25-manna och säsongsavslutning

16 10 2014

Under den gångna helgen var det 25-manna på anrika orienteringsmarker, nämligen Rudan, Haninge, söder om Stockholm. GMOK åkte än en gång upp med 4 lag och det är alltid en härlig känsla att komma ut på 25-mannaarenan en solig lördagmorgon i oktober och mötas av så många klubbkamrater.

Än en gång var GMOK’s ambitioner att vara med högt upp i resultatlistan för 1:a, 2:a, 3:e respektive 4:e-lag. Vi lyckats med två topp 3-; seger för andralaget och en tredjeplats för 3:elaget i de fighterna, som ju kanske ligger lite i skuggan av den absoluta tätstriden. Den översta toppen nåddes inte av förstalaget denna gång, men vi kommer igen.

Jag själv sprang lite överraskande den tredje sträckan, vilket var ett tag sen efter att ha sprungit 1:a, 2:a, 6:e eller 25:e senaste åren. Det som överraskade mig var ”kaoset” i början av banan, med tjejer överallt. Efter ett tag kom jag mig upp i fältet och då blev det lite lugnare. En annan överraskning var den otroligt korta banan, med endast 9 kontroller – det tog slut så fort. Loppet var stabilt, men blev lite krasslig dagarna efter världscupsfinalen och hade bara joggat lite på fredagen, och då var känslan inte bra. Att jag dessutom hade fått väldigt ont i en rumpmuskel gjorde mig ganska osäker under uppvärmningen. Dock kändes det bra när jag sprang fort, så därför tänkte jag att det inte skulle vara några problem att springa. Det var det inte heller och smärtan löstes upp på senare på kvällen efter att ha fått en vass armbåge på muskelknuten. Fysiskt kändes det helt okej, dock blev det ett gäng småbommar på totalt ca 1,5 minut plus att jag tappade ytterligare 20 sekunder på att alla enheter hade lossnat från sina pinnar och låg på marken vid kontroll 2… M a o fanns det lite tid att ta av. Levererade iallafall en sträckseger (i namn Viktoria Ernstsson då våra nummerlappar mixats), vilket alltid är kul. Jag lyckades också nästan växla först, men var några meter bakom Emily Kemp för Linné vid växlingsplanket.

Dagen efter var det dags för 25-mannakorten, en tävling som brukar vara bland de roligaste på året när det kommer till bana och terräng. En snabb medeldistans! Dock kände jag att jag inte hade så mycket mental kraft kvar att mobilisera denna säsongen, och kroppen var lite extra trött. Inledde därmed dåligt då jag inte tog mig tiden att komma in i kartan, och sedan sjönk motivationen att pressa, utan sprang mest och försökte hitta flyt och njuta av en rolig orienteringsbana. Det gjorde att resultatet inte var något att hänga i julgranen för min del. Därmed var säsong 2014 avslutad och nu har jag tagit mig en viloperiod. 40 minuter styrka är det jag åstadkommit denna veckan hittills, och imorgon blir det lite badminton!

GMOK’s förstalag slutade på en 14:eplats och andralaget blev 31:a.

25mannasträcka 3

Sent på säsongen och ingen riktig kraft till korrekt fotisättning/sträckt höft o s v… Ändå tog det löpsteget mig till sträckseger! 😉

Foto: Anna Wallin

Åtgärder

Information

One response

21 10 2014
Anna

Hihi det är Raffael som tagit bilder, fast med min kamera 😉

Kommentera

