SM Sprint – 4:a

3 06 2014

Årets första SM-disciplin för min del är avklarad. Sprinten, i Uppsala. En tävling jag hade ganska höga förväntningar på, både på mig själv och på arrangören. En arrangörsstab som levererat filmer av hög klass m.m innan, och en massa uppsnack, så jag, som många andra såg fram emot välarrangerade tävlingar – och det får jag ge arrangörerna att ni lyckades med. Tack för det!

Min insats slutade resultatmässigt i kvalseger och en slutlig 4:e plats i finalen, ynka 3 sekunder från brons.

Mina lopp var i stort stabila, men med misstag under båda loppen. I kvalet fick jag kvitton på att det ändå räcker lång genom att undvika de stora misstagen och det fick jag bekräftat i finalen också. Jag hann korrigera mitt vägval innan jag gick i ”staket-fällan”. I finalen tappade jag tyvärr mest tid i slutet på att jag inte orkade vara offensiv hela vägen in. Avslutningen på banan var tuff med två gånger upp för den branta sluttningen till slottet. Dessutom vägval som är väldigt svårbedömda. Min svaghet i sprint är just denna typen av vägvalsbedömning. Jag har sprungit väldigt lite sprint där man stött på den här typen av problematik. Det är, nuförtiden, vanligare med mycket höger-vänster-höger-vänster i knixiga miljöer; gamla medeltida städer eller nordiska bostadsområden med mycket häckar och staket – något jag behärskar bättre.

Under alla mina år på sprint-SM i D21 har jag nu radat upp placeringar mellan 4 och 10. Jag kommer närmare den där medaljen. Kanske är det dags nästa år?

Resultat kval.

Resultat final.

GPS final.

lina sprint

Efter målgång på sprint-finalen

—-

Framöver väntar världscup i Norge och Finland. Medel och långdistans i Kongsberg, och sprint och sprintstafett i Imatra. Följ mig via länkarna.

—-

Mellan alla resor hitan och ditan måste det hinnas med lite jobb. Jag jobbar 25% med hittaut.nu i Göteborg och i måndags var jag på Blodomloppet och marknadsförde projektet. Träffade många intresserade. Tänk vad en karta kan locka!

Bild_2

 

 

Åtgärder

Information

Kommentera

