Godkänd Silva League-helg!

12 05 2013

Sitter med benen i kors på ett hotellrum i Hallsberg. Inte i skräddarställning dock, det är jag alldeles för stel för. Snarare halvliggandes i sängen med ena foten över den andra. Benen gör sig, som vanligt på söndagar numera, påminda då de har fått slita. Denna gången 3 Silva League-tävlingar på 4 dagar. En sprint, en medeldistans och en långdistans.

Deltävling #3, sprint.
I torsdags. I Kumla. Efter en morgonjogg där jag kände mig seg så la jag upp taktiken för ett lopp där jag skulle fokusera på att hela tiden ta mig tid att ta rätt beslut. Jag startade och fick in ett skönt flow som jag i princip höll i hela banan. Några, i efterhand, förhastade beslut som gjorde att jag på ett par ställen valde ett vägval som kanske var något längre än det andra och på två ställen var jag på väg in på fel gata, men fick ändra om. Så några sekunder här och var går det att kapa – m a o det där perfekta loppet finns fortfarande kvar att göra. Dock var känslan än en gång otroligt bra på sprint. Och jag kände mig riktigt stark! Efter drygt halva banan när det vanligtvis brukar bli väldigt jobbigt så kände jag mig fortfarande pigg. Jag kunde ösa på efter varvning och avancera! Lite skraj ner mot sista kontrollen på bropassagen då mina skor inte hade bästa fästet på blött trä, men annars var det fullt ös hela vägen in. Jag fick länge sitta i ledarstolen tills den där Alexanderssonskan kom och puttade ner mig – precis som på fjolårets Silva Leaguesprint. 6 sekunder då. 7 sekunder nu. 2:a! Känns himla gott! KARTA/MAP (Röd rutt)

Deltävling #4, medel.
En fysiskt och mentalt tuff och svår teknisk medeldistans i Kilsbergen. Jag hade en bra taktik och en bra plan inför många sträckor, men lyckades inte genomföra dem bra. Slarvade också mycket i kontrollarbetet vilket gjorde att jag ofta letade efter kontroller på småstenar som inte var med på kartan istället för att lyfta blicken och se den rätta punkten och attackera den i full fart. Det blev många småmisstag helt enkelt. Kroppen fick slita – det är otroligt utmanande att springa i stenig och kuperad terräng – här har jag löpteknik att utveckla. Jag var också väldigt trött i huvudet och orkade helt enkelt inte överföra plan till handling på ett bra sätt. Allt tog lite för lång tid helt enkelt. Slutresultatet blev än dock en 8:eplats, 2:40 efter Tove! KARTA/MAP

Deltävling #5, lång.
Det är alltid lurigt hur kroppen ska kännas efter två intensiva tävlingar och speciellt då känslan på medeldistansen inte var så där sprittande. Dock vet jag att jag är bra tränad och att det inte ska vara några problem samtidigt som en tuff långdistans ju passar mig bra – och också något jag tycker om riktigt mycket. Genomförde planen med att vara offensiv från start i det lättlöpta området fram till varvningen. Det gick bra. Jag sprang väldigt fort och också mestadels rätt. Varvade som 2:a, 35 sekunder efter Simone. Fint! Från K5 och framåt till K12 gick vi in i ett mer typiskt Kilsbergenområde och det var tungt i den blöta marken, tufft med undervegetationen och kuperingen. Jag kämpade och slet, men fick inte riktigt något flow fysiskt. Kände att jag kunde pressa mer, men fick inte riktigt ut det. Höll dock i orienteringen bra i diamanten och gav mig ut på slutdelen. Kunde rulla på i lite bättre tempo igen, men gjorde några småmisstag då jag slarvade med riktningen. Till 3:e sista gör jag den klassiska ”jag är ju nästan i mål-bommen” och drar snett och lyssnar inte på alla sjuttielva varningssignaler som ringer i huvudet utan övertalar mig ändå att kontrollen ”nog” är där rakt fram, men i själva verket var den en bra bit åt vänster. Sprang ner i sluttningen bland branter, stenar och stup, och inser att jag är fel, men då tar det tid att ta sig därifrån och det rann iväg 1,5minut. Bommen följer sedan med och jag genomför nästa dåligt och då blir det totalt 2 minuters tidstapp kring K15. Klantigt och synd då det gjorde att loppet inte känns lika bra som det annars kunnat göra, men slutar på en 5:eplats 5:05 efter Simone Niggli som fint vinner igen. KARTA/MAP

Sammanfattningsvis en bra helg med en riktig fullträff! Jag har fortsatt vara jämn, och jag känner att jag närmat mig toppen ytterligare. Dock kantas nästan varje lopp av några sämre partier, så fullträffen får vänta, men den kommer väl – förhoppningsvis redan till sommaren!?

464056_10200229215792281_1810817335_o

Foto: Lars Rönnols

???????????????????????????????

Foto: Pappa

130512_närke2

Foto: Fanny Andersson
???????????????????????????????

Foto: Pappa

—-

Efter tävlingarna stannade jag kvar med större delen av den svenska landslagsgruppen och tränade inför medel- och stafett-VM då Kilsbergen och Hallsbergstrakten bjuder upp till relevant terräng. Fick ett par mycket bra teknikpass i lugn fart på måndagen för att sedan springa en stafetträning i intervallform på tisdag förmiddag. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: stafetträning med de andra tjejerna i laget är kvalitetsträning av högsta nivå!

Karta/MAP träning måndag del 1 (nödstopp K8-9)
Karta/MAP träning omlöpning av Silva League medel

Nu är jag dock åter hemma i Göteborg för ett par dagar innan det bär av till Silva League finalen i Sundsvall med en medeldistans och en långdistansjaktstart som ska avgöra hela alltet! Totalställning just nu. (De 4 bästa resultaten räknas)

130514_stafettraning

Foto: Anneli Östberg

Åtgärder

Information

Kommentera

