Nordic Tour och VM-uttagning!

29 05 2013

För 1,5 vecka sedan avslutades Silva League och jag satte mig på planet till Schweiz och kom fram lagom till att Sverige avgjort VM-finalen i hockey. Det märktes ganska tydligt vilka som hade vunnit.

Schweiz-veckan var väldigt bra förutom vädret, men då Alplandet ständigt mött mig med fint väder på alla mina besök de senaste två åren så gjorde det inte så mycket, även om det var ordentligt kallt  när regnet övergick till snö på OL-teknikpasset förra torsdagen.

Jag har fått några bra kvalitetspass däribland två sprintträningar i Spiez. En av den var Hondricher-OL, men tyvärr var det handritade kartor så jag sprang till K16 mellan K7 och K8, och när jag var på tillbakavägen upptäckte jag misstaget och sprang rätt, men då registrerades inte min stämpel så jag blev uppsatt som ej godkänd i resultaten, men fick ändå med mig ett bra lopp och fina kvitton. Tyvärr fick jag, under min ganska intensiva träningsvecka, lite känningar under framfoten som ömmade när jag gick. Värst var det under hemresan i tisdags då jag började bli orolig att det var nåt som var galet. Det blev ett besök på IFK-kliniken idag, men lyckligtvis fick jag goda besked: det ska inte vara någon fara för varken Nordic Tour eller VM.

Ja, Nordic Orienteering Tour börjar på lördag. Sprint och medeldistans lördag och söndag i Oslo, Norge. Knockoutsprint på tisdag i Sigtuna, Sverige. Sprint kval och final samt långdistans jaktstart på fredag och lördag i Åbo, Finland. Jag ser verkligen fram emot touren och är, trots det relativt korta avbrottet från tävling, riktigt sugen att ställa mig på startlinjen igen.

Samtidigt som truppen till NORT kom, så offentliggjordes också nästan den hela svenska VM-truppen och jag är med! Dock är det inte ännu klart vilken distans jag springa. Det blir antingen långdistans eller sprint, och det blir uttaget efter Nordic Tour.

När det gäller foten så har det främre fotvalvet fått sig en liten törn och det rehabiliteras genom att ha bra skor och lite stöd underifrån för att trycka upp fotvalvet lite. Jag var väldigt nervös inför besöket på IFK-kliniken då jag var rädd att det skulle bli ett besked som skulle hota sommarens höjdpunkter, men så var alltså inte fallet och jag kan andas ut. Tack min fot och Elvir! Dessutom kommer jag ju få bästa möjliga hjälp, om det behövs, av vårt medicinska team under NORT, men troligtvis ska det inte heller behövas. Nu tar jag några säkerhetsvilodagar för att foten ska få återhämta sig helt, vilket gör att jag kommer till NORT tämligen utvilad. Det blir spännande! Länk: Nordic Orienteering Tour.

Än så länge har det mesta gått enligt planerna och jag hoppas att det ska fortsätta så. Jag ser fram emot en sommar med mycket orientering och den sista perioden fram till årets stora mål: VM i Vuokatti, Finland.

404152_458330880856577_663930924_nRå bild från förra årets NORT-KnockOut-sprint i Göteborg.
Foto: SOFT

Åtgärder

Information

Kommentera

