Lägesuppdatering.

29 01 2014

Ännu en träningsmånad är snart passé och jag kan lägga en bra period bakom mig. Sedan julafton, då jag körde mitt första intervallpass (4×4 minuter, som kändes som det jobbigaste någonsin) så har det sakta men säkert gått framåt. Jag har ökat på dosen av löpning ganska rejält och springer idag i princip det jag vill/behöver.

Förra helgen var jag på landslagssamling i Halden där det dessvärre var ganska mycket snö, men jag fick ändå med mig flera lugna pass med fokus teknik och ett par lite tuffare pass. Dessutom provade jag på inomhusorientering för första gången vilket var riktigt kul och framförallt bra koncentrationsträning. Det blev också en rolig helg med gänget, men det var skönt att komma hem till i princip barmark som vi då hade i Göteborg. Tyvärr kom det en släng med snö häromdagen, så nu är förutsättningarna inte så bra längre. Det har också varit väldigt kallt, vilket inte alla delar av mina ben tycker om, så jag ser fram emot att komma ner till värmen i Andalusien om en dryg vecka.

Tekniskt har jag fått en del bra pass innan snön kom, framförallt medeldistansträningar. Jag hade sprungit väldigt lite orientering fram till nyår (2 pass sedan oktober). Det har byggt upp ett enormt sug vilket är viktigt för mig, men samtidigt har jag fått gå back to basics och ha lite tålamod så att flyt och fart hänger ihop. Därför blir det såklart tekniken jag ska fokusera på maximalt nere i Spanien för att förhoppningsvis hitta rätt innan det vankas världscuppremiär i Turkiet månadsskiftet februari/mars.

Fysiskt har det den senaste veckan lossnat en hel del och jag känner att det svarar på ett sätt det inte gjort på länge. Jag tror inte att jag är i någon form, den är det fortfarande en bit kvar till, utan snarare att jag haft det lite för tungt tidigare (överbelastad i höst, 3 veckors sjukdom, 1,5 månad skada). Jag kan nog säga att jag återfått mina ”normala” referensramar, vilket känns väldigt skönt under resterande månader av träning inför framförallt EM i Portugal i april och VM i Italien i juli.

140111_öm12 140107_skandlaberget blä

Jag vill också passa på att tacka för visat intresse för mitt förra blogginlägg om synen på orientering. Inlägget hade cirka 5 000 unika läsare från publiceringsdagen och en vecka framåt!

Åtgärder

Information

One response

3 02 2014
Burken

Hallå. Härligt att du är på G!
Läste ju din blogg om och till Rylander och apploderar din insats. Riktigt sakligt och helt rätt spanat. /Burken

Kommentera

