2:a på årets enda Silva League start – Ett steg framåt!

29 04 2014

Jag har länge gnällt för mig själv (och för andra) om tunga ben. Ben som fått slita från första löpsteget, nästan oavsett om det varit lugnt eller snabbt tempo. De har såklart ändå gått ganska fort (10:a på EM exempelvis), men känslan i kroppen och benen har varit en helt annan, varför jag också haft svårt att orientera bra.

Efter EM sprang jag Kolmårdskavlen med Viktoria och Anna. Jag sprang sträcka 2, och gjorde ett bra tekniskt lopp, men fick slita ont och ville helst bara lägga mig ner i blåbärsriset efter varje steg. På onsdagen sprang jag en 10-milaträning på Råhult och det var som om någon bytt ut mina gamla ben till nya. Bara efter en kort rush 2 minuter efter start insåg jag att det var något som var annorlunda idag. Jag kunde göra en rusning i skogen utan att bli trött! Jag fortsatte i ett högt tempo, kom ut på väg och stig, och kunde växla tempo igen. Utan att benen dog! Jag kunde forcera den risiga skogen, trycka på uppför och öka tempot på krönet. Igen, utan att överrösas av mjölksyra! All in hela den 7km långa banan i Göteborgsterräng. En känsla som det var längesen jag kände. Och tekniken, den satt fint.

Dagen före denna positiva känsla hade jag efteranmält mig till Silva League-sprinten i Båstad. Jag åkte ner på lördag morgon, efter en otroligt intensiv jobbvecka, och mina tankar var ganska negativa. Var onsdagen en engångsföreteelse? Jag startade och sprang den där banan utan kolosser till ben – de var pigga – igen – och jag kunde fokusera på tekniken och göra det bra – igen. Gjorde ett par-tre misstag längs banan där jag tappade litegrann, men kunde avsluta väldigt bra och blir 2:a, 14 sekunder efter Galina Vinogradova. Kan inte säga annat än att det var sjukt kul, och en helt annan Lina än vad det varit på tävling senaste tiden. Resultat.

Kanske bommade jag formen med 2 veckor, kanske fick benen den återhämtning den behövde under påsken, kanske är det en tillfällighet, vem vet. För mig var det så otroligt viktigt att få känna den känslan igen och återfå lite självförtroende och glädjen i det jag håller på med.

Top notch dagen avslutades med häng hos Ingela i Gullbrandstorp. Vi hann inte med det planerade ”mentala” snacket, men för mig var det en mental boost att bara äta gott, umgås och ligga i soffan och bara vara. Tack Ingela, Uffe och Jossan!

Silva-League-B-stad-20140426_-185-_kopiera

Foto: saik.o.se

Till helgen väntar 10-mila i Eksjö. Något jag alltid ser fram emot, men kanske extra mycket den här gången. GMOK ställer upp med 4 lag i damstafetten och mitt lag är följande: 1. Viktoria. 2. Anna. 3. Emma. 4. Jag. 5. Judith. No more words needed. Fantastiskt roligt med en ny utmaning för mig i och med den 4:e sträckan istället för den 5:e.

10-mila brukar gå ypperligt att följa online. All information finns här: http://10mila.se/index.php/sv/

Åtgärder

Information

One response

2 05 2014
Karin

Grymt bra jobbat och lycka till på 10mila!!

Kommentera

