gör en stor miss i ett grönområde och är passerad av 3 lag. Bestämde mig för att 4:a är oacceptabelt och som jag sprang resten av den banan vill jag alltid springa. Snabbt, fokuserat, med självförtroende. Jag sprang om 3 lag och det blev guld.

Åkte till Skottland och fick en känning på vad som väntar inför VM nästa år och minns ett härligt långpass i tät dimma över Skotska högland. Fokuserat in mot SM lång där jag fick kämpa med självförtroendet, men gick ut och körde och det blev en 4:e plats. Ett steg i rätt riktning på långdistans. Viljan att prestera sista WC-helgen gick ut över prestationerna på andra SM-helgen där jag överhuvudtaget inte orkade orientera. Laddade om, knöt näven och presterade mina två bästa världscupresultat för året – 8:a och 9:a på medel resp. sprint. Ännu ett steg i rätt riktning mot en Lina Strand som faktiskt kan leverera på alla distanser.

Suget på att verkligen göra jobbet mot 2015 återfann sig, men det är lätt att rusa. En häl satte stopp för den fina rutin jag fått upp i träningen under hösten, och operation var ett faktum. WC-resan till Tasmanien ställdes in och från att köra på med mängdträning har det nu blivit oerhört lite träning senaste veckorna – allt för att hälen ska läka. Även om det känns tungt idag, så har jag blicken fäst på framtiden. Jag vet inte när hälen bestämmer sig för att den är läkt. Jag vet inte när jag kan börja springa. Det jag vet är att jag vill springa snabbt i skog igen, såklart så snart som möjligt, men jag tänker inte stressa överhuvudtaget. Jag önskar det blir till 10-mila. GMOK är hungriga på mer. Vi har ett nytt stall starka tjejer, vi har fjolårets gäng som absolut vill återupprepa och förbättra det gångna årets stafettinsatser och jag själv vill vara med och kunna bidra absolut toppnivå till laget. WC, VM, uttagningar, SM har varit allt för mig senaste åren. Det har gett mig grymt mycket glädje och besvikelse. Jag har nu tvingats till en paus. Avstå min första WC på 4 säsonger, men det ger mig tid och perspektiv. Tid att jobba med det jag behöver och perspektiv att allt handlar om att faktiskt få möjligheten att springa i skogen och få känna flowet. Tid att orka ta nästa kliv.

DSC_0438a

Lagkamrater.

wuocrelay6

Känslan att få ha det i sina egna händer och veta att jag aldrig kommer släppa detta.

wuocrelay7

Att få vinna. Det är ju så löjligt gôtt!

10mila2a

2:a kändes också jäkligt bra!

 

 

Åtgärder

Information

Kommentera

