Silva League-premiär!

28 04 2013

startEn riktigt tuff tävlingshelg är till ända! Långdistans igår (11,7 km) och förkortad långdistans idag (9,7 km). En dryg halvmara orientering på ett dygn. I tävlingsfart. För ett otroligt namnkunnigt startfält. Sweet!

Har än en gång jobbat intensivt för att hitta rätt fokus på tävling efter ganska händelserika veckor. Denna gången var det skönt att lämna Göteborg på fredagen, packa väskan, checka in på helgens boende i Skövde och försöka skapa tävlingsfokus på riktigt. Släppa allt hemma. Det funkade bra. Är nöjd med hur jag jobbade mig in i loppet under lördagens tuffa utmaning. Hade en lite stirrig början som också bjöd på lite småbommar, framförallt senare i boet, men totalt sett gör jag inga stora misstag och jag krigar på hela vägen, så det slutar med en fin 6:e plats, 5,5 minut bakom Simone Niggli som vann. Dessutom 3:e svenska i listan – alltid viktigt såhär när det nalkas ett VM om 2,5 månad. Dessutom var större delen av världseliten var på plats då dessa tävlingar är relevanta för långdistansen på VM i juli.

Idag hoppades jag att jag skulle kunna fortsätta på samma positiva trend som jag byggde upp under loppet igår, men tyvärr bjöd dagens lopp på mycket mer misstag . Smågrejer i stort sett hela vägen, på både kontroller och sträckor. Krigar på fysiskt, men det är misstagen som avgör. Jag tog mig inte riktigt tiden och slarvade med enkelheter som att planera sträckan o s v. Slutar 7:33 bakom Simone idag. Väl långt, om än bara en pinne ner placeringsmässigt mot igår, på en 7:eplats. (4:e svenska).

Resultat lördag
Resultat söndag

GPS lördag
GPS söndag

Jag jobbar på och det går totalt sett sakta, men säkert uppåt. Jag är stabil och det känns som om jag höjt min lägstanivå ytterligare ett snäpp. Mitt säsongsupplägg ser lite annorlunda ut mot föregående år, då planen är att skjuta lite på formen. Jag tycker dock det är väldigt svårt det där med form, det är så många bitar som ska falla på plats, men just nu känner jag att det ändå saknas en hel del pusselbitar, så egentligen går väl allt enligt plan. Det gäller att ha tålamod och att vara duktig och jobba aktivt med de bitar som saknas.

Nu blir det fokus återhämtning någon dag innan det är dags att börja ladda på ordentligt mot 10-mila. Imorgon har vi lagsamling och det blir en fin kick-off mot en av årets roligaste tävlingar som är på lördag!

IMG_0852 - Kopia

Fr v: Jag, Lena Eliasson, Eva Jurenikova, Tanja Ryabkina, Helena Jansson, Simone Niggli

Åtgärder

Information

Kommentera

