2:a på 10-mila och bästa svenska lag!!!

5 05 2014

Hela veckan har jag haft en positiv känsla i magen. Någonstans kände jag att det är nu till helgen som det kommer hända. Att vi kommer springa tillsammans hela laget på upploppet och njuta av en fullträff! Att hoppas är en sak. Att tro på det en annan. Och att göra det är en tredje. Vi gjorde allt. Vi gjorde DET.

2:a känns på något sätt som en seger. En seger för oss, att efter att ha gjort bra insatser de senaste åren med placeringar kring 8-9, men där vi alltid haft lite käppar i hjulet. Någon löpare som inte kunnat vara med, någon som gjort sig illa under loppet o s v. Denna gång kunde vi ställa vårt för dagen bästa lag på startlinjen och känna att vi på riktigt hade kapaciteten att gå hela vägen.

Viktoria, som hela vintern fightats med löparknä, inledde med stabil orientering och kämpade hela vägen fram till växlingplanket där hon skickade ut en hungrig Anna på den andra sträckan. Anna som kanske tragglat lite individuellt de senaste veckorna, men inom sig kunde njuta av känslan från natt-SM-guldet tidigare i vår och med fantastiska stafettinsatser med sig i bagaget sprang som en klocka. Plockade placering efter placering och tid på täten. Hon slogs mot mjölksyran på slutet, och skickade ut Emma i en perfekt klunga på den korta, raka, men tekniska sträckan. Emma visade vilken enorm fighter hon är, antog utmaningen på bästa sätt och verkligen bet sig fast i klungan. Det var så grymt att stå där, vid staketet och mötas av Emmas fightingface som övergick till ett litet leende när hon gav mig kartan, ett 20-tal sekunder bakom ledande lag, som 6:a.

Att få springa 4:e sträckan, och få ett sånt här utgångsläge och veta att när jag kommer tillbaka till mål så kommer jag få möjligheten att skicka ut en av världens bästa orienterare just nu, i mitt lag. Det är en häftig känsla.

Min plan för loppet var att gå ut kontrollerat, med tålamod, och plocka mina kontroller. Jag gjorde det och fick in ett skönt flyt, men gjorde ändå en bom på 4:e kontrollen, en sänka i lite grönt. En miss som så många andra också gjort denna dag. Fortsatte vidare, men slarvar ytterligare vid kontroll 6 och gör en större miss. Jag tappade lagen jag sprang med, men gav mig tusan på att chansen fortfarande finns. Jag kämpade på resten av banan, med några riktigt bra sträckor och någon liten riktningsmiss, men kom än en gång ihop med de flesta av de lag jag gått ut med. Jag kände mig stark på spurten på slutet, framförallt vägen fram till växlingsstaketet och kunde skicka ut Judith som 2:a, dock över 4 minuter efter Pan-Århus som nu dragit ifrån efter ett topplopp av Maja Alm. 2:a, men preciiis före ett gäng jagande lag.

Judith öppnade som vanligt stenhårt, spände bågen, drog ifrån övriga och tog in på Pan-Århus. Detta följdes sedan upp av en bom i samma område som jag själv bommat i, och de bakomjagande lagen kom ifatt igen.

Att stå på arenan och följa denna kamp om andraplatsen var häftig. Dock var jag aldrig riktigt nervös, för jag vet precis hur stark Judith är just nu, och speciellt på avslutningen av banan. Hon var iskall och pulvriserade motståndet, inte vilket som helst, och det var en otroligt skön känsla att se det bekanta löpsteget sträcka ut uppe på jordvallen, få hoppa över kravallstaketet, möta upp Viktora, Anna och Emma och tillsammans kunde vi ta emot Judith och hoppa över mållinjen som 2:a och bästa svenska lag. Känslan av att vi gjorde det. Tillsammans.

Vägen mot andraplatsen har varit lite krokig, men full med tålamod.

Det började på riktigt 2011 när vi för första gången tog oss in på topp 10 (9:a), efter bra insatser av hela laget. Då sprang jag sistasträckan tillsammans med Mimmi, Louise, Jennie och Helen. Året efter hade vi fått några nyförvärv och jobbade oss upp ett pinnhål, men jag minns att jag själv var väldigt missnöjd efter en stor miss på min sistasträcka. I mitt lag sprang då Jennie, Judith, Viktoria och Anna. I fjol hade vi också lite stolpe ut, med återbud, missar på slutet och 5 inte helt nöjda löpare, men då visade vi att det går att göra det bra så länge man kämpar hela vägen och aldrig ger upp. Då var det Emma, Viktoria, Louise, Judith och jag som sprang.

I år var det alltså Viktoria, Anna, Emma, jag och Judith. 5 tjejer som löpte de 5 sträckorna, men laget består också av de andra tjejerna i klubben som peppat oss, och då framförallt Mimmi, Louise, Helen och Jennie som alla varit en del av de lag som liksom bestämde sig för att GMOK ska ta klivet upp i världstoppen de kommande åren.

Tack till AP & Hasse som varit och är Dam-UK som tillsammans med andra av klubbens coacher hjälpt oss på vägen fram. I år var även Mia med i ledarteamet på plats och gav som vanligt trygghet till oss löpare innan vi skulle i väg.

Innan start twittrade jag att ”Idag springer vi för dig, Räkan”. Det skulle vara gladoffensiv attackorientering, och det kan man verkligen säga att vi levde upp till. Vi spände bågen allihopa. Spurten började långt innan vi var synliga på arenan, allt i sann Räkan-anda, eftersom du aldrig började skrika när du såg en komma, utan du började skrika när du tyckte att en borde komma. Eller långt innan det. Jag började spurta när jag visste att du skulle börjat skrika på mig. Det gav oss några extra sekunder. Tack för det!

10mila2a

 

Nöjda 2:or. Heja GMOK!

 

Resultat.
GPS-tracking.

Foton från 10-mila på mig och mitt lag får gärna mailas till linastrand88@gmail.com för användning av privat bruk.

Åtgärder

Information

2 responses

5 05 2014
Sofia

Tack för uppvisningen. Är nu än mer taggad att ta mig tillbaka. Axel njöt av sitt första 10-mila.

7 05 2014
Christin

Tänk om Räkan hade fått uppleva er hjälteinsats live. Fint skrivit Lina och ffa bra sprungit.

Kommentera

