4:a på lång-SM

22 09 2014

I helgen sprang jag lång-SM i skogarna utanför Norrtälje. Det slutade med en 4:e plats, långt ifrån guld, men bara en dryg minut upp till medaljen. Dock får jag vara nöjd att loppet räckte så pass långt som det gjorde placeringsmässigt då jag både där och nu känner att loppet kanske var en bit ifrån ett medaljlopp, även om det under stora delar var bra. Det saknades lite fokus, flyt och power för att ta det ett snäpp till då jag bl a tappade mycket tid p g a dålig riktning och parallellfel på första långsträckan samt några kontrollbommar på sista slingan.

Något som kändes riktigt bra var att få vara tillbaka på långdistansbanan och fightas och känna att jag har där och göra. Eftersom mitt fokus till 2014 var främst på sprint (p g a flera olika faktorer) så gick det nästan ett helt år från ett långdistanslopp till ett annat (O-ringen juli 2013 till VM-test i maj 2014). Att springa långdistans så sällan är såklart inte bra om man vill prestera på den distansen. Testtävlingen i Italien gjorde att jag fick känslan av att jag saknat långdistansen. Under O-ringen i Skåne fick jag än en gång känna mersmaken, och efter att ha kunnat springa lite fler långpass och långdistanser under sensommaren än vad jag gjort under våren känner jag att jag börjar hitta tillbaka till den mentala kraft (och även fysiken) som behövs för att kunna prestera på ett lopp som är över 70 minuter.

Under förra veckan var jag också på mitt första läger i Skottland inför VM nästa år och det är faktiskt långdistansen som kittlar mest i magen. Det betyder att jag har ett gediget och utmanade jobb att anta under vintern fram dit. Min 4:e plats på SM var alltså ett steg i rätt riktning (även om jag medger att 7,5 minut efter är alldeles för långt). Denna SM-placering var förövrigt min 4:e topp 5-placering på långdistans-SM de senaste 6 åren (2-2009, 23-2010, 5-2011, 1-2012, dns-2013 och 4-2014).

GPS

Resultat final

Nu ser jag fram emot medel och stafett-SM under kommande helg fredag-söndag!

smlång rönnols

Åtgärder

Information

Kommentera

