10-mila, 8:a

8 05 2013

Slutplaceringen för GMOKs damlag nummer 1 blev tangerat klubbrekord med en 8:eplats blott 7 minuter från segern.

Vi nådde m a o nästan målet om att få en bättre placering än förra året, dock var det en liten bit upp till topp 5, men som ändå finns klart inom räckhåll. Med en skadad vad och en trasig karta så var det en bra prestation. Dessutom har vi en revanschsugen Forsberg som är sugen på att vara med nästa gång!

För min egen del var det dock en klar förbättring från förra året då jag snubblade över en kontroll 3 gånger utan att se den och tappade då mycket tid. I år var jag pigg både i ben och huvud. Mitt utgångsläge var 12:a, tyvärr dryga 80 sek efter en fin grupp på Tisaren och Hellas med Niggli och Ryabkina, men ändå i ett inspirerande jaktläge – det jag gillar som bäst. Kom ikapp och passerade löpare som gjorde misstag på den gafflade delen, där jag endast gjorde något mindre misstag (K1 bl a). Efter det flöt det på fint. Offensivt och rätt. Stenkoll hela vägen. Jag kom närmare och närmare 7:eplatsen, men nådde inte riktigt ända fram. När jag kom ut på målgärdet och sprang mot sistakontrollen hade Ida Bobach i Pan redan stämplat och det var för långt för att spurta ikapp så istället blev det ännu en 8:eplats.

Det var otroligt roligt att springa 10-mila och jag kände verkligen att mitt lopp gav mersmak mot framtiden. Jag fick också ett lopp med pigga ben och insett att jag varit sliten den sista tiden. Jag ser fram emot fler stafetter och att fightas man mot man.

På morgonen efter fick jag möjligheten att ge mig ut i skogen igen. GMOK drabbades tyvärr av ett helt lags återbud i herrstafetten så vårt fjärdelag startade aldrig. Det innebar att det fanns 9 fina kartor som väntade på att bli hämtade i omstarten. Jennie, Viktoria, Judith, Räkan och jag bestämde oss då snabbt för att springa igen. Det var dock de korta sträckorna som det aspirerades på: 2, 5, 6, 7 och 9. Jag valde 5:an, 10,6km njutning. Blev en rusning på väg till startpunkten, men sedan gjorde sig gårdagskvällens lopp påmint och jag fick slå av lite på takten, men sprang runt i sån där härlig flytfart. 68 minuter senare kunde jag än en gång springa i mål i strålande solsken till glada klubbkamraters hejarop – och utan att behöva titta bakåt ;)…

8aViktoria, Emma, Louise, Judth och jag. Foto: Lånat härifrån

Resultat 10-mila

Resultat sträcka 5 dam

Resultat sträcka 5 herr (plac 76)

GPS-tracking 

Karta str 5 dam – liten miss K1, tappade riktningen i mossen till K7, lite fel vinkel ut mot vägen till K12, liten miss på slutet – i övrigt mycket bra.

Karta str 5 herr 

—-

Nu väntar en intensiv Silva Leaguehelg med sprint i Kumla imorgon torsdag, medeldistans på lördag och långdistans på söndag i Kilsbergen. Något att se fram emot!

Åtgärder

Information

Kommentera

