Sveriges Skogsflickors guldmärke

4 06 2014

Idag var jag med och arrangerade lång-KM, och när alla samlades och Elisabeth började ta till orda, så hade jag ingen aning om vad som komma skulle. När det visades att ett pris skulle delas ut och att det var till mig hade jag fortfarande ingen aning om vad och varför.

Det visade sig att jag tilldelats Skogsflickornas Guldmärke. Det 99:e som delats ut sedan 1930-talet. Förr var det en person per år som fick märket, nuförtiden är det två, för olika insatser (idrottsprestationer och ledarskap), och jag fick alltså det för prestation. Första tanken var att ”men… jag har ju inte tagit nåt mästerskapsguld, eller medalj heller för den delen.” Dock visar det sig att det inte bara var för mina prestationer i skogen, utan också för det jag har gjort utanför tävlingssituationen och det gör mig allra mest rörd.

Jag är väldigt tacksam för denna fina utmärkelse av Sveriges Skogsflickor 2013.

001

Som sagt, jag arrangerade KM. Ett ”toppklassarrangemang á la D21” där framförallt Bodil, Frida och Karro får ta åt sig äran. Jag satte ut kontroller och fick med mig två anekdoter hem.

1. Första kontrollen utsatt och jag samlade ihop alla pinaler för att löpa mot nästa. Läste in sträckan till nästa på kartminne, eftersom det var krångligt att springa och läsa kartan med alla saker i händerna. Efter kanske 300 m, när jag skulle börja finläsningen in mot kontrollen, så insåg jag att jag ju inte hade kartan med mig. Fick helt enkelt kuta tillbaka och den låg kvar vid förra kontrollen. Tankspridd?

2. Efter alla utsatta kontroller skulle jag ta mig ner för en brantkant. Nedanför brantkanten ligger två nyfödda älgkalvar. Jag stannar till och blir glad av dessa fantastiskt fina djur. Efter några sekunder kom jag dock på att ställa mig frågan: ”Hm, var är mamman?” Som sagt, fina djur, som man ska låta vara i fred och med respekt för vad en mamma kan göra när ens barn är hotade, så smög jag mig därifrån och uppmanade alla deltagare att inte ta ett vägval där förbi, och vad jag hört så var det ingen som stötte på varken kalvar eller mor. Älgar har man ju sett förr, men två färska kalvar var en annan femma. Fint!

 Firar utmärkelse och fin dag med mammas första, för året, hemodlade jordgubbar. Så gott!

2014-06-04 22.00.01

Åtgärder

Information

One response

4 06 2014
Sverker Tirén

Välförtjänt utmärkelse! Grattis!

Kommentera

