NORT – 6:a!

10 06 2013

Nordic Orienteering Tour var en intensiv vecka, med många lopp på få dagar.

Det började i utkanten av Oslo på lördagen med en sprint. Jag fick till ett stabilt lopp utan misstag, om än någon vägvalsmiss, och det räckte ända upp på pallen för första gången för min del, i världscupssammanhang. Jag blev (delad) 3:a bakom Simone Niggli och Swe-kollega Tove. Riktigt kul och bästa möjliga start på touren! Dagen efter var det medeldistans som började bra, men tyvärr gjorde jag ett misstag på mitten och tappade sedan flytet och attacken. Blev uppsprungen av både Simone och Tove som startade efter mig och tillsammans med Ida Bobach som startade före mig, blev det en riktig stafettkänsla då vi alla var ihop på de sista kontrollerna som gick genom stadsbebyggelse. Då fick jag känna att jag levde. Låren blev som stockar! Jag slutade 8:a, dryga 3min efter.

467628_304010873067117_172826789_oliten

Direkt efter tävlingen åkte vi till Gardemoen, åt en fet hamburgare och sedan satt vi på flyget mot Arlanda. Vi checkade in på Tre Rosor i Rosersberg och hade en skön måndag i riktig sommarvärme. Var ute och joggade en lugn sväng, var på model event och åt glass! På tisdagen var det sedan dags för knockout-sprint med kval på morgonen. Jag öppnade igen stabilt och bra, men lyckades inte ha lika fin koncentration som under sprintloppet i Oslo, och därmed var misstaget framme och jag tappade ganska mycket tid. Slutade 10:a, så jag gick lugnt vidare till semifinal (24 bästa kvalificerades), men jag hade hoppats på ett litet bättre resultat och lite kortare tid för att inte tappa så mycket i totalen… Till semifinalen på eftermiddagen var jag laddad och hade taktiken klar. Det höll sig till första kontrollen där jag försökte stämpla med fel sida på emit-brickan. Det tog tid. Lång tid och jag fick ödsla för mycket kraft på att accelerera ifatt på de 3 första kontrollerna (läs föregående blogginlägg). Tog mig inte till final då jag blev 5:a i mitt heat, men fick med mig lite bonussekunder. HÄR kan ni se sändningen i SVT-play. Min semifinal är det första som visas. Det tar vääääldigt lång tid vid första kontrollen… In nästan först, ut sist…

På onsdagen var det ännu en vilodag som spenderades med jogg, yoga och sång! Mer om sången kommer senare… Det blev också grill hemma hos vår fina naprapat Martin innan vi alla hoppade på Siljafärjan som skulle ta oss vidare till Finland. Efter riktig taskig sömn vaknade vi upp i Åbo och checkade in på det 3:e och sista boendet för den här turen. Det blev lite model-event, promenader i Åbo och glass igen!

På fredagen var det nu dags för sprint kval och final. På kvalet hade jag mycket bra fart, men slarvade mycket och hade flera 10sek tapp. Det räckte ändå till en 5:eplats och en fin startposition inför eftermiddagens final.

Vad gör man då emellan två sprintlopp? Jo, det skakas lite ben, det äts, det vilas, det snackas skit med de andra i laget och det förbereds stenhårt inför kommande finallopp med gammal karta o s v. Mycket hinns med om man vill!

finalen startade jag bra, även om jag gjorde några mindre misstag p g a att kartan var riktigt svårläslig. Den var inte ritad för en elitorienterare som läser den i hög fart, utan för att stå stilla och titta på den med förstoringsglas samt att den hade fel färger och att det saknades saker som vägbommar bl a. Tråkigt! Men som sagt, trots lite mindre misstag så höll jag ihop det bra och springer ganska fort, så jag ligger 5:a när jag gör ett jättedumt misstag till K14 p g a att jag fick för mig att jag kanske stämplat vid fel kontroll innan och istället för att stanna så springer jag vidare, men läser ”bakåt” och har inte koll på den sträckan jag är på. Stressar lite och 30 sek har gått. SKIT! Kämpar i mål, men slutar 9:a. Besviken 9:a. Jag hade ju något mycket bättre på g! Dock visar ändå detta att jag höjt mig iår på alla sätt, men framförallt på sprint.

Inför den avslutande jaktstarten låg jag nu på en 4:e plats, 9:33 efter ledande Simone Niggli. Tove var knappa 5min efter som 2:a, och Annika 8,5 minut efter, alltså ca 1min före mig. 4 sek efter mig skulle Tanja Riabkina gå ut. Otroligt motiverande utgångsläge, och jag fick fightas lite med spökena från förra året då jag tappade ett fint utgångsläge och klappade igenom totalt p g a trött kropp och dåligt fokus.

Jag började riktigt bra och var snabbast av alla första kvarten. Men tyvärr vinner man inga lopp på det. Jag blev trött och tappade fokus i diamanten och tappade 2min här. Såg inte längre Annika och Tanja som jag sett innan och när jag fortsatte småbomma trodde jag fler bakom hade passerat. Varvar och har en lite kortare slinga kvar och får höra att jag fortfarande är 5:a. Plockar den första kontrollen bra, men tappar sedan på några kontroller i rad och Ida Bobach är nästan ikapp. På den fina publikkontrollen som är placerad uppe på en höjd (som kan skådas nerifrån TC), läser jag inte definitionen och tror den sitter på branten, men i själva verket sitter den uppepå. Springer ner, inser mitt misstag, Ida blockar kontrollen och får en ointaglig lucka. Stapplar i mål som trött 6:a.

6:a i totalen på NORT efter en stabil insats med en topp i och med 3:eplatsen på den inledande tävlingen är självklart något jag är nöjd med. Jag känner att jag hela tiden utvecklas och tar små steg framåt.

Totalresultat NORT – 6:a.
Resultat från alla deltävlingar.
Totala världscupsställningen efter NORT – 6:a även där.

Innan NORT började skrev jag upp några mål med veckan. Inga resultatmål utan mer känslobaserade mål. Jag kunde bocka av dem och känna att jag lyckades med alla mer eller mindre! Ett av målen var att njuta av tävlingar och allt runtomkring och det har jag verkligen gjort. En och en halv vecka med världens bästa landslag är helt fantastiskt! Och JA, vi har det precis så kul som det verkar som att vi har!

—-

Nu sitter jag på ett fint vandrarhem 5 km utanför den lilla lilla byn Koli ca sju mil norr om Joensuu, i östra Finland. Här är jag med Helena, Tove, Johan och Peter. Vi har spenderat dagen på två fina kartor. En lång- och en medelrelevant för VM. Vi körde långa sträckor på oändliga grusvägar i totalt orörd skog. Vilken vildmark det finns här, men ännu har vi inte sett några björnar… Som tur är… Här blir vi iallafall kvar till på fredag då vi tar tåget ner till Jämsä för att ladda inför Jukola/Venla som löps på lördag. Sista sträckan igen. Börjar kunna det där nu!

479_465962713478880_2057170056_nFoto: SOFT

Åtgärder

Information

Kommentera

