O-ringen 2014

27 07 2014

Som alltid blir det en stor tomhet dagen efter hemkomst från O-ringen – en vecka som återigen levererade många livslånga minnen!

Inledningen på veckan känns långt borta, med ankomst till militäranläggningen utanför Brösarp och ett stort gäng göttiga vänner. Första etappdagen kändes speciell eftersom elitklasserna började med sprint med start först sent på kvällen. Så när alla andra orienterare åkte norrut stannade vi på boendet, joggade, badade och solade på stranden. In på kvällen till Kristianstad för att springa en publikmässigt sett mäktig sprint. Tusentals åskådare i parken som konstant hejade under halva loppet. Min inledning på O-ringenveckan blev bra. Jag levererade ett bra lopp, med undantag för några småsaker, och kom på placering 7 – mycket högre än vad jag trodde i den stenhårda konkurrens elitklasserna bjöd på i år.

Hem för att käka och sova och uppstigning tidigt (på militäriskt vis) för frukost och laddning inför veckans första långdistans. En riktigt brutal sådan där stipulerad segrartid gick över med 6 minuter och 3:an i loppet var hela en kvart efter den tippade segrartiden. För mig blev det en lång kamp, men undvek de stora misstagen och undvek väggen vilket gjorde att jag ändå placerade mig topp 10, dock oceaner av tid efter segrande Tove (nästan en kvart…).

Veckans tävlingsmässiga höjdpunkt inför O-ringen var för mig den tredje etappen, med medeldistans i strandskogen söder om Åhus. Jag var taggad och spände bågen från start. Gjorde ett par-tre mindre misstag i början, men hade högt tempo. Blev trött och tappade lite fokus vid varvningen och gled iväg för långt höger på en långsträcka. Gjorde sedan ett stort parallellfel på kontrollen efter. Sliter mig i mål, men blir ”bara” 11 på etappen trots att inledningen och andra delar av loppet visade något annat som kunde varit betydligt högre i resultatlistan. Ett lopp som gav mersmak, men inte hela vägen denna gång.

Vilodagen var otroligt välbehövlig och den bjöd på lugnt häng med sköna gäng. Först på fallskärmsklubben där Karro, Olle och Jerker hoppade tandem (- något jag inte vågade) och sedan på stranden med bl a finingarna Carro och Elsa. Kvällen bjöd på kubbspel och energipåfyllnad mot morgondagens långdistans.

Etapp 4 bjöd på ännu en långdistans, men i snällare terräng än under måndagen. Jag kände mig dock riktigt under isen under uppvärmningen och hade nog inte riktigt fokus från start vilket jag hade behövt i den mycket tekniskt svåra inledningen. Jag missade över 2 minuter på första kontrollen och på den långa sträckan till 4:an fightades jag med en kropp som bara ville stanna och gå. Fick motstå frestelsen, men kroppen levererade inget tempo alls. Blev ifattsprungen 2 och 4 minuter, men behagade inte hänga på. Då. När det började bli tekniskt längst bort på banan tändes en gnista och i samband med att jag tog en energigel och mer vätska kom krafterna tillbaka och andra halvan av loppet var riktigt bra. Grymt kul att känna den vändningen. Dock lyckades jag inte med alla väsentliga detaljer, som att stämpla rätt… Hade ett svagt ögonblick vid kontroll 10 och kollar inte kodsiffran. Gör ett parallellfel och går in i ett grönområde en höjd för tidigt och stämplar på en kontroll 50 m söder om mig. Blev chockad när jag kom i mål, men tyvärr är det sånt som händer. Något som dock inte ska få hända på ett O-ringen. Hade placerat mig topp 10 den dagen också och gått ut som nr 6 i jaktstarten – något jag alltså nu inte fick möjlighet till.

Tyvärr var startttiden för damernas elitklass väldigt sent på fredagen och med min diskning på etappen innan fick jag starta sist, närmare halv 2 vilket inte var en bra kombination med utcheckning från boende m.m. Jag sprang därför öppen 9 på morgonen och fick ändå en chans att komma ut och känna på sista etappens terräng. En terräng med ganska mycket hallonsnår och brännässlor – iallafall tidigt på morgonen. Följde upp passet med fin styrketräning med några av de andra i gänget (dock ej på militäriskt vis :P) och sedan stekning på arenan. Eftermiddagen fortsatte med en historisk fotbollsmatch på O-ringen då det för första gången spelades en dammatch. Tyvärr saknades en del spelare i ”världslaget” vilket betydde att vi fick fylla upp båda lagen med svenskor – vilket dock inte gjorde något. Mitt lag ”Sverige” vann med 3-1 efter en mycket bra match livekommenterad i O-ringenradion! Helt sjukt kul, men otroligt jobbigt! Träningsvärken gör sig påmind såhär ett par dagar efter.

Kvällen följde sedan på med beachhäng, dans och kul med nya och gamla vänner! Som alltid, succé!

—-

En match fylld av mål, täta närkamper, professionella kommentatorer, goda vänner i motståndarlaget, mycket publik och grym klack! Väntar dock på lagbilderna…

glad klacken kommentatorer linamaria mål publik tjejmatch

Alla foton: Lars Rönnols

—-

Framöver väntar omladdning på hemmaplan innan Student-VM i Tjeckien 12-17 augusti.

 

Åtgärder

Information

Kommentera

