Tack för allt, Räkan.

14 02 2014

Tjena Räkan!

Åh. Jag vet inte hur många gånger jag sagt det till dig de senaste åren. På alla möjliga olika platser. Ofta dock när jag kommit upp till stugan på konstiga träningstider och du suttit där med din travbilaga och din kaffe.

Jag önskar att jag hade tackat dig tidigare.

Tack för att jag fick ett sådant exceptionellt märkligt och speciellt första intryck av dig på 10-milalägret i Sigtuna.

Tack för de gånger jag hämtat upp dig med bilen och du stått mitt i Munkebäckskorsningen.

Tack för vårt distanspass en kall och regnig höstkväll i Skatås för några år sedan.

Tack för alla gånger du hjälpt till att hänga ut kontroller på allt ifrån ol-intervaller till långdistansbanor. ”T o m sprint” ställde du upp på att fixa.

Tack för att jag fick några andelar i ett spelsystem en gång. Och tack för alla felskickade sms där jag fått ta del av taktiken. Jag förstod dock inte så mycket, men du höll mig iallafall uppdaterad på hur det gick för hästen ”Lina på linjen”.

Tack för att du sprang tillbaka som en dåre när jag ropade på dig under ett långpass på Getryggen. Du trodde att något hade hänt mig och du förberedde dig på att ”rädda livet på mig”, men jag ville bara att även du skulle få ta del av den fantastiska vy och det ”moment” som var vid Västra Långvattnet den fina vinterdagen.

Tack för alla gånger jag har fått göra narr av dig och vi har skrattat. Jag tror dock inte jag spred ut till såå många att du faktiskt självmant sprang sprintträningen i Björkekärr nångång när det nu var.

Tack för den gången du satte ut julpynt istället för skärmar vid Alfaloppet i Torslanda. Tack för att du lät en tomte stå kvar som vi sprang på under en sommarträning långt senare.

Tack för sällskapet på spårvagnen där du kom med din stolsryggsäck och frukost i ett paket fil i handen på väg ut till Antikrundan.

Tack för alla peppande sms innan mina viktigaste tävlingar.  Jag kommer alltid att ta med mig ditt och Artos? mantra ”gladoffensiv attackorientering”.

Tack för alla gånger du hejat på mig under tävlingar. Jag minns EM i Falun. Din röst nådde mig flera minuter innan jag ens kommit ut på varvnings-/målgärdet. Efter det har det varit mer regel än undantag att du börjat skrika när du tyckt att jag ”borde” komma. Jag tittade på sändningen av EM-stafetten för ett tag sedan. Din röst hörs högt och tydligt även där. Som den alltid gjort. På SM, Silva Leagues, stafetter och internationella tävlingar.

Tack för att du totalt oväntat dök upp i skogen i Norge under Nordic Tour finalen då publiktävlingen var över för längesen. Tror att den dessutom gick i ett annat område.

Tack för att du spöade mig på spurten på Fräknefejden. Två år i rad.

Tack för dina stöttande ord i motgång. Dina limericks kring min tunga period vid SM i höst är oslagbara.

Tack för alla MMS med bilder på vackra skogsgläntor och tack för att du alltid lät mig gissa var bilden var tagen i sann På Spåret-anda.

Tack för alla dina historier. Dina egenheter.  Dina tips. Din omtanke.

Tack för att du efter mitt JVM-guld 2008 utmanade mig för ett mästarmöte oss emellan. Du var nog lite orolig få jag bara blev bättre och bättre för varje år. Dock vek du aldrig ner dig i ditt snack. Pratade om din formtoppning så att jag skulle bli rädd. Tyvärr fick vi aldrig kört något mästarmöte.

Tack Räkan för att jag fick möjlighet att lära känna dig. Du lämnar ett stort tomrum efter dig.

image

image

Åtgärder

Information

3 responses

16 02 2014
Stickan

Väldigt bra skrivit om Räkan.

17 02 2014
agnetha le claire

Mycket fint skrivet Lina

20 02 2014
mimmi

Tack Lina, för en underbar personifiering av dig själv och Räkan i alla möjliga situationer. Vackert på nåt sätt.

Kommentera

