Hemma bra, men borta bäst.

24 06 2013

Hemma igen efter drygt 3,5 vecka på vift. Åkte hemifrån 31 maj för Nordic Tour och därefter blev det pre WOC pre camp i Koli, sedan Jukola, pre camp i Vuokatti och sedan tillbaka till Koli. Vilka veckor det har varit och många mil på vägarna!

finland

Det började alltså från Åbo efter NORT, då Tove, Johan och jag bilade via Helsinki upp till Joensuu där vi mötte uppe Peter och Helena och rattade de sista milen mot Koli. Fint boende i en gammal skola och många fina pass relevanta för medel och stafett-VM. Vi hittade också fantastiska smultronställen som skyddade sandstränder och klippor med helt grym utsikt. Jag var väldigt sliten efter touren och satte mig sedan på tåget från Joensuu via Pieksämäki till Jämsä och årets Jukola. Sprang med slitna ben, men presterade ändå ett stabilt lopp och sprang jämnt med täten. Efter Jukola åkte vi i året VM-trupp minibuss upp till Vuokatti för en veckas pre camp.

Under pre camp hanns det med otroligt mycket bra och kul! Självklart flera specifika träningar för att lyckas som bäst på årets VM. Två riktigt bra sprintträningar och stafetträningar i hög fart. Dessutom korades jag tillsammans med Jerker, Jonas och Tove till landslagets mästerkockar 2013. Menyn som vi bjöd 4 sedan övergödda ledare på var: Förrätt: Ugnsbakad uggla. (Toast med chevreost, honung och pinjenötter upplagda i form av två ugglor som satt på en kvist) Huvudrätt: Svamprisotto med helstekt gourmetmarinerad nötytterfilé serverat med en fräsch sallad med ruccola, spenat, melon och granatäpple. Efterrätt: Hjortron med vit chokladmousse, toppat med digestive, citronmeliss och hallon.

998123_498147826925757_1371002657_n  1013000_498149643592242_582918982_n  BNJWBfDCYAAYdMa (1)

Utöver träning och matlagning spelade vi boboll (finsk baseboll/brännboll) med och mot Sotkamos damlag som spelar i högsta bobolligan i Finland. Det var riktigt roligt och de var imponerande duktiga på att kasta rakt och hårt, men vi lyckades göra två poäng mot dem så det får anses klart godkänt!

970181_506232609448677_255674696_n

När vi var klara med Vuokatti åkte vi ner till Koli än en gång och fick möjligheten att bo på fina Sokos Hotell med fantastisk utsikt. Flera timmar spenderades uppe på klippan tillsammans med fina lagkompisar och ledare. Dessutom hann vi med att maxa hotellets spa! På lördagen tog jag en paus från kartläsning och sprang ett intervallpass. Planen var klar. Joggade ner de drygt 200 höjdmeterna ner till sjön som uppvärmning. Sprang 4-4-3-3-2-2-1-1 längs med en böljande grusväg med blick över den stora sjön. Kämpade i värmen och försökte springa i från bromsarna. Joggade ner, tog ett svalkande bad och sedan skulle jag sätta mig i liften tillbaka upp till hotellet. Hade frågat bruden i receptionen innan hur liften fungerade och hon sa att det var gratis för hotellgäster mot uppvisande av nyckelkortet. Perfekt. Gick till liften och visade upp kortet för liftgubben, men han sa att kortet inte gällde utan att det kostade pengar. ”Jag har inga pengar”, sa jag. ”Synd för dig”, sa han och gick. Och därmed fick jag springa upp istället. Nedjogg? Uppjogg?

Igår sprang vi finnarnas VM-test på långdistans, men jag var väldigt trött efter en intensiv period och valde att jogga, mest på grusväg. Fick dock panik på de 10 bromsarna som konstant surrade runt mitt huvud, så det var skönt när vi sedan satte oss i bilen och började köra söderut mot Helsingfors flygplats. En lång resa, men nu är jag iallafall hemma igen, men inte så länge, för nu är det inte långt kvar. VM. Vuokatti. Sprint. 2013.

20130621_220834

Åtgärder

Information

One response

28 06 2013
maria m

fint du får löpa medeldistansen oxå (men såklart ledsen för helenas skull). är bara liiiiiiiite avis….

Kommentera

